Escuders, cavallera i herald
Un total de 116 alumnes de 2n d’ESO que habitualment estan dividits en 4 grups classe, van ser distribuïts pels tutors en petits grups heterogenis de 4 persones per formar els grups de treball. Cada grup tenia assignat un paper determinat i una escena on participar i un llistat de recursos per consultar.
Els grups específics eren:
- Cavallers: Hi havia nou cavallers, set eren catalans (reals), un altre era escocès i el vuité era castellà, descendent de Rodrigo Díaz de Vivar, el Cid.
- Escuders: Hi havia setze escuders, vuit es van encarregar de dissenyar i construir els escuts, i vuit més van dissenyar i crear el casc. Cada escuder tenia assignat un cavaller.
- Herald: Eren els encarregats de presentar els cavallers i d’elaborar el seu estendard.
- Canvistes jueus: Eren els encarregats de canviar els euros contemporanis en moneda medieval.
- Metges i alquimistes musulmans: Eren els encarregats de curar als cavallers ferits.
- Dones remeieres: Tenien un espai propi ple d’herbes. Participaven en la cura dels cavallers ferits però eren perseguides per membres del clergat, acusades de bruixes.
- Clergues: Beneïen la justa i formaven part de les fanfàrries que anunciaven les batalles.
- Joglars: Formaven part de la comitiva que acompanyaven al cavaller castellà. Van teatralitzar diferents episodis del CANTAR DEL MIO CID.
- Trobadors: Formaven part de la comitiva que acompanyaven als cavallers catalans. Hi havia una trobairitz.
- Bufons: Eren els personatges que jugaven amb el públic i que divertien al públic en alguns moments de la Justa.
- Peregrins anglesos: Acompanyaven al cavaller escocès, William Wallace, i van representar als primers “guiris” de la Catalunya medieval.
- Criptògrafs: Eren matemàtics que havien inventat un codi secret per “falsejar” el resultat d’una batalla.
- Decorats i Narradors: Eren els encarregats de decorar els diferents espais de la Justa i d’introduir al professorat en el context històric i en les parts d’una Justa.
Florins d’or (1 €)
Escena del Cantar del Mio Cid
Els trobadors en acció amb la trobairitz
Cada grup havia de saber en quin moment de la Justa havia de participar i de quina manera i, per aquest motiu, es va elaborar un esquema argumental on es narraven les escenes principals i secundàries.
Vídeo amb l’actuació dels narradors
Les tasques es van dividir en dos grups: les activitats realitzades durant tres dies de colònies a Besalú i sis dies de treball al centre. El primer dia de treball al centre, es van projectar escenes de pel·lícules ambientades a l’edat mitjana per començar a introduir l’alumnat en el projecte.
Finalment, després de treballar, intensament durant cinc dies, al centre hi va haver la recreació històrica de la Justa. Aquesta recreació es va celebrar a la sala polivalent del centre. Els diferents membres del tribunal estàvem junts per poder avaluar els nostres grups durant la Justa.