Avaluació

Durant la fase de planificació del projecte vam destacar la importància de desenvolupar una avaluació de caràcter formativa, en diferents moments del procés i amb l’alumne com a protagonista. Vist en perspectiva ha permès, d’una banda, que els i les alumnes posessin en evidència els seus aprenentatges i les dificultats trobades facilitant així l’autorregulació i, d’altra banda, obtenir informació del funcionament de les activitats per tal d’adaptar-les a les seves necessitats.

La flexibilitat i dinamisme que caracteritza la implementació del treball per projectes requereix d’un seguiment acurat i constant, per tal de garantir que no perdem de vista els objectius i les finalitats establertes. Els alumnes marquen el ritme, plantegen dubtes, troben dificultats, fan noves preguntes i s’ofereixen noves oportunitats d’aprenentatge. Per tal de no perdre el fil conductor i vetllar perquè tots els i les alumnes mantinguin la implicació cal regular el procés mitjançant la recollida d’informació i aplicant les modificacions en les activitats i en la temporització que es considerin pertinents.

En el desplegament del nostre projecte hem recollit informació en els següents moments:

 

  • Avaluació inicial: durant el plantejament del problema que inicia el projecte es van posar en joc tota una sèrie de coneixements i habilitats relacionades amb el càlcul i les situacions de compra-venda. Majoritàriament, hi van haver alumnes que mostraven dificultats per adequar-se a la situació comunicativa així com efectuar canvis de monedes i realitzar operacions d’addició i substracció (compra i retorn del canvi).
  • El funcionament de les activitats es va dur a terme en petits grups i per tant en acabar la primera sessió es va dur a terme una autoavaluació del funcionament dels grups. Els i les alumnes van completar una rúbrica de manera individual per després compartir-la amb el conjunt del grup-classe i reflexionar mitjançant una dinàmica de gran grup dirigida per les mestres.
  • Després de treballar les monedes a classe es va realitzar una activitat d’avaluació mitjançant el “Kahoot!“. Per parelles, els i les alumnes anaven responent a preguntes relacionades amb les monedes, els seu valor (equivalències) i exemples d’operacions de càlcul. L’activitat va permetre als alumnes posar en pràctica el que sabien i mostrar les errades i confusions que encara tenien. A partir d’una reflexió conjunta es van abordar les dificultats trobades i es van plantejar activitats de repàs per tal de superar-les. Amb la informació recollida, les mestres van plantejar noves activitats per tal de donar resposta a les necessitats concretes i inquietuds que va expressar l’alumnat.
  • Abans de la realització del mercat (on es va reproduir de manera simbòlica les situacions de compra-venda treballades a l’aula) es va presentar als alumnes una rúbrica per avaluar l’expressió oral. Mitjançant aquesta presentació es compartia amb els i les alumnes els criteris d’avaluació. Després de treballar-ho a l’aula, es va dur a terme l’activitat del mercat i es van realitzar gravacions de les converses entre els nens i nenes. Posteriorment, es van projectar a la classe i els mateixos alumnes van avaluar les seves intervencions i les dels companys i companyes, compartint propostes de millora (coavaluació).
  • En finalitzar el projecte s’ha dut a terme una activitat perquè els alumnes avaluïn el que han après, el seu grau d’interès i d’implicació i la utilitat de les activitats proposades a l’hora d’assolir els objectius establerts. Amb aquesta activitat s’ha pretès que els nens i nenes prenguessin consciència del procés dut a terme, iniciat en la detecció de necessitats per resoldre una situació-problema, passant per l’establiment d’objectius, el desenvolupament de les activitats i el resultat final.

 

En conclusió, considerem que a partir de l’experiència viscuda els i les alumnes han disposat d’una oportunitat per esdevenir els protagonistes del seu procés d’aprenentatge, iniciant-se en l’adquisició de les habilitats necessàries per autorregular-se i aprendre a treballar en grup de manera cooperativa. Les activitats d’autoavaluació i de coavaluació durant el procés han estat molt enriquidores ja que han permès donar veu als nens i nenes, implicant-los en allò que entre tots i totes hem proposat i volem aconseguir. Certament, com esdevé en tota intervenció educativa sempre hi ha aspectes a millorar.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *