IMPLEMENTACIÓ

… i després de tant pensar i planificar arriba el dia en el qual ens hem de posar a l’acció. Tot just arribar de vacances, el 3 d’abril iniciem el nostre projecte.

Aquesta setmana girarà entorn a la pregunta: Per què era tan famòs Gaudí? i volem aprofundir sobre la professió d’arquitecte. El punt de partida serà el visionat del video “El despertar del drac” amb l’objectiu d’activar coneixements previs i motivar als nens i nenes. Els nens i nenes ens hauran d’escriure individualment la seva hipòtesi sobre la fama de Gaudí, intentarem, així que les seves hipòtesis no es contaminin amb les idees dels companys.

Després passarem el qüestionari KPSI. Hem decidit que el qüestionari el passarem al principi i al final per tal d’avaluar l’aprenentatge, en el qüestionari final hi haurà un petit espai per a què puguin argumentar els seus coneixements.

La següent activitat girarà entorn a la paraula ARQUITECTE. Cada nen haurà d’escriure tres paraules que cregui que poden estar relacionada amb aquesta professió, en grups de quatre hauran de consensuar cinc que seran les que presentaran. Es posaran en comú i es confeccionarà un panell amb aquestes paraules. El panell anirà creixent amb les noves paraules que anem aprenent durant el projecte. Per fer aquesta activitat partirem del modelatge amb altres professions potser més conegudes. Serà una activitat en la que treballarem a nivell individual, en grup i en grup classe.

Des de l’àrea d’anglès a partir del conte dels tres porquets es farà una activitat en la que es treballarà el vocabulari de la casa i les diferents tipologies de vivendes determinades de vegades pel paisatge i es farà la creació de direrents tipus de cases.

Tindrem la sort de comptar amb la visita d’una arquitecta: l’Anna Majoral per això des del taller d’escriure treballarem la pregunta i prepararem les preguntes que li voldrem fer. Amb aquesta entrevista aprendrem quins tipus de feines fa un arquitecte i descobrirem que treballen per encàrrec.

Saber i entendre que els arquitectes treballen per encàrrec ens ajudarà a introduir l’última activitat de la setmana que serà dibuixar per encàrrec d’un company una casa seguint les instruccions que ens dóna. Ens posarem esquena amb esquena i començarem a dictar instruccions sobre la casa que volem, a veure si som capaços de plasmar i entendre el que vol el nostre client. Així treballarem la comprensió oral i diferents conceptes espacials: a dalt, a baix, en mig, a la dreta, a l’esquerra i figures geomètriques.

Els arquitectes dibuixen la casa que els seus clients els encarreguen.

… I així ens endinsarem en la segona setmana del nostre projecte que partirà de la pregunta: Què feia diferent a les seves construccions?. Començarem fent un visionat d’un video sobre la vida de Gaudí i consensuarem entre totes les hipòtesis que hem fet sobre la fama de Gaudí les que creiem que són correctes.

Durant aquesta setmana coneixerem diferents construccions de diferents arquitectes, de diferents estils, de diferents països. Veurem construccions modernistes i deduirem les característiques d’aquest estil i ens fixarem quins són els materials predominants, aprofitarem per conèixer també diferents tècniques característiques del modernisme (vitrall, forja i trencadís) que en el taller d’escriure intentarem explicar. Per últim tancarem la setmana fent en parelles diferents construccions amb diferents materials.

… i finalment arribem a la tercera setmana del nostre projecte on volem abordar el tema del pas del temps, les diferències entre l’època de Gaudí i la nostra, l’evolució dels objectes i de quotidianitat. Volem treballar el concepte modernisme, deslligar-lo de la paraula modern. Com sempre partirem d’una pregunta: Conèixes alguns noms dels edificis que va construir Gaudí?

Per tot això els hi mostrarem edificis de l’època de Gaudí i edificis de Gaudí, volem que facin la reflexió que pensaria la gent del moment sobre aquests edificis que va dissenyar el Gaudí? quines diferències veieu entre aquests edificis i els que va dissenyar el Gaudí? Aprofitarem aquest pas del temps que estem treballant i en el nostre taller d’escriure treballarem les construccions en present i passat, que prenguin consciència que no fem servir els mateixos temps verbals quan parlem en present o quan parlem en futur.

Continuarem treballant les característiques dels edificis modernistes amb la construcció de puzzles que haurem confeccionant de diferents edificis modernistes.

PLANIFICACIÓ

Quan ens plantegem el nostre projecte tenim clar que ha d’haver un objectiu que és el que marcarà l’inici i el final del projecte, una proposta.

