LA VEU DELS NENS

En la dinàmica del dia a dia intentem potenciar la conversa entre els alumnes i entre els alumnes-adults. Valorem molt aquests petits diàlegs, preguntes, dubtes… ja que a partir d’aquí anem orientant les diferents propostes del projecte.

Al final del projecte, observant les fotografies i vídeos, els nens i nenes han recordat i expressat les experiències viscudes que més els han agradat.

AVALUACIÓ

Per fer l’avaluació hem utilitzat diferents eines:

  • Llibreta d’observació del mestre (on es van anotant les aportacions i propostes dels nens i les dinàmiques que es van generant dins de l’ambient).
  • L’espai de trobada i la conversa final ens fan adonar en quin moment de l’aprenentatge es troba cada alumne.
  • Graella d’observació.
  • Documentació a partir de fotografies (ens serveix per fer una autoavaluació dels nens i veure què han assolit i una avaluació per part del mestre per poder valorar com s’ha desenvolupat l’ambient).
  • Llibreta d’ambients de l’alumne (ens permet veure el procés de la lectoescriptura i a través de la conversa mestra – alumne ens ajuda a adonar-nos del què han après, què els ha agradat més, què recorden…).
  • Traspàs d’informació, entre les mestres, en relació als alumnes i el funcionament de l’ambient.

ELS NOSTRES AMBIENTS I TALLERS

A nivell de cicle comencem el projecte amb els ENIGMES que en “Gustau Sucdemel” ens va proposar resoldre amb l’ajuda de les famílies, per saber el nom de les aules. Els nens i nenes d’infantil vam descobrir que érem la MÚSICA AFRICANA.

(Cliqueu damunt dels enllaços verds per veure com vam portar a terme les diferents activitats)

ESCOLLIM EL NOM DE LES AULES

A partir d’aquí anem desenvolupant el projecte amb les següents propostes:

  • Per CARNESTOLTES:
  • Tallers de carnestoltes (elements disfresses africanes: collarets i maquillatge) pensats per les disfresses de l’espectacle de final de curs MAQUILLATGE AFRICÀ i COLLARETS AFRICANS
  • Consignes relacionades amb la música.
  • Passarel·la on cada grup classe llueix un complement relacionat amb el nom de la seva classe i que formarà part de la disfressa de final de curs.
  • Per dijous llarder: Gincama d’en Gustau pels voltants del poble.
  • En el dia a dia a l’aula portem a terme els següents ambients i els relacionem amb algunes sortides i activitats:

AMBIENT DE CEREALS i SORTIDA AL FORN DE PA.

AMBIENT DE MÚSICA AFRICANA i CERCLE DE PERCUSSIÓ.

AMBIENT DE CREATIVITAT I JOCS AFRICANS

  • Com activitats d’escola es té previst fer durant el juny:
  • Un taller de percussió corporal amb en Santi Serratosa.
  • Preparació de la festa de fi de curs

COM ENS ORGANITZEM?

Les mestres vam valorar quin tipus de música podria ser la més adient pels nens i nenes d’educació infantil. Finalment, vam escollir la música africana perquè és una música amb molta percussió i fàcil d’apropar als nostres alumnes.

L’equip de mestres hem treballat el projecte a partir de les diferents metodologies pròpies d’infantil: ambients, tallers, sortides, festes… i tenint presents totes les àrees del currículum.

COM ENS ORGANITZEM?

Partim de la visualització d’un vídeo relacionat amb la cultura africana, i al llarg del projecte tenim present la festa de fi de curs i d’aquí ens sorgeixen les propostes següents:

Ambients:

Es fan tres ambients de quatre sessions on es barregen els nens i nenes de tot el cicle. Els ambients estan relacionats, en aquest cas, amb l’Àfrica.

  • Ambient de cereals
  • Ambient de creativitat i jocs africans
  • Ambient de música africana

Tallers:

Es van relacionar els tallers amb carnestoltes. Se’n van fer dos amb tots els nens i nenes del cicle barrejats.

  • Taller de collarets: s’elaboren complements per la disfressa de la festa de Carnestoltes i per la festa de final de curs.
  • Taller de maquillatge: pintem les cares dels nens i les nens d’animals africans i maquillatge ètnic.

Sortides:

  •  Al forn de pa del poble, relacionada amb l’ambient del pa.
  • A l’Auditori de Barcelona per veure l’espectacle Ma, me, mi,… Mozart.

Activitats a l’escola:

  • Vam gaudir d’un CERCLE DE PERCUSSIÓ amb instruments africans portat a terme per Jordi Vinyoles, a nivell de cicle.
  • Activitat de PERCUSSIÓ CORPORAL, a nivell d’escola, amb en Santi Serratosa.

Festes:

  • Carnestoltes
  • Fi de curs

PLANIFICACIÓ: INICIEM EL PROJECTE DE LA MÚSICA

A nivell de claustre, es va decidir que l’eix transversal d’aquest curs 2017-2018 seria la música.

Es va iniciar el projecte a partir d’una activitat conjunta a nivell d’escola. Vam comptar amb la col·laboració d’un personatge que interpretava a un director d’orquestra famós, anomenat Gustau Sucdemel, el qual ens va presentar diferents estils musicals.

