Com ho hem fet aquest any?

Aquest any hem seguit optant per una metodologia on el treball es va desenvolupant a partir dels interessos de l´alumnat.

Nosaltres els hem donat un tema molt general, el pati del nostre institut. A partir d’aquí, l’alumnat s’ha agrupat per interessos temàtics que ells mateixos han proposat. Una vegada estaven els grups, l’alumnat ha proposat el seu producte final i com arribar fins a ell.

El professorat ha fet de guia i tutor del treball però ha estat l’alumnat qui ha decidit què, qui i com fer-ho.

Pensem que aquesta metodologia és molt positiva.

Dubtem si d’aquesta forma podem assegurar que tot l’alumnat pugui assolir unes competències i uns continguts. Aquest procés serà un dels punts sobre el qual centrar-nos l´any vinent.

 

Com transformar l’avaluació des de l’òptica competencial

Des del grup impulsor de l’escola Joan Llongueras, és important remarcar que hem volgut dur a terme tota la tasca avaluativa canviant l’òptica i fent grans i profundes reflexions sobre el nostre paper com a docents a l’hora d’avaluar. L’espai per a compartir aquestes pràctiques educatives és valorat molt positivament pel 100% dels i les membres integrants del grup. Per aquest motiu, hem volgut anar més enllà i mirar-nos a nosaltres mateixos i mateixes des de fora de l’aula i hem analitzat què i com fem els projectes i què i com podem millorar. Per a això hem utilitzat aquestes graelles de la XCB.

Pel que fa a l’alumnat, i seguint la filosofia que hem volgut plasmar en el “parlen o parlem”, hem cregut necessari i oportú que sigui l’alumnat qui avaluï el projecte. Tot i que hi ha hagut una avaluació de caire formatiu a l’aula, us compartim aquesta conversa guiada on fem un viatge pel transcurs del projecte “el mar de Badalona”. Veureu com hem pogut arribar a la metacognició i reflexionar sobre el procés i els propis aprenentatges. També els nens i les nenes han fet la valoració de la mestra que ha guiat el projecte.

 

PRESENTACIÓ

En aquest blog trobareu les vivències dels alumnes de primer de l’ESCOLA ITACA de Badalona durant el projecte ELS INVENTS.

En aquest blog volem explicar:

  • Com hem iniciat el projecte
  • Quines activitats hem programat i dissenyat
  • Per concloure, com l’hem finalitzat.

Podreu trobar vivències dels nens i nenes de primer però, també, de la resta d’alumnes de l’escola ja que, hi ha activitats que les hem compartit a nivell de centre.

S’obre el teló! “Fem Teatre”

Des d’un principi el producte final del projecte estava molt clar per tothom: Fer una representació teatral.  Durant la implementació es van prendre diversos acords: Qui seria el públic, la data de la funció, les entrades i sortides de l’escenari…

Vam donar llibertat als infants perque prenguessin aquestes decisions. I, encara que el mestre era conscient que els plaços que es van marcar eren poc viables, se’ls va deixar per tal que ells se n’adonessin tot sols. Això va suposar que s’autoregulessin i optessin per canviar la data de la funció perquè no estaven suficientment preparats.

En aquest enllaç podeu veure el resultat final de tot aquest projecte.

https://youtu.be/_XRxKe8ao-E

Transformant l’avaluació “Fem Teatre”

Format e-mail

 Durant el Projecte Fem Teatre!!!, va sorgir la necessitat de comunicar-nos amb diverses entitats de l’entorn per buscar un espai on fer la representació a les famílies.

Aquesta necessitat ens va portar a treballar continguts (tipologia textual) que no estaven previstos en la planificació inicial. El mestre va presentar un text model d’e-mail i vam analitzar conjuntament les seves parts principals. Els/les alumnes van escriure diversos e-mails per buscar el lloc adient per representar l’obra.

Al finalitzar el Projecte, es va proposar als infants que escrivissin una carta d’agraïment al director de l’institut Puig Castellar per haver-nos cedit el seu teatre per representar l’obra. (Avaluació Final).

Cada alumne va escollir, segons el suport que va pensar que necessitava, un model d’e-mail: model aprenent, avançat o expert.

S’adjunten a continuació els 3 models d’e-mail:

https://drive.google.com/file/d/13ytHIS7_gxI0oqj30YoNL3p_zqoPPb8-/view?usp=sharing

 

Transformant l’avaluació “Fem Teatre

ENS AVALUEM

Per fer una autoavaluació més concreta s’han fet servir els següents recursos:

– una graella per valorar el propi treball (VALORO EL MEU TREBALL)

– una graella per valorar el treball de tot el grup (VALOREM EL TREBALL DE TOTA LA CLASSE)

– una activitat escrita per reflexionar individualment sobre el procés.

Amb aquesta autoavaluació es pretén que, al finalitzar el projecte, l’alumnat sigui conscient del seu propi aprenentatge i donar eines per millorar-lo.

Les preguntes de les graelles han estat dissenyades pel mestre. Com a reflexió i millora, pensem que,  els infants  poden ser capaços de crear les seves pròpies preguntes d’autoavaluació perquè siguin més significatives.

Al següent enllaç podeu veure les graelles d’avaluació:

https://drive.google.com/file/d/1Wtd0rPnTcxDeLzcCr2CcN4TUWp2Z_Ijr/view?usp=sharing

Transformant l’avaluació “Fem Teatre”

LA NOSTRA FEINA: EL DOSSIER

És un recull de totes les activitats que s’han anat fent durant el projecte,  documentat amb fotografies i breus explicacions. Cada nen/a té el seu propi dossier, que juntament amb els qüestionaris d’ autoavaluació anteriors, se l’emportaran a casa com a record del seu projecte.

El dossier també inclou apartats on l’alumnat ha d’escriure què ha anat fent durant el procés per tal d’autoavaluar les seves intervencions.

Una vegada fet aquest dossier, ens hem adonat que hauria estat més enriquidor fer-lo durant el procés i no al finalitzar el projecte.

Al següent enllaç podeu veure el dossier:

https://drive.google.com/file/d/1_fKCbFeV_msT053jjglVpmToDxtWoeSg/view?usp=sharing

 

 

Tranformant l’avaluació “Fem Teatre”

El Mapa Conceptual

Vam iniciar el Projecte Fem Teatre!!! amb un mapa conceptual: Al centre hi vam posar el focus (l’obra de teatre) i al voltant les actuacions que entre tots els/les alumnes van decidir que havien de fer. (Avaluació Inicial)

Durant la implementació del projecte, vam anar creant una xarxa d’actuacions i coses a tenir en compte, que s’anaven modificant i ampliant. A través de la reflexió compartida i durant tot el procés,  l’alumnat es va anar autoregulant. (Avaluació Formativa).

En finalitzar el Projecte, es va demanar als alumnes que de manera individual, omplissin un mapa conceptual buit per recapitular tot el procés realitzat i fer-los conscients del que havien après (Avaluació Final)

Al següent enllaç podeu veure els diferents mapes conceptuals que han anat elaborant els infants al llarg del projecte:

 

https://drive.google.com/file/d/1y2hyW8QA5EfLjvJK2jQglJBWacq-u8uz/view?usp=sharing