Decidim que el nostre projecte girarà al voltant de tres preguntes, cada pregunta ens anirà portant a l’altre. Serà un objectiu verbalitzat i compartit amb els alumnes per a què tots sapiguem cap a on anem. Entenem que una pregunta en un projecte ens ha de provocar tenir ganes d’investigar, de saber més d’alguna cosa.

En el camí pretenem que els alumnes:
. Resolguin
. Investiguin, cerquin
. Assoleixin reptes
. Facin treball en equip/cooperatiu
. Fer un treball globalitzat

Ens plantegem:
. Les preguntes les fa només el mestre?
. Han de tenir relació amb l’objectiu a treballar? com fer saber al nen quin és el nostre objectiu?
. Podrien haver diferents estadis de preguntes?: Un primer estadi de preguntes de nens que acostumen a tenir més en compte amb qüestions que es resolen buscant informació i que són més fàcils de respondre i un cop es té aquesta informació potser és el moment de fer preguntes més complexes que requereixen lligar coneixements, fer deduccions, arribar a raonaments a partir de l’observació o l’estudi.

Per això pensem que també està bé iniciar el tema amb una conversa on moltes vegades algunes preguntes ja es responen. Aquesta conversa activa la motivació envers el nostre objectiu.
. Creiem important que hi hagi una detecció de coneixements previs amb l’objectiu de fer a cada nen conscient del que sap per a que pugui veure el seu camí recorregut al final del projecte.

Quan ens plantegem el nostre projecte ens fem unes preguntes per tal de dissenyar-lo:
– Què volem que aprenguin?
– Quins seran els nostres objectius?
– Quines competències i continguts volem/podem treballar?

OBJECTIUS:
Modernisme com a un temps diferent

CONTINGUTS:
Modernisme
Gaudí (biografia i obra)
Tècniques pròpies del modernisme
Present/passat
Coneixement d’alguna obra de Gaudí en concret
Línies corbes i rectes.
Figures geomètriques planes
la carta

Cometències que treballarem amb el projecte:
Competència digital
Competència lingüística
Competència visual i plàstica
Competència coneixement del medi
Competència valors
Competència matemàtica

Temporalització del nostre projecte:
del 3 al 27 d’abril
Definició:
Serà un projecte interdisciplinar. Es respectarà l’horari de les especialitats i es mantindran dues sessions de matemàtiques setmanals.

NOU CAPS TREIENT FUM!!!

Som l’equip impulsor de l’Escola Mare Nostrum. Aquest equip està format per 9 mestres del claustre: una persona de l’equip directiu, 6 tutores, una especialista d’anglès i una d’educació especial. És el segon curs que formem part de la xarxa de competències bàsiques, i estem molt interessades en continuar aprofundint en el treball per projectes que des de ja fa molt de temps realitzem a l’escola. Volem expandir i compartir la nostra experiència i aprenentatge amb tot el claustre. El curs passat ja vam participar amb un projecte que vam fer amb els grups de sisè, enguany centrarem el nostre projecte en els cursos de primer, ja que les dues tutores d’aquest nivell formen part del grup impulsor.

Des del novembre ens estem reunint gairebé cada dimarts i com més ens reunim més feina ens surt!!! no hi ha res com 9 caps pensant en una mateixa cosa a la vegada.

REFLEXIONS PER PLANIFICAR EL NOSTRE PROJECTE

Decidim que el nostre projecte girarà al voltant de tres preguntes (una per cada setmana que durarà el projecte) , cada pregunta ens anirà portant a l’altre. Serà un objectiu verbalitzat i compartit amb els alumnes per a què tots sapiguem cap a on anem. Entenem que una pregunta en un projecte ens ha de provocar tenir ganes d’investigar, de saber més d’alguna cosa.

En el camí pretenem que els alumnes:
. Resolguin
. Investiguin, cerquin
. Assoleixin reptes
. Facin treball en equip/cooperatiu
. Fer un treball globalitzat

Ens plantegem:
. Les preguntes les fa només el mestre?
. Han de tenir relació amb l’objectiu a treballar? com fer saber al nen quin és el nostre objectiu?
. Podrien haver diferents estadis de preguntes?: Un primer estadi de preguntes de nens que acostumen a tenir més en compte amb qüestions que es resolen buscant informació i que són més fàcils de respondre i un cop es té aquesta informació potser és el moment de fer preguntes més complexes que requereixen lligar coneixements, fer deduccions, arribar a raonaments a partir de l’observació o l’estudi.

Per això pensem que també està bé iniciar el tema amb una conversa on moltes vegades algunes preguntes ja es responen. Aquesta conversa activa la motivació envers el nostre objectiu.
. Creiem important que hi hagi una detecció de coneixements previs amb l’objectiu de fer a cada nen conscient del que sap per a que pugui veure el seu camí recorregut al final del projecte.

