La nostra ciutat, Badalona. Josep Carner

La nostra ciutat, Badalona. Josep Carner

Seguidament van fer els grups i es van repartir les preguntes. Els alumnes van começar a investigar primer amb els llibres de classe i després vam baixar a la biblioteca. Al dia següent la van complementar amb llibres, aportacions de les famílies i material que van portar de casa. Finalment vam anar a la sala d’ordinadors per acabar la cerca d’informació, passar-ho tot a net i afegir material gràfic.Després cada grup va fer una exposició oral amb la informació trobada i vam elaborar un dossier comú per a cada alumne/a. Seguidament es van realitzar les activitats pràctiques i per últim el mural amb la informació de les activitats.

Durant tot el procès s’ha portat a terme l’elaboració d’una carpeta d’aprenentatge individual.

Producte final

L’objectiu final del projecte és muntar un hort vertical en algun espai exterior de l’escola. A més a més, durant el procés d’elaboració d’aquest projecte s’ha fet activitats alternatives relacionades amb les plantes aromàtiques (punt de llibre amb la planta, herbari, saquet d’espígol i infusions)

La nostra ciutat, Badalona. Josep Carner

La nostra ciutat, Badalona. Josep Carner

Hem format grups heterogenis amb un total de 50 alumnes de 3r de primària i hem treballat de forma cooperativa tal com recomana en Pere Pujolàs.

També hem fet Grups d’Experts els quals s’han dividit els temes de la terra. Els grups eren més o menys de 6 alumnes i ells mateixos es dividien la feina per poder ser més operatius.

La nostra Ciutat, Badalona. Josep Carner

Procés del projecte

Tot el procés d’un projecte s’ha d’elaborar amb els alumnes. Ells han de ser la part activa del procés. Abans de començar el projecte hem de:

1- Preguntar què sabem del tema triat. (Aquest tema no és necessari triat per l’alumnat.)

Quan la mestra enrregistra el que ells saben s’ha de ser fidels i no canviar el seu vocabulari, expressions, etc. (Tot el que no sigui correcte ens servirà per després recuperar i autocorregir-se)

El mestre pot ajudar a treure la informació però mai a manipular-la. El docent no pot utilitzar la terminologia específica.

Avaluació

Dintre del procés d’avaluació del projecte hem utilitzat diverses estratègies. Hem partit de l’observació directa de l’alumnat a les diverses activitats, prenent anotacions per recollir el grau d’implicació, participació, actitud, motivació,…per part dels alumnes.

Les rubriques que hem fet servir han estat:

PRIMERA RÚBRICA

  • Rúbrica treball en grup (aquesta graella s’omplirà un per cada grup)

HEU D’OMPLIR UNA GRAELLA PER GRUP

SEGONA  RÚBRICA

  • Rúbrica treball en grup (aquesta graella l’omplirà cada membre del grup)

HAS DE POSAR EL TEU NOM AL REQUADRE SEGONS LA TEVA TASCA I ENCERCLAR LES TEVES RESPOSTES

TERCERA  RÚBRICA

 

Qui som

Característiques del Centre

 

Som un centre públic de Badalona amb molta diversitat cultural.

L’escola està fortament arrelada al barri (Llefià) i vol educar en el desenvolupament integral de l’alumnat tenint en compte les seves característiques individuals per a preparar-lo per la seva integració social, mitjançant una educació pluralista, solidària, no competitiva, no discriminatòria i tolerant respectant la diversitat cultural.

S’actua per aconseguir que tots els alumnes tinguin l’oportunitat de desenvolupar al màxim les pròpies capacitats.

Considerem l’educació com un procés integral que contempla els aspectes emocional, intel·lectual i de convivència; per tant, l’escola treballa hàbits, valors, conceptes i procediments.

Es fomenta la participació de pares, professors, alumnes i personal no docent en la seva gestió.

Es considera molt important la relació entre els tots els membres de la comunitat escolar i té cura dels procediments i canals de comunicació i participació.

 La línia metodològica

L’escola desenvolupa una metodologia basada en:

  • L’acció tutorial.
  • L’atenció i el respecte a la diversitat.
  • La significativitat de l’aprenentatge i la participació activa de l’alumne en el procés ensenyament – aprenentatge tant a nivell individual com col·lectiu.
  • La no competitivitat i la solidaritat.
  • El treball cooperatiu.
  • L’aprenentatge amb i dels companys, juntament amb l’ús didàctic de l’entorn, i del material.
  • L’estímul de la curiositat i de l’esperit científic.
  • La sostenibilitat.
  • S’intenta donar resposta educativa a la diversitat aprofitant diferents metodologies de treball.

 

 

El grup de treball d’aquest projecte el forma un grup de mestres de cicle superior (tutors i mestres de reforç).

Aquest projecte l’hem desenvolupat  primordialment amb continguts de  l’àrea de coneixement del medi, tot i que busquem la transversalitat  en altres àrees instrumentals. (llengües, matemàtiques, plàstica, educació física i les TIC)

El projecte que ensenyem està fet amb  l’alumnat de cinquè.

Som 32 alumnes repartits en dues classes; grup A format per 9 nens i 7 nenes i grup B format per 10 nens i 6 nenes.

Donada  la gran diversitat cultural i de nivells dins l’aula, es potenciarà el treball en grup de manera cooperativa per tal de poder integrar a tots  segons  les seves possibilitats.

La veu dels alumnes.

Aquí us presentem un recull de les opinions dels alumnes una vegada acabat el projecte de les plantes aromàtiques:

BLESSING: “ M’ha agradat molt fer aquest projecte.  He après molt sobre les plantes aromàtiques”.

VALERIA: “ El que més m’ha agradat del projecte ha estat cosir la bosseta d’espígol i fer el punt de llibre”.

CHRISTINA: “ No sabia que hi hagués tantes plantes aromàtiques”.

KEVIN: “No sabia que les plantes aromàtiques anàvem tant bé per la salut”.

NIHADE: “Jo coneixia la menta perquè la fem servir molt al Marroc, però de la resta de plantes aromàtiques que hem vist a classe, no en sabia tant”.

BRIAN: “ Mai havia provat una infusió. Estan molt bones!!!!”

JUDITH: “ A mi el que més m’ha costat fer ha estat  l’exposició oral perquè sóc molt vergonyosa”.

ELYAS: “ Al principi, ens ha costat força posar-nos d’acord entre els membres del grup per escollir la informació més important de la planta estudiada”.

Reflexió final.

Després d’estar part del curs treballant les plantes aromàtiques més conegudes del Mediterrani podem dir que els alumnes han aprés a:

  • Treballar en grup.
  • Tenir i mantenir una responsabilitat.
  • Buscar informació via biblioteca.
  • Buscar informació via Internet.
  • Seleccionar la informació més rellevant.
  • Resumir la informació seleccionada.
  • Elaborar un mural.
  • Preparar una exposició oral.
  • Distingir les plantes aromàtiques treballades.
  • Conèixer les plantes i les seves principals característiques.
  • Conèixer el tacte de les plantes.
  • Conèixer l’aroma de les plantes.
  • Preparar una infusió.
  • Conèixer les propietats curatives de cada una de les plantes.
  • Cosir un saquet d’espígol i la seva utilitat.

Tot això ha estat possible gràcies al treball en grup, distribució d’unes  tasques, agafant responsabilitats per fer la feina el millor possible  per després posa-la en comú i aconseguir els objectiu marcats.

No ha estat fàcil treballar en grup i escollir una tasca de responsabilitat per cada alumne. Posar en comú allò que volen, saber respectar les diferents opinions del grup i tenir que cedir en alguns aspectes ha estat el més complicat.

Així i tot, cal treballar en aquesta línia per tal que aprenguin a respectar-se, escoltar-se, tenir un criteri propi i justificat i l’única manera de poder arribar a aquesta forma de fer és treballant-t’ho. Necessitem més temps i dedicació, però a la llarga pensem que les competències dels alumnes seran més fermes i globals.

 

Sortida ICE. Canvi metodològic a l’educació secundària.

L’institut Doctor Puigvert, ens ha convidat a assistir a una formació a l’ICE sobre el canvi metodològic a l’educació secundària.

Alumnes i professors de diferents instituts ens han explicat la seva experiència sobre el procés de canvi i transformació que estan duent a terme. S’han tractat temes com l’educació estesa, l’autonomia, presa de decisions i el treball col·laboratiu.

Ha estat una formació molt interessant!