Aquest és el projecte que enguany estem portant a terme al nostre centre, l’Institut Maremar i està adreçat als alumnes de 2n d’ESO. És un alumnat que ja va treballar per projectes el curs anterior i, per aquest motiu, hem volgut que aquest curs es fomentés l’autonomia, l’esperit crític i la pressa de decisions.
Els objectius que pretén assolir aquest projecte són els següents:
- Consolidar l’aprenentatge competencial que permet englobar totes les matèries, a partir del treball per projectes des d’una vessant pràctica i significativa.
- Fomentar l’autonomia, la pressa de decisions i la implicació durant pràcticament tot el procés, tant des d’un punt de vista individual com en grup. Fomentar l’esperit crític i donar continuïtat al treball col·laboratiu, i les habilitats socials dels alumnes.
- Fomentar la visió globalitzada, en la que són presents totes les dimensions del sistema d’aprenentatge.
Les fases en les que es duu a terme són les següents:
- PRESSA DE DECISIONS SOBRE EL NOU ENFOCAMENT DE TREBALL I EL·LABORACIÓ DEL PLA DE TREBALL I D’ACTUACIÓ DOCENT. Un equip interdisciplinar de professors es reuneix en diferents sessions on es decideixen les diferents propostes de dinàmiques i recursos per tal que l’alumnat pugui reflexionar, decidir, crear, compartir i avaluar el seu propi projecte. S’ha començat per l’elaboració d’un pla de treball, on apareixen reflectits els objectius, seguits de les línies d’actuació.
- DISSENY DE LES DINÀMIQUES DE COHESIÓ DE GRUP I DELS MATERIALS PEL BANC DE RECURSOS DE L’ALUMNAT. En sessions posteriors s’elabora un ventall divers de propostes d’activitats i les seves guies d’ús per tal que l’alumnat proposi, esculli i dissenyi en grups el seu propi projecte des del seu procés creatiu fins a l’avaluació de resultats. D’altra banda es dissenyen activitats de cohesió de grup per observar les dinàmiques entre ells i crear els propers grups de treball. En entrades posteriors us explicarem com, tenint per referent l’eix vertebrador del projecte escollit, dissenyen les activitats pensades des de diferents matèries. També hauran de tenir en compte la temporització, la didàctica del projecte, el material i recursos necessaris i l’avaluació.