Ens fem unes preguntes per tal de dissenyar-lo:
– Què volem que aprenguin?
– Quins seran els nostres objectius?
– Quines competències i continguts volem/podem treballar?

DISSENY DEL PROJECTE

OBJECTIUS:
Modernisme com a un temps diferent

CONTINGUTS:
Modernisme.
Gaudí (biografia i obra).
Tècniques pròpies del modernisme.
Present/passat.
La frase interrogativa.
La carta.
Coneixement d’alguna obra de Gaudí en concret.
Línies corbes i rectes.
Figures geomètriques planes.

COMPETÈNCIES QUE TREBALLAREM AMB EL PROJECTE:
Competència digital
Competència lingüística
Competència visual i plàstica
Competència coneixement del medi
Competència valors
Competència matemàtica

Temporalització del nostre projecte:
del 3 al 27 d’abril

Definició:
Serà un projecte interdisciplinar. Es respectarà l’horari de les especialitats i es mantindran dues sessions de matemàtiques setmanals.

COM TREBALLAREM?

Quan ens plantegem com iniciar el projecte pensem que estaria bé iniciar el tema amb el visionat del video “El despertar de la casa Batlló” que ens donarà peu a fer una conversa.[youtube]https://youtu.be/hRz7egAF5Y8[/youtube]

Després continuarem amb un qüestionari KPSI, que ens servirà a nosaltres i als nens d’avaluador d’evolució del seu aprenentatge entorn a Gaudí i al modernisme ….
Això ens fa plantejar-nos si és correcta aquesta successió, ja que el fet de posar el vídeo i fer la conversa abans que el qüestionari KPSI farà que els seus coneixements previs estiguin contaminats, però per altra banda també ens sembla complicat fer aquest qüestionari amb nens tan petits sense haver parlat res del tema.

Pensem que en comptes d’iniciar el tema amb el vídeo podríem partir de parlar de diferents personalitats, no centrar-nos en Gaudí, però creiem que això podria generar més confusió en nens tan petits.

Així doncs decidim que ho farem com havíem decidit al principi: vídeo, conversa i KPSI.
Decidim també que el qüestionari KPSI el passarem al principi i al final . Els hi servirà als nens per veure la seva evolució en els seus coneixements. En el qüestionari final deixarem un espai per a què tinguin la possibilitat d’explicar tot allò que diuen que han après.

A l’hora de fer agrupacions per treballar la primera idea va ser treballar en grups cooperatius però posteriorment pel plantejament de les activitats l’agrupació que més treballarem serà la de parelles. Aquí ens plantegem com fer les parelles:

  • deixar l’atzar? (repartir paraules i imatges i que busquin la parella? repartir noms de contes i protagonistes i unir-lo)
  • fer les parelles el mestre tenint en compte les capacitats de cada nen?
  • Altres criteris: mateixa alçada, nen-nena, d’una altra taula …
    decidim que això dependrà de l’activitat a realitzar.

Plantegem el projecte a partir de tres preguntes, una per cada setmana de les tres que durarà el projecte.
1: Perquè és tan famós Gaudí?
Pensem que aquesta pregunta estaria bé plantejar-la el segon dia i esperem que els nens plantegin les seves hipòtesis. La pregunta farem que la responguin per escrit ja que així no es contaminen les altres, ens servirà per avalular coneixements previs i també estaria bé plantejar-la al final de la primera setmana i ens podria servir com avaluació del procés, per detectar si hi ha nens que s’han perdut. Esperem que aquesta pregunta ens porti a la de la segona setmana.

Durant aquesta setmana volem treballar: Què fa un arquitecte, vocabulari relacionat amb l’arquitectura, tipologia d’habitatges i construccions,

2: Què feia diferent a les seves construccions? 

Aquesta pregunta ha de ser el punt de partida que ens permeti treballar: vida i obra de Gaudí, inspiració, diferents tècniques, diferents estils arquitectònics, materials.

3:

Amb aquesta pregunta volem treballar: l’època de Gaudí, el pas del temps, l’evolució i canvi, el modernisme

9 CAPS I 18 MANS EN MARXA!!!

Som l’equip impulsor de l’Escola Mare Nostrum. Aquest equip està format per 9 mestres del claustre: una persona de l’equip directiu, 6 tutores, una especialista d’anglès i una d’educació especial. És el segon curs que formem part de la xarxa de competències bàsiques, i estem molt interessades en continuar aprofundint en el treball per projectes que des de ja fa molt de temps realitzem a l’escola i poder expandir i compartir la nostra experiència i aprenentatge amb tot el claustre la nostra feina i . El curs passat ja vam participar amb un projecte que vam fer amb els grups de sisè i aquest any centrarem el nostre projecte amb els cursos de primer, ja que les dues tutores d’aquest nivell formen part del grup impulsor.

Des del novembre ens estem reunint gairebé cada dimarts i cada dia se’ns acudeixen coses noves!!! no hi ha res com 9 caps pensant en una mateixa cosa a la vegada.

Planificació

El projecte va avançant, d’una banda la preparació dels experiments que els permetran trobar respostes als dilemes plantejats i d’altra la qüestió logística: aules, tallers, horaris, grups de treball. Cada grup tindrà diferents preguntes, per tant, les activitats seran diferents. En un document del Google Drive compartim totes les activitats, materials i guia per l’alumnat. Amb les formadores, quadrem els horaris. El projecte es realitzarà aprofitant les hores que tenen classe de les matèries implicades per aprofitar els grups partits van al taller de Tecnologia i laboratori de Química i les hores d’anglès. Cal una certa flexibilitat en els horaris del professorat implicat però ens sembla que val la pena. Ho implementarem en tornar de les vacances de setmana santa.

Metodologia

Per decidir el tema del projecte de 2n d’ESO, l’energia, ha calgut tenir en compte els temaris de Física i Química,  Tecnologia i Anglès per buscar continguts comuns. Hem dedicat força estona a buscar preguntes que fossin motivadores per a l’alumnat i finalment hem trobat sis driving questions:

-Som al desert, fa molta calor i hem trobat un ventilador. El podríem fer funcionar?

-Podríem encendre una bombeta fent servir únicament el vent?

-Seríem capaços de generar energia elèctrica sense utilitzar combustibles fòssils?

-Estem a Caldes de Montbui, som a la nit, fa molta calor i ha marxat la llum. Podríem utilitzar un ventilador per refrescar-nos?

-Quan baixem per un tobogan perdem energia? O tenim la mateixa dalt i baix?

-Podríem generar energia elèctrica amb aigua en moviment?

Pretenem dividir cada grup classe en sis grups de treballs que s’encarregaran d’investigar sobre una única pregunta. Volem que l’aspecte pràctic del projecte sigui la part més important, per això hem buscat preguntes que, per ser respostes necessiten la posada en marxa de certs experiments. Després els alumnes faran una recerca d’informació guiada i prepararan una presentació i un resum pels seus companys, a qui presentaran el que han après. Esperem que les preguntes i el fet de treballar amb una nova metodologia els engresqui.

Qui sóm

Bon dia!

Som l’equip impulsor de l’Institut Josep Pla. És el segon curs que formem part de la xarxa de competències bàsiques. El curs passat vam refer el crèdit de síntesi de 1r d’ESO en format de projecte i enguany ens hem plantejat com a objectiu introduir projectes transversals en altres nivells. Part del professorat del grup impulsor s’ha incorporat enguany al centre i la majoria són dels àmbits de ciències i tecnologia i d’anglès.

Hem decidit formar dos grups de treball. El primer prepararà un projecte per 2n d’ESO al voltant del tema de l’energia i el segon a 3r d’ESO sobre la contaminació i els efectes sobre la salut.

75 anys! Per molts anys, Arc Iris!

Aquest any celebrem el 75è aniversari de la nostra escola. Al maig farem una festa per a totes les famílies i com a cicle volem fer una aportació especial per a mostrar-la a tothom.

75 anys escola Arc Iris

Tipì

Caseta

D’altra banda, aquest estiu, ens han reformat els patis del parvulari  (espais exteriors de joc: pati, grades i bosquet) incorportant jocs nous.  Els nens i nenes mentre jugàven amb aquests, s’inventaven elements que no existien “invisibles”. Així ens vam adonar que faltava material.

Vam conversar amb els nens i nenes amb la idea de com millorar els jocs nous del pati i acordem realitzar algunes modificacions per fer un joc més ric.

Les mestres d’Educació Infantil hem pensat, que aprofitant aquestes dues necessitats es podria fer un bon projecte al tercer trimestre i que entre tots el penséssim i el portéssim a terme.

Partint de la pregunta: “Com celebrem els aniversaris?” anirem fent conversa dels diferents elements que integren les festes ( fer-se gran, regals, les espelmes, els pastissos, els amics, la família…) i així pensar el que podríem “regalar” a l’escola per celebrar els seus 75 anys.

La idea inicial serà “regalar” a l’escola les nostres aportacions i millores dels elements nous del patis i a partir d’aquí desenvolupar el nostre projecte.