I Mostra de Treball Globalitzat del alumnes de 1r d’ESO

El passat mes de març es va fer la I Mostra de Treball Globalitzat del alumnes de 1r d’ESO de l’Institut Francisco de Goya. La mostra va tenir lloc al Mas Guinardó. Una antiga masia del barri molt propera a l’Institut on tenen la seu gran part de les entitats de la xarxa associativa. Entre les 16:00 i les 19:00 hores es van omplir de visitants els diferents espais dedicats a exposar els treballs dels nostres alumnes basats en l´aprenentatge cooperatiu que es porta a terme a l´institut al llarg dels diferents projectes globalitzats del curs. Professorat i alumnat s’havien encarregat de preparar-ho per facilitar la visió de tot el que s’hi exposava.

Van ser els propis estudiants els qui van explicar els projectes que han realitzat durant els dos primers trimestres del curs 2017-2018. Van exposar els productes que havien dut a terme com a culminació dels diferents Treballs Globalitzats: Qui soc jo, La mesura de la terra, La terra i l’univers i Viatgem pel món.

Segons els professors del TG, amb aquesta primera mostra dels treballs realitzats s’ha aconseguit aproximar els pares i les mares al que fan els seus fills i filles a les aules de forma creativa. La resposta de les famílies va ser molt alta tenint en compte que era la primera vegada que es feia una associació d’aquest tipus i fora de les parets de l’Institut. La seva satisfacció era evident en constatar els treballs duts a terme i que els seus fills i filles fossin capaços de fer les explicacions pertinents.

L’exposició ha ajudat a relligar el centre escolar amb les famílies i l’entorn proper. Un bon complement dels objectius dels treballs globalitzats, que té en compte els aprenentatges, tota la comunitat educativa i la resta de les persones del barri del Guinardó.































Una visita esperada

Una de les activitats del TG Viatgem pel món va portar-nos la visita d’en Gerard Muntada, un mestre jove, nascut i crescut al Guinardó que ha viatjat per mig món; exactament ha conegut 52 països. Ens havia facilitat una selecció de les seves fotografies i l’accés al seu blog on explica els recorreguts, anècdotes i sensacions dels seus viatges.

L’alumnat desprès d’haver treballat una part del món a partir de les fotografies escollides i visitat el blog l’hi havia adreçat per correu unes quantes preguntes. El dia de la seva visita els 90 alumnes es van dividir en dos grups per facilitar el diàleg. En Gerard va repetir les seves explicacions dues vegades i va respondre a les noves qüestions que se’ls ocorrien. L’atenció de tot l’alumnat va ser constant al llarg de tota la sessió; de fet ja s’hi havia interessat durant les hores que van estar treballant-ho.

Els temes tractats van abastar des de les necessitats bàsiques per viatjar, organització, equipatge… fins a les emocions i sentiments que experimentava a partir de la relació amb les persones que anava coneixent. Vam descobrir que cal preveure amb més detall un viatge curt que un de llarg, que la majoria de les persones del nostre món són molt acollidores, que malgrat desconèixer l’idioma hom es pot relacionar i fer-se entendre, que el nivell de vida no condiciona les relacions personals, que hom comparteix allò que té. El Gerard anava treballant per poder dur a terme els seus viatges, per cobrir les seves necessitats mínimes. L’alumnat va constatar que viatjant va aprendre moltes coses, no només el fet de conèixer altres terres, paisatges i persones, que també, sinó valors, actituds, maneres diferents de fer front a les dificultats; noves emocions en descobrir amistats, en deixar amics enrere, en recordar la seva família que lògicament estava pendent del que li podria passar…

Va ser una sessió per completar els coneixements adquirits sobre les distintes parts del món amb unes reflexions molt més personals, sobre coneixements de les persones, ells i elles mateixos. L’alumnat va agrair al Gerard la seva disponibilitat i les seves explicacions i respostes amb total confiança i sense amagar res.










Les fotografies com a nou punt de partida per fer un àlbum variat

Amb els encerts i errors de l’anterior viatge geogràfic, dins del mateix TG s’inicia de nou una recerca sobre un continent concret de manera que al final cada grup-classe pugui completar un recorregut per tot el món.

