METODOLOGIA

Totes les activitats segueixen la mateixa rutina: explicació, relació, recordatori, incidències, experiències…posteriors que tinguin relació amb el que es va a fer i recordatori dels continguts de la sessió o sessions anteriors. També s’explica la feina a fer amb detall per explicar a l’alumne com s’ha de fer i quin és l’objectiu de la feina a aconseguir.

Es donen tota mena d’explicacions de diferents metodologies: vídeos, lectures, xerrades, comentaris, anècdotes, contes, llibres de consulta, experiències properes de la vida d’aula… Es fa ús de la pdi i la pissarra verda per anotar comentaris, idees, conclusions, paraules noves…així com buscar informació a la pdi sobre el tema que ens van sorgint en el moment. (mirar activitats models impreses i en document digital). Tots els experiments s’han realitzat després d’omplir una fitxa amb text instructiu i amb unes hipòtesis a fer en gran grup abans de portar-lo a terme.

Algunes activitats graduals van ser visualització de vídeos per obtenir informació i fer un esbós de la mateixa i després un mural de forma individual. També es van explicar en grups petits el resultat i la informació que s’havia obtingut del vídeo i explicar als i les companys/es per compartir-la.

Hi havia activitats de recerca d’informació en unes webs donades per treballar les tic a la vegada amb l’editor de text word per imprimir un text i una imatge. També es van fer recerques en parelles de paraules al diccionari que no s’entenien del vídeo, llibres de coneixements i altres informacions.

Els debats en gran grup van ser una eina essencial en tot moment sobre qualsevol informació. Sobretot per parts d’ells i elles on es qüestionava la importància de l’aigua i com no es cuida el planeta, que passaria si…. i així reflexionar.

Es van fer experiments en petits grups amb ajuda de pares i mares voluntaris per tal de poder fer hipòtesis i comprovar els resultats “in situ”.

Moltes de les activitats de català estaven relacionades amb l’aigua i el planeta terra com ara compressions lectores individuals, en petit grup, per parelles.. exposicions orals, ortografia, tipologies de text…

PLANIFICACIÓ

El motiu del projecte està estipulat en l’ordre de continguts a estudiar a segon de primària en el nostre centre. No es va arribar a definir una gran pregunta eix si no que es va fer una pluja d’idees sobre el que sabien, el que creien que sabien de l’aigua i el que volien saber.

Amb totes les preguntes resultants jo mateixa vaig anar programant les sessions a mida que anaven avançant.

El primer de tot va ser englobar el tema principal en un context d’aprenentatge conegut i establir quines informacions sabien o quines creien saber. Després vam escriure totes les preguntes penjades a la classe per poder veure-les i segons la activitat anar situant-nos en una o l’altre. També ens vam adonar que hi havia moltes iguals o similars, relacionades, equivocades de plantejament ja des d’un inici per intentar establir “bones “ preguntes que ens fessin pensar o investigar.

Com a resultat final es va valorar la idea d’anar a un “Congrés de ciències” que es va portar a terme a la nostra ciutat en el qual finalment ens vam apuntar pensant.

QUI SOM?

Aquest projecte l’he portat a terme com a tutora de 2n de primària íntegrament, només amb alguna col·laboració de la mestra de música i el recolzament si el necessitava de l’equip directiu.

També ha estat  possible gràcies a pares i mares voluntaris/es que han vingut a col·laborar en alguna sessió.

L’experiència prèvia que he tingut ha estat la treballada com a co-tutora d’un curs de cinquè i als projectes que es porten a terme a l’etapa d’infantil sent aquests molt més oberts i globals sense necessitat de plasmar en activitats finals els resultats de què es dóna a la classe.

Com a gran repte tenia el poder estudiar l’aigua des de més d’una àrea que la pròpia de medi amb el problema que a matemàtiques treballem amb un llibre de text i és força pautat.

La resta vaig creure que seria possible, i així va ser, doncs com que no tenim llibres de text i vaig poder dissenyar, planificar i organitzar les sessions i activitats segons els objectius que em vaig marcar.

Inclús els i les alumnes van poder continuar amb el projecte amb una substituta per una baixa programada sense problema a l’estar ben planificat i programat.

Nou curs, nou projecte!

LA VEU DE L’ALUMNAT

Els alumnes en tot el procés d’ensenyament-aprenentatge han estat molt motivats. Han verbalitzat en més d’una ocasió que estaven aprenent moltes coses dels costums i tradicions dels països dels companys.

Els ha motivat molt poder explicar les seves vivències i tot allò que els familiars els explicaven: vestits, menjars, les vivències escolars dels pares o d’ells mateixos quan marxen als seus països i són escolaritzats, com són les cases dels seus familiars, aprendre paraules en diferents idiomes i conèixer els instruments típics i danses de cada país.

JUGANT A CRIQUET

INDUMENTÀRIA

TOPI

RAN KALI  O VARA GITANA

KALAM DE BAMBÚ I TINTA

Nou curs, nou projecte!

AVALUACIÓ.

L’avalució recull una valoració durant el procés d’ensenyament-aprenentatge i una altre del producte final.

