ELS TREBALLS GLOBALITZATS DE PRIMER D’ESO

Els treballs globalitzats realitzats a primer han estat dissenyats a partir d’una priorització de les competències i dels continguts que s’han d’impartir al primer cicle de l’ESO en cada una de les tres matèries que s’han fusionat: Ciències Naturals, Ciències Socials i Tecnologia.

Aquest enfocament global ha permès ampliar les possibilitats i les combinacions competencials i temàtiques dels TG, planificar-ne dos per trimestre i presentar-los en una seqüència lògica entre primer i segon d’ESO que també enllaça amb els crèdits de síntesis finals de cada curs.

Tots els TG estan penjats en la plataforma del moodle i es presenten amb un mapa visual que focalitza objectius i producte final. A més, l’alumnat pot accedir a un quadre amb la temporització de les tasques i a arxius amb dossiers, bases d’orientació o models de rúbriques, així com qüestionaris, enllaços web i altres fonts d’informació útils.

TG DE PRIMER D’ESO

  • TG0 QUI SÓC JO
  • TG1 LA REPRESENTACIÓ DE LA TERRA
  • TG2 LA TERRA I L’UNIVERS
  • TG3 VIATGEM PEL MÓN
  • TG4 LA LÍNIA DEL TEMPS
  • TG5 LA HISTÒRIA DE L’ALIMENTACIÓ I EL PA
  • CRÈDIT DE SÍNTESI: FEM UN JOC DE TAULA SOBRE LA HISTÒRIA DE ROMA

 

COM ENS ORGANITZEM

L’Equip Impulsor està format per deu professors i professores de l’institut de diferents departaments: Català, Ciències Naturals, Ciències Socials, Psicopedagogia i Tecnologia.
Estem dividits en dos grups de treball, cada un d’aquests grups ens reunim un cop a la setmana per preparar els Treballs Globalitzats de Primer Cicle i, una vegada al mes, ens trobem tots i totes per posar en comú la programació realitzada.

Per altra banda, les quatre persones que estem fent els TG a primer de l’ESO tenim una reunió de coordinació a la setmana. Aquesta reunió és essencial, tant per planificar com per fer el seguiment dels TG en els quatre grups d’alumnes.

COM I QUAN I ES FAN ELS TREBALLS GLOBALITZATS

Les tres classes de primer de l’ESO es divideixen en quatre grups diferents. Cada un d’aquests grups té 22 alumnes i tenen un tutor o tutora de TG que els fa de guia.

Les sessions de TG es fan quatre dies a la setmana i són de dues hores seguides, la qual cosa facilita l’elaboració de tasques més manuals que requereixen més temps.

Dins de cada grup es fan equips de quatre o cinc alumnes que tenen rols assignats. Aquestes agrupacions són heterogènies i es fan tenint compte les habilitats i els caràcters dels seus components.
Els grups classe i els equips de treball canvien cada trimestre i es prioritza, per una banda, que cada alumne pugui adquirir experiències variades de treball cooperatiu i, per una altra, que tingui tutors guia d’especialitats diferents. En aquest darrer sentit, cal aclarir que, sempre que sigui possible, els tutors-guies passem pels altres grups per explicar o dirigir treballs específics de la nostra especialitat, com per exemple pràctiques a l’aula de tecnologia o al laboratori. Aquesta rotació del professorat, i el fet que els quatre grups classe realitzin activitats paral·leles, comporta que l’alumnat pugui percebre també el treball en equip del professorat, la qual cosa dóna un valor afegit als TG.

La veu dels alumnes:

Al final del projecte l’alumnat ha expressat la seva opinió. En general els ha interessat el tema i els ha agradat la part experimental tal i com estava contextualitzada. A més, han mostrat entusiasme al ser ells els protagonistes de l’aprenentatge i al trencar rutines de matèries i horaris. D’altra banda, tot i que ja ho han fet altres vegades, segueixen posant-se nerviosos en la presentació oral. Tot i això, també hi ha una part de l’alumnat que pensa que treballa millor de manera individual, sobretot aquell alumnat que és motor o lider del grup per naturalesa pròpia.

Avaluació

L’avaluació ha contemplat a més dels productes finals, el procés d’elaboració del treball a classe. Per tal d’avaluar la memòria de pràctiques, l’exposició oral, la presentació digital i el resum hem confeccionat rúbriques. Les rúbriques es van lliurar als alumnes el dia de la presentació del projecte perquè ells poguessin valorar i respondre a la pregunta “Què i com ens estan avaluant?”. A més, l’alumnat s’ha autoavaluat i coavaluat amb la rúbrica corresponent.

Els criteris de qualificació emprats són els següents:

  • Memòria de laboratori: 20%
  • Presentació oral: 20%
  • Presentació digital i resum: 20%
  • Treball a classe (basat en la autoavaluació i coavaluació dels alumnes): 20%
  • Prova tipus test: 20%

Producte final

La realització del projecte està dedicada a l’elaboració del producte final. Com a producte final tenim 3 documents i una prova tipus test. A més de la valoració continuada del treball a classe, els alumnes han preparat una presentació digital basada en la resposta de la driving question, un resum escrit de la presentació i la memòria escrita de la pràctica realitzada al laboratori i taller. Aquesta pràctica és un experiment basat en els continguts d’aprenentatge necessaris per a respondre la driving question. El quart producte ha consistit en una prova tipus test confeccionada a partir dels resums proporcionats per tots els grups d’alumnes; per tant, els alumnes s’han examinat de tots els continguts treballats per la classe durant el projecte.

Implementació

El projecte s’ha realitzat en dues setmanes i mitja utilitzant, com s’ha comentat en anteriors publicacions del blog, les hores d’Anglès, Física i Química i Tecnologia. Aquestes han sigut un total d’onze hores, les quals s’han distribuït de la següent manera:

  • Presentació de projecte: 1 hora
  • Recerca de la informació: 3 hores

  • Preparació de la presentació digital i del resum del treball: 2 hores
  • Pràctica al laboratori i taller: 2 hores

  • Presentació oral: 2 hores

  • Prova tipus test: 1 hora

QUI SOM?

Som l’Escola Pit-Roig del districte Horta-Guinardó de Barcelona, i aquest és el primer any que participem a la Xarxa de Competències Bàsiques.

Per formar l’Equip Impulsor de l’escola en els últims claustres del curs 16-17 vam fer unes dinàmiques pensades per  crear una nova mirada en la manera de fer de l’escola, amb l’objectiu de fer canvis d’una manera compartida. Algunes de les dinàmiques van ser:   visionat d’algun vídeo, el zoom (es tractava de veure una globalitat i no centrar-nos en el més concret, tenir una visió més àmplia), compartir horitzons (els propòsits, les pràctiques, l’avaluació i l’organització de l’escola).  Gràcies a aquestes dinàmiques van oferir-se persones voluntàries per formar l’equip impulsor.

 

A l’inici del curs 2017-2018 es consolida  l’equip impulsor de l’Escola Pit-Roig format per vuit persones representants de tots els cicles, amb la voluntat de millorar els projectes que fem a l’escola. És un nucli impulsor que haurà de fer de pont amb la resta del claustre.

A l’escola el projecte té una durada de tot el curs. El fem a totes les classes, és per això que tot el claustre hi està implicat. En els cursos d’Infantil, Inicial i Mitjà el pes important del projecte el porten els mestres tutors i tutores ja que imparteixen més àrees amb els alumnes. En canvi, el fet que a cicle Superior hi intervinguin més mestres possibilita que el projecte sigui més compartit.

El projecte és comú a tota l’escola i fa referència al nom de les classes que des de fa molts anys és el nostre projecte interdisciplinari. Amb el pas dels anys li hem anat donant més importància dedicant-li més temps i ens ha servit per treballar de manera més globalitzada des de diverses àrees.

QUI SOM i QUIN TREBALL GLOBALITZAT PRESENTEM

El curs passat, 2016-2017, un equip de professores i professors de l’Institut vam organitzar-nos com a grup impulsor. Amb el suport de l’equip directiu, vam iniciar un procés de discussió sobre treball per projectes o globalitzat. La intenció era animar tot el claustre a seguir avançant en aquest sentit.

Per això, vam tenir en compte les innovacions que s’havien dut a terme els darrers anys al centre: s’havien fet projectes conjunts  col·laborant dos o tres professors d’àrees diferents, activitats d’aprenentatge servei, treballs cooperatius diversos, entre altres iniciatives. L’èxit ens va motivar a  continuar. El procés de discussió va culminar amb l’elaboració d’uns quants Treballs Globalitzats pensats per a l’alumnat de 1r d’ESO de la següent promoció.

El grup impulsor ha continuat aquest curs 2017-2018, s’ha ampliat i ha acompanyat a quatre dels seus membres que estan duent a terme els TG amb l’alumnat de 1r d’ESO. La feina no s’acaba, enguany estem elaborant nous materials de segon d’ESO per al proper curs.

L’objectiu és aconseguir que tots els nois i noies de l’ESO del Francisco de Goya hagin treballat cada setmana unes quants hores amb perspectiva global; pensem que globalitzar els aprenentatges és una bona manera de preparar-se per als estudis post-obligatoris i per a la vida.

En aquest blog us presentem un dels Treballs Globalitzats del primer curs, el TG3 “Viatgem pel món”, realitzat durant el segon trimestre i finalitzat amb una mostra oberta a les famílies al Mas Guinardó.

Grup impulsor

Grup impulsor

AVALUEM EL PROCÉS

Un dels elements que des del primer moment vam decidir que ens havia de servir per avaluar els coneixements adquirits dels nens i nenes de les classes de Dracs i Diables era el qüestionari KPSI. Aquesta eina que vam fer servir d’avaluació inicial per saber els coneixements previs del tema ens servirà per avaluar els progressos fets. Aquesta vegada a més podran explicar alguna cosa que justifiqui el perquè creuen que estan en un nivell o en un altre. També els hi proposem fer un dibuix relacionat amb el tema.

QUESTIONARI INICIAL

DIBUIXOS INICIALS

L’avaluació final mostra progressos tant en el qüestionari KPSI com en l’evolució del dibuix que van fer. A l’avaluació final van haver-hi molts dibuixos de la Sagrada Família, i de la Pedrera i les seves xemeneies.

Valorem l’activitat de l’entrevista

Creiem que vam plantejar una activitat molt difícil.  Plantejar-se preguntes sobre alguna cosa que no coneixem és molt complicat sobre tot per a nens de primer. Aquest és un tema que s’ha de tenir en compte també a l’hora de demanar preguntes sobre un projecte: què vols saber de … (si no coneixem el tema com ens podem plantejar preguntes?). Va ser complicat que els nens trobéssin preguntes interessants . Per això creiem interessant que és millor que l’expert parli i que faci una introducció perquè si no les preguntes no tenen relació i els hi falta sentit, després els nens el podrien preguntar.

També valorem de forma negativa el fet d’haver fet l’entrevista els dos grups alhora. Hauria estat millor fer-la per separat i fer una activitat de mitja hora per grup.

Aquesta activitat també ens va servir per treballar la pregunta a l’àrea de llengua, cosa que valorem de forma positiva.

Em relació a l’exercici en el qual havien de fer un dictat del disseny de la casa que havien realitzat vam haver de modificar la proposta ja que els nens havien fet uns dibuixos molt rics i complexes que eren molt difícils de dictar i que els “arquitectes” les poguéssin reproduir així que vam canviar l’activitat per tal de poder fer-la. Els hi vam oferir tres models (on estaven molt delimitades les coordenades espacials: a dalt, a baix, al mig, a la dreta, a l’esquerra …) en els quals havien de situar diferents parts de la casa (finestres, portes, xemeneia …) . Valorem l’activitat com molt positiva tot i que no és una activitat per fer-la amb el grup sencer com la vam fer ja que es produeix molt xibarri que dificulta l’execució.

Una altra activitat que vam fer va ser la d’ubicar l’època de Gaudí, per contextualitzar el modernisme, per això vam demanar que portessin fotos i objectes de l’època dels seus avis. Voliem treballar el pas del temps. Va haver molta participació i motivació per part dels nens i nenes. D’aqui van sortir tres murals: Quan vivia Gaudí / El temps dels nostres avis/ el nostre temps. Vam partir de l’època dels seus avis per a què ho visquéssin mes proper, per treballar el canvi i evolució de la vida i dels objectes. A partir d’aquí vam veure que a l’època de Gaudí també hi havia coses diferents. També vam fer una activitat molt divertida que consistia en buscar la correspondència entre un objecte actual i un objecte de l’època de Gaudí.

 

I al taller d’escriure vam aprofitar per treballar les frases en passat.

També vam realitzar una activitat de construcció d’uns puzzles que haviem elaborat de diferents edificis, tots eren modernistes menys un. Creiem que va ser molt difícil. Eren puzzles de 20 peces però no hi havia model i eran difícils.

Com avaluació final vam fer el qüestionari KPSI i els hi vam demanar paraules que han après relacionades amb l’ofici d’arquitecte i amb Gaudí. La veritat és que la majoria ho va fer molt bé i han escrit moltes paraules més que al principi. També es va fer una altra activitat d’avaluació que consistia en posar el nom  xxxxxx

Com a mestres tenim la sensació que els nens han après molt quant a contingut i procediments i han gaudit amb Gaudí. Després d’interpretar els seus qüestionaris d’autoavaluació veiem que els alumnes també comparteixen aquesta sensació.