L’indret s’escull després de veure i triar les fotografies que més agraden, o impacten, d’en Gerard Muntada. L’objectiu final és crear un àlbum il·lustrat per grup que reculli les feines i les presenti a les famílies.

La distribució de les tasques la farà el propi grup tenint en compte els interessos i les habilitats de cada persona però sempre haurà d’estar supervisada pel professorat. 

Aquestes tasques estan distribuïdes de manera temàtica i es realitzen a partir de bases d’orientació. El rol del professorat serà el de guia i el d’ajuda en un treball clarament interdisciplinari que s’autoavaluarà amb una rúbrica.

En el primer gran apartat de l’àlbum es treballen aspectes físics i naturals (paisatge, vegetació, fauna, clima…) a través de mapes, textos, imatges, climogrames i mapes conceptuals. En el segon s’analitza la relació dels grups humans amb el medi (població, explotació econòmica, modificació del paisatge, impactes mediambientals…) buscant la informació en els llibres de text de socials i naturals, en articles de diaris i en enciclopèdies físiques o virtuals. A més, aquest apartat introdueix la realització i la interpretació de piràmides de població. Ja en el tercer apartat, es prepara l’equipatge, la qual cosa comporta utilitzar noves eines, com el googlemaps, repassar els fusos horaris i el canvi d’estacions, descobrir quina documentació es necessita per entrar al país o conèixer la situació sanitària de l’indret.

Finalment, després de veure i comentar un powerpoint amb artistes de cada continent, cada grup escull un o una artista del seu indret i en reprodueix una obra en la portada i contraportada de l’àlbum. Posteriorment, amb l’ajuda de la professora de plàstica, fa l’enquadernació a partir d’una tècnica japonesa. I ja, per acabar del tot, l’alumnat ha de generar un codi mòbil QR amb el contingut de l’àlbum.

 














La recerca d’informació geogràfica, el treball a través del Drive i la síntesi de la informació

La investigació sobre un dels personatges del documental Camí a l’escola es plasma amb una presentació amb el programa Libre Office Impress, utilitzant el Drive. Cal dir que hem constatat que el Drive és molt útil com a eina virtual de treball en equip, ja que facilita la possibilitat de fer feina a la vegada, compartir aquesta tasca de manera instantània i fer-ne un seguiment conjunt. Tanmateix, la seva utilització per part de l’alumnat requereix pràctica per superar les discrepàncies que puguin sorgir, tant pel que fa al contingut com el format de la presentació.

Els dos primers apartats de la investigació es van fer dividint el grup per parelles o trios, per tal de facilitar la recerca sobre el país del personatge escollit (localització, descripció geogràfica, política, econòmica i social), la seva situació familiar i el recorregut que fa el noi o noia del documental per anar a l’escola, així com les característiques d’aquesta escola. Posteriorment, tot el grup havia de repassar el contingut de la presentació i fer conjuntament el tercer bloc, ja que aquest partia dels anteriors i suposava una sèrie de reflexions sobre els drets dels infants i la importància de l’ensenyament escolar.

La dificultat d’aquest “primer viatge” requeia en la recerca de fonts d’informació –sigui a internet o a la biblioteca del centre-, en la seva comprensió i en el fet de plasmar-la a la presentació a partir d’una redacció pròpia i no copiada de la font d’informació. Davant les dificultats sorgides, el professorat de TG va optar per guiar més l’alumnat en el següent viatge. Va ser aleshores quan vam introduir les “Bases d’Orientació”.

IMPLEMENTACIÓ: DIFERENTS PROCESSOS DE PRODUCCIÓ

La pregunta inicial, Quines característiques diferents té la Terra que han permès l’origen i la conservació de la vida?”, té una resposta complexa que es defineix mitjançant una pauta marcada, amb la consulta d’un dossier i el llibre de text de ciències naturals, i molt relacionada amb els conceptes treballats en l’anterior TG2 “La Terra i l’Univers”. La realització individual de dibuixos i esquemes així com la posada en comú en petit grup i, posteriorment, en el grup classe afavoreixen la relació i la sistematització dels resultats. Els coneixements adquirits o consolidats queden reflectits en els bons resultats obtinguts en el qüestionari realitzat a través del moodle.

Abans d’iniciar “els viatges” es proposen activitats (individuals i de grup) que repassen els continents i els oceans, introdueixen la teoria de la deriva continental i aporten una visió general dels relleus, els climes i paisatges de la Terra. Aquestes activitats tornen a enllaçar amb anteriors TG on s’havien treballat continguts interdisciplinars, com la composició i els moviments de la Terra o l’escala cartogràfica.

Els dos viatges geogràfics proposats es fan, com ja hem explicat, pautats però deixant certa opció de tria segons interessos individuals i de grup.

 

Una metodologia variada

En el segon, les recerques sobre indrets dels cinc continents parteixen del documental “Camí a l’Escola” i, sobretot, de les fotografies d’en Gerard Muntada, la visita del qual es converteix en un al·licient. Aquestes recerques es fan després d’una primera distribució de feines entre els membres del grup i seguint bases d’orientació que es reconverteixen en instruments d’autovaluació.

Entre els viatges es fan parades breus per valorar el funcionament dels grups i revisar les feines i el compliment dels objectius, fer autoavaluacions a través de rúbriques o qüestionaris a través del moodle.

Metodologia

“Viatgem pel món” planteja activitats individuals, però està dissenyat sobretot com a treball cooperatiu i suposa la consolidació d’eines metodològiques introduïdes en els anteriors Treballs Globalitzats.

Com hem explicat anteriorment, els equips de treball són de quatre o cinc alumnes i han estat formats seguint criteris d’heterogeneïtat.

Els grups s’autogestionen la feina assignada a través de rols, però la definició i la temporització de les tasques està força marcada. Tanmateix, aquest tercer Treball Globalitzat incorpora com a producte final (l’àlbum il·lustrat), una nova manera de treballar a partir de les “Bases d’Orientació” i concedeix un major protagonisme a l’alumnat oferint la possibilitat d’escollir algunes de les feines segons els seus interessos o habilitats.

El fil conductor és, òbviament, “el viatge”: un viatge que ha permès que existeixi la vida a la terra i el viatge geogràfic, social i cultural. Tots aquests viatges introdueixen la investigació de formes variades. En el primer, els petits grups treballen guiats per un dossier individual d’activitats que promou metodologies cooperatives com la lectura compartida, la tècnica de caps numerats, un per tots, cadena de preguntes, paraules claus…

Document base d’orientació tríptic

Qui som

L’escola Els pins som una escola municipal de Barcelona, situada dins el recinte Mundet, al nord de Barcelona.

Aquest curs, l’equip impulsor tenim un assessorament per treballar la metodologia dels projectes mitjançant una reflexió pedagògica, que gira a l’entorn de la creació de coneixement de la mà de les arts, integrant continguts de l’àmbit de matemàtica.

Al primer trimestre hem estat valorant les possibilitats que l’entorn de l’escola ens ofereix tant a nivell artístic com matemàtic. En tenim un munt!

En les diferents reunions del professorat i al llarg de l’assessorament, hem explorat l’oferta que podíem fer arribar als infants: escultures, pintures, edificis, natura… a la vegada que hem anat descobrint les meravelles que tenim al nostre abast i que fins ara no havíem parat a pensar en les múltiples oportunitats d’explorar, observar, experimentar, gaudir… per als infants i nosaltres mateixes.

A partir d’aquí hem demanat a l’alumnat dels diferents cursos dues preguntes:

  1. Què és art? Quin concepte teniu de l’art?
  2. Dins del marc artístic i tenint en compte elements de matemàtica, quin tema podríeu treballar?

Les respostes han estat molt diverses, curioses i inimaginables! Hi ha hagut cursos que han necessitat moltes sessions per acordar el concepte d’art, d’altres han arribat a un consens més aviat. Cada grup però ha arribat a comprendre el concepte segons el seu nivell maduratiu i segons s’han anat derivant o conduint les converses. A partir d’aquí han escollit els seus projectes.