Aquest personatge ha estat el fil conductor del projecte al llarg del curs, a través d’enigmes, notes,  cartes…

D’altra banda, des de la comissió d’infraestructures i ambientació, la qual està formada per pares i mestres, es va dissenyar la decoració de l’escola seguint la temàtica de la música. Aprofitant els tallers de Santa Cecília, els alumnes van elaborar els diferents elements decoratius pels espais comuns de l’escola.

La veu dels alumnes- Escola Gafarró

Després de les assemblees diàries i de la de tancament, hem recollit dels i de les alumnes les següents valoracions positives i negatives:

  1. Poca responsabilitat i autonomia dins el grup. –
  2. Més treball cooperatiu. –
  3. Respectar el treball de cada grup. –
  4. Un capità en cada equip. –
  5. Motivació per fer el treball de la revista. +
  6. Més col·laboració entre equips. –
  7. Més compromís i sinceritat a l’hora de fer les feines i tasques. –

 La conclusió que hem arribat tots junts és que treballar per projectes ens enriqueix a tots plegats, fa que practiquem l’escolta activa i empatitzar amb l’opinió de l’altre.

Avaluació- Escola Gafarró

L’alumnat va poder avaluar el projecte a partir d’unes rúbriques elaborades prèviament. Un cop obtinguts els resultats, vam realitzar una assemblea de tancament on tots i totes podien donar la seva opinió i es conscienciaven dels resultats que havien sortit després d’analitzar les diferents rúbriques.

El sistema d’avaluació utilitzat per mestres i alumnes es va fer a través de rúbriques. Acabàvem cada dia fent una reflexió sobre les tasques portades a terme, de les que quedaven per fer i els aprenentatges realitzats.

Aquests suggeriments i/o propostes serviran a les mestres per propers projectes interdisciplinaris.

Producte final- Escola Gafarró

L’objectiu final d’aquest projecte era elaborar una revista en format paper i en format digital dirigida a les famílies de la ZER. L’alumnat de l’escola Gafarró es va centrar en una revista d’emocions.

Aquest producte final va servir per fer memòria del procés seguit i dels aprenentatges realitzats.

Aquí us deixem el nostre resultat: Somriu, somia, viu!

Gafarró_Revist@ll (2)

DESCOBRIM LA CARPETA D’APRENENTATGE

Aquest curs els mestres de l’escola ens hem proposat elaborar una carpeta d’aprenentatge,  que de moment s’implementarà a P3 i a 4t.

L’objectiu és aconseguir que els alumnes puguin documentar i avaluar el seu propi procés d’aprenentatge, és a dir, la carpeta els ha de permetre recollir evidències del que aprenen i  de com ho fan.

Per aconseguir-ho, és imprescindible aturar-se en diferents moments durant el procés de recerca per poder reflexionar sobre el que hem après i continuar avançant.

En el cas de P3, per tal de poder reflectir l’evolució que van fent els infants, es fa un recull del que els alumnes van aprenent en diferents moments. La mestra ajuda formulant-los  preguntes concretes que facilitin l’explicació del que han après i reflexionin sobre el treball que s’està realitzant. Per tant, no totes les carpetes són iguals, ja que cada alumne ha   decidit com volia reflectir allò que ha après ( a través d’un dibuix, d’una foto, d’un escrit de la mestra,…).

En el cas dels alumnes de 4t, la carpeta d’aprenentatge incorpora l’objectiu de reflexionar   sobre com estan vivint emocionalment les diferents experiències que els està proporcionant el projecte.

En la seva realització s’han dut a terme diferents tipus d’activitats i diferents tipus d’agrupacions:

  • Tasques individuals en les que els infants han fet sols el procés de reflexió. En ocasions, posteriorment s’ha fet una posada en comú per compartir les aportacions fetes pels companys.
  • Tasques en petit grup de manera que els infants han hagut de conversar entre ells i compartir les seves reflexions per tal de recollir-les després en un document compartit.
  • Tasques en gran grup, en les que els infants han compartit les seves aportacions i conjuntament s’ha reflexionat sobre el procés seguit en la sessió i els aprenentatges adquirits.

Tenint en compte que ens iniciem en aquest eina avaluativa, acompanyem als infants plantejant-los preguntes que ajuden a fer el procés de reflexió, però la intenció és  que la carpeta d’aprenentatge pugui ser més lliure i que els alumnes puguin escollir de quina manera volen deixar constància del que estan treballant en el projecte i del que estan aprenent. Per tant, han de tenir recursos suficients i saber triar els més idonis a cada circumstància d’aprenentatge.

https://photos.google.com/u/2/share/AF1QipNK3SzLTfAFTSNgE6epZYap0ig2yp6uG6j_VBNS25VcIOn8vZguHcZVBWILxwPp3g/photo/AF1QipPQm4uQEib5Bc9_2g1E2eKsMknQwFBF1FHBQMaM?key=bU1yS0tkdk5hQ0dtUkZNUjNTb2c3bUFWTk83MVNB