L’avaluació ha estat interessant. Els alumnes s’han autoavaluats, han avaluat la feina realitzada pel grup i han avaluat als altres grups mentres feien la exposició. Durant la realització del projecte s’ha incidit en l’avaluació formadora i formativa.

Abans de començar el projecte vam preguntar als alumnes com volien ser avaluats. Aquesta pregunta per part del professorat els va sobtar però després d’una petita reflexió els alumnes  es van implicar i després d’una conversa van arribar a l’acord de realitzar entre tots diferents rúbriques per tal de fer una autoavaluació, una avaluació a nivell de grup i per últim vam elaborar una rúbrica per avaluar als diferents grups durant l’exposició, el  producte final.

Aquests han estat els resultats:

AVALUACIÓ INDIVIDUAL DEL PROJECTE

AVALUACIÓ TREBALL EN GRUP

 

AVALUACIÓ DE LES EXPOSICIONS

Nou curs, nou projecte!

PRODUCTE FINAL

Quan ens vam plantejar realitzar el projecte, un dels objectius principals, era que els alumnes coneguessin les diferents cultures que hi ha dins de la classe i com producte final que ho poguessin exposar a tot l’alumnat de l’escola.

El projecte es interdisciplinari i tots els cursos van treballar sobre les diferents cultures que es troben a les seves classes. L’equip de mestre van decidir que cada grup, des de primer fins a sisè, exposaria un apartat per tal de no repetir temes i mantenir la motivació.

El grup de tercer va escollir exposar les monedes dels seus països. Les exposicions es van preparar a la classe i a partir dels criteris d’avaluació fets pels alumnes els companys aconsellaven com millorar les exposicions de cara a la presentació final.

Nou curs, nou projecte!

IMPLEMENTACIÓ

Els nens de tercer per treballar el projecte “Les cultures de l’Ítaca” van haver d’investigar ajudant-se de llibres que va portar el professorat i l’alumnat, utilitzant els ordinadors per tal de buscar per internet,  elaborant diferents  preguntes per tal d’entrevistar a les famílies que van venir a l’escola. Pares, avis, germans grans… van col·laborar explicant les diferents indumentàries de cada país, les llegendes, els plats típics, els jocs, l’escola dels seus països…

Durant la realització del projecte es va anar omplint un diari de grup. L’alumne encarregat anotava tot allò que es feia durant la recerca de la informació

Cada grup va buscar informació del seu tema i el va explicar.  Per acabar el projecte entre tots van elaborar un dossier on es troba la informació de tots els temes.

Nou curs, nou projecte!

METODOLOGIA

LES CULTURES DE L’ÍTACA

El projecte es va realitzar dividint els alumnes en sis grups, grups cooperatius, el nostre objectiu utilitzant aquesta metodologia era que els alumnes col·laboressin entre si, s’ajudessin i entre tots anar construint  coneixements. En total van sortir 4 grups de quatre nens i dos de 5. El professorat va formar els grups tenint en compte les seves característiques i sent grups heterogenis.

Es va explicar que cada membre del grup havia de complir un rol, i després d’explicar cada funció els alumnes van escollir segons les seves preferències.

 

Els alumnes després d’escollir el tema van començar a partir de petites informacions donades que ells van complementar segons els seus interessos.

Nou curs, nou projecte!

PLANIFICACIÓ

“LES CULTURES DE L’ÍTACA”

 

L’escola cada curs proposa un projecte interdisciplinari. Aquest curs s’ha decidit treballar “Les cultures de l’Ítaca”. Els alumnes, tenint en compte el tema a tractar, trien la manera de treballar-lo.

El punt de partida del projecte a tercer va ser la lectura del conte “El lápiz mágico de Malala” a partir d’aquí vam explicar  que treballaríem  les difrents cultures de la classe.

 

Aprofitant els recursos humans de l’escola, cada classe compte amb una tutora i cotutora. Les dues persones son les encarregades d’acompanyar als alumnes durant tot el projecte, intentant implicar a tots els especialistes.

 

El primer punt a tractar va ser com els agradaria ser avaluats i entre tots van elaborar diverses rúbriques (avaluació individual, en grup i exposicions). Es van fer els grups , per treballar de manera cooperativa, es van repartir els càrrecs i es va decidir  que volien estudiar (arquitectura, educació –escoles, música i balls tradicionals, llengua, indumentària i  moneda).

Planificació:

 

Curs nou, projecte nou!

ENS PRESENTEM!

Som l’escola Ítaca de Badalona. L’escola està situada al barri de Llefía.

Som una escola d’una línia. Tots els cursos realitzem un projecte interdisciplinari i aprofitant la diversitat cultural de les nostres aules, aquest curs hem realitzat el projecte  “Les cultures de l’ítaca” per tal de conèixer una mica les diferents maneres de viure, de vestir, de menjars,… de tots els companys i com aquestes diferents realitats ens uneixen.

Presentem el projecte realitzat pels nens i nenes de tercer. En la classe hi ha un total de 26 nens i nenes: 10 d’Espanya, 6 del Marroc, 1 de Cuba, 1 d’Uruguai, 2 d’Hondures, 1 de Brasil, 4 de Pakistan i 1 de Xina.

 

Localització dels països de l’alumnat en un mapamundi