Així doncs

  • P-5 Treballaran les petjades i les seves formes
  • 1r La màgia
  • 2n L’art a Mundet
  • 3r L’art i el 3D
  • 4t El trencadís
  • 5è Fotografia matemàtica
  • 6è Curt metratge relacionat amb imatges de l’art que trobem al recinte Mundet

 

Des de l’equip impulsor hem planificat grups de treball per ajudar-nos a planificar els diferents projectes, procurant entrar el llenguatge matemàtic i l’artístic en tots ells.

Els grups de treball han estat parelles de projectes on hi ha el tutor o tutora del grup i un especialista o mestra de reforç. També hem fet grups de dos projectes per anar fent seguiment i compartir bones idees. Procurant integrar els aprenentatges de la formació i de la Xarxa de CB.

 

Finalment, l’equip impulsor hem volgut anar més enllà del tipus de projecte que havíem estat fent fins ara i hem proposat transformar els projectes en reptes. La proposta ha estat molt ben acollida entre l’equip docent. Els tàndems de treball han acompanyat els grups classe en la definició i concreció de cada repte.

Així doncs

  • P-5 Busquem materials amb els quals es poden fer petjades.
  • 1r Fem un espectacle de màgia
  • 2n Organitzem una exposició d’art
  • 3r Preparem una conferència
  • 4t Fem un trencadís per l’escola
  • 5è Organitzem una exposició fotogràfica d’art i matemàtica fora de l’escola
  • 6è Realitzem un curtmetratge d’anime

 

Acordem que al llarg dels segon trimestre començarem a treballar els reptes i documentarem el procés del grup de 5è per compartir al bloc de la XCB.

El viatge com a leit motiv

Posteriorment, amb el visionament de Camí a l’escola  (Pascal Plisson, 2012) es proposa una petita investigació per equips de la realitat de cada un dels personatges del documental. Cada grup escull un dels personatges d’un continent diferent i després, amb una presentació audiovisual, exposa els resultats de la seva recerca a la classe. A partir de totes les exposicions de cada un dels grups es dóna una visió més global.

El segon viatge és també en petit grup i es realitza a partir de les fotografies que en Gerard Muntada, un jove viatger del nostre barri que ha recorregut 52 països del món, molt amablement, ens ha cedit.

A partir d’una selecció d’aquestes imatges i amb la finalitat de “preparar l’equipatge”, es treballen aspectes físics i naturals d’un continent (escollit també segons els interessos del grup), així com la relació dels seus habitants amb el medi. A més, durant la visita a l’Institut d’en Gerard Muntada, hi ha la possibilitat de preguntar-li temes que es vulguin conèixer o ampliar.

Aquest segon viatge queda recollit en els àlbums il·lustrats que s’exposen, amb altres productes de TG anteriors, a la mostra de final del Trimestre.

Gerard Muntada en un dels seus viatges

TG 3: “VIATGEM PEL MÓN”. PLANIFICACIÓ

“Viatgem pel món” proposa que l’alumnat investigui sobre les condicions que han fet possible que la Terra sigui un planeta habitable i, per una altra banda, que faci diferents “viatges” per conèixer millor els relleus, climes, paisatges i societats dels continents.

Com que el TG3 està pensat per fer al llarg de dos mesos, es va dissenyar deixant cert marge perquè l’alumnat pugui anar incorporant els seus interessos, tant en la tria dels viatges com en la selecció de les tasques que s’han de realitzar per a la creació de l’àlbum il·lustrat final. A més, ofereix un ventall ampli d’activitats i productes intermedis amb la intenció d’estimular l’interès i la motivació per continuar treballant.

“Quines característiques diferents té la Terra que han permès l’origen i la conservació de la vida?

Aquesta és la pregunta que obre el TG i que guia l’alumnat perquè analitzi la biosfera (en els anteriors TG s’havia treballat la geosfera, l’atmosfera i la hidrosfera), s’apropi a les diferents classes d’organització dels éssers vius i distingeixi els tres tipus de cèl·lules.