Què fem amb les deixalles? Aquesta és la pregunta que l’equip impulsor de l’escola Ítaca s’ha plantejat per treballar en els diversos cicles, de forma transversal. A partir d’aquest enunciat general, es va proposar a l’alumnat de 6è que es formulés algunes qüestions sobre el tema. Adjuntem alguns exemples:
- Quantes deixalles produeix una persona en un dia, un mes, un any?
- Quines eren les deixalles més nombroses?
- Quins països eren els més contaminats?
- A què afectaven les deixalles?
A continuació exposem els passos que es van anar seguint:
- Classificació i esporgada de preguntes per tal de deixar les més pertinents. Es van adonar que hi havia preguntes de 3 tipus:
- Preguntes que es podien investigar a través de l’estadística matemàtica en les quals podien aplicar gràfiques que havien après a la classe de medi natural.
- Preguntes tipus propostes per reciclar i veure quins beneficis es poden treure de les deixalles.
- Preguntes sobre els perjudicis de les deixalles. Com afecten al medi ambient.
- Es van distribuir les preguntes de manera que cada grup tenia tres preguntes i aquestes mateixes preguntes les tenia també algun dels altres grups.
- Un cop investigada la pregunta posaven en comú la informació trobada amb l’altre grup que la tenia.
- I així amb totes les preguntes per contrastar les informacions.
- Després de debatre, fusionaven la informació d’ambdós grups i en treien conclusions.