VALORACIÓ DEL REPTE METODOLÒGIC

El TG Viatgem pel món va suposar un repte en molts sentits.
La primera part dedicada a les característiques dels éssers vius i els seus nivells d’organització, obligava a utilitzar tècniques cooperatives per assumir els conceptes treballats en un dossier individual i poder iniciar els “viatges” següents de cada grup pels continents. Com que l’alumnat ja tenia certa destresa cooperativa i el recorregut estava molt marcat, els resultats individuals dels qüestionaris van ser satisfactoris.
La tasca a partir de “Camí a l’escola” va donar joc per introduir reflexions sobre la importància i el valor de l’aprenentatge escolar. Tot i que va suposar la consolidació del “Drive” per fer en grup les presentacions, també va posar en evidència la dificultat que l’alumnat tenia per distribuir-se la feina i treballar de manera autònoma a partir d’una gran varietat de fonts d’informació i, sobretot, per assumir i sintetitzar el contingut.
En les sessions de la “Xarxa de Competències Bàsiques” vam conèixer què eren les “Bases d’Orientació” i les vam incorporar en el treball següent de “Viatgem pel món”. Els àlbums de cada continent es realitzaven en grup a partir d’aquest instrument de planificació i avaluació. Tanmateix, com que hi havia moltes bases d’orientació, perquè s’havien de realitzar tasques diverses, les vam haver de generar els professors. Aquest fet no va suposar un problema per a la majoria de l’alumnat però una minoria sí que va tenir més dificultats per seguir-les.
El cert és que aquest darrer “viatge” implicava un salt metodològic significatiu, ja que donava al grup més llibertat en la gestió de les feines (se les podien distribuir segons els seus interessos o habilitats), implicava autonomia, pressuposava estratègies cooperatives i requeria responsabilitat. L’autoavaluació a partir d’una rúbrica va deixar palesa que encara quedava camí per recórrer. Així i tot, com s’ha demostrat en els mesos següents, l’experiència i la reflexió –de l’alumnat i del professorat- sobre els errors i els encerts han estat claus per millorar la gestió i l’autonomia en els Treballs Globalitzats posteriors.

Document rúbrica d’autoavaluació del TG Viatgem pel món

Document rúbrica d’avaluació del treball en equip

Document rúbrica carpeta d’aprenentatge

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *