Planificació

Arran de la sortida per a reforestar la Serralada Marina “plantada d’arbres”, vàrem observar el poc contacte i el poc coneixement del medi natural de l’alumnat, llavors vàrem trobar la necessitat d’apropar-lo i fer-los partícips.

Donades l’estructura de l’escola i la manca d’espai verd vam considerar portar a terme aquest projecte fent un hort vertical de plantes aromàtiques.

Per a la realització del projecte vam partir de les diferents plantes mediterrànies més comunes.  D’aquesta manera van donar a conèixer les seves inquietuds i les ganes de saber més sobre el món de les plantes aromàtiques i de les seves utilitats.

La pregunta guia i fil conductor ve donada pel títol del projecte: “Quina és qui?”.

L’ inici del treball va consistir en demanar als alumnes que busquessin informació de quines són les plantes aromàtiques més comunes al Mediterrani. A partir del llistat que vam confeccionar els alumnes es va fer una tria de les plantes a treballar.

Els alumnes estaven dividits en grups, escollits per ells(els grups estaven formats per 4 alumnes). Cada membre del grup tenia un rol:

  • Un biòleg: s’encarregarà de buscar informació de com és la planta.
  • Un fotògraf: s’encarregarà de fer i buscar les fotografies i escriure el peu de la fotografia.
  • Un jardiner: s’encarregarà de buscar informació de com es cuida la planta.
  • Un cuiner: s’encarregarà de buscar informació sobre si es pot menjar i les seves utilitats.

Cada grup va escollir dues plantes a treballar. Amb la recerca d’informació realitzada pels alumnes havien de confeccionar un mural on es recollís totes les dades de la planta. Un cop realitzat el mural es fa una exposició a la resta del companys de les plantes estudiades.

ASPECTES FORMALS DEL PROJECTE

Competències pròpies de l’àrea:

  • conèixer i comprendre el context natural.
  • utilitzar críticament fonts d’informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar les pla.

Aportacions a les competències bàsiques:

  • Competències comunicatives
  • Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre el medi natural.
  • Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC.
  • Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
  • Competències personals
  • Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa.
  • Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge).

Aspectes transversals treballats:

  • Llengües
  • Matemàtiques
  • Artística
  • EF(Hàbits saludables)
  • TIC/TAC

Objectius:

  1. Plantejar-se, identificar i resoldre interrogants i problemes relacionats amb fenòmens i elements significatius de l’entorn natural utilitzant estratègies de cerca i tractament de la informació,i analitzar els resultats i plantejar solucions alternatives als problemes.
  2. Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant, argumentar les pròpies opinions i contrastar-les amb les dels altres, respectant els principis bàsics del funcionament democràtic.
  3. Identificar, conèixer i utilitzar les plantes aromàtiques mediterrànies.
  4. Utilitzar de manera responsable i creativa les TIC i el material relacionat amb l’experimentació i el treball de camp, com a eines per obtenir informacions i com a instruments per aprendre i compartir coneixements.
  5. Utilitzar la llengua com a eina per construir coneixement, per comunicar-lo i per compartir-lo amb els altres, a partir del desenvolupament de les competències comunicatives pròpies de l’àrea (descripció,explicació, justificació, interpretació i argumentació).

 

Continguts:

  • Les plantes aromàtiques i les seves propietats
  • Exploració de l’entorn escolar com un espai per cultivar les plantes aromàtiques mitjançant el treball cooperatiu.
  • Observació a ull nu d’un organisme en el seu medi natural o reproduint el medi a l’aula.
  • Identificació i determinació de les plantes de l’entorn segons diferents criteris observables.
  • Valoració de la responsabilitat envers els animals i plantes.
  • Comunicació oral de les observacions realitzades utilitzant diferents llenguatges.
  • Hort vertical (Què és? On es col·loca? Com el fem?)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *