Metodologia

 

 

 

 

 

 

 

Escuders, cavallera i herald

Un total de 116 alumnes de 2n d’ESO que habitualment estan dividits en 4 grups classe, van ser distribuïts pels tutors en petits grups heterogenis de 4 persones per formar els grups de treball. Cada grup tenia assignat un paper determinat i una escena on participar i un llistat de recursos per consultar.

Els grups específics eren:

  • Cavallers: Hi havia nou cavallers, set eren catalans (reals), un altre era escocès i el vuité era castellà, descendent de Rodrigo Díaz de Vivar, el Cid.
  • Escuders: Hi havia setze escuders, vuit es van encarregar de dissenyar i construir els escuts, i vuit més van dissenyar i crear el casc. Cada escuder tenia assignat un cavaller.
  • Herald: Eren els encarregats de presentar els cavallers i d’elaborar el seu estendard.
  • Canvistes jueus: Eren els encarregats de canviar els euros contemporanis en moneda medieval.
  • Metges i alquimistes musulmans: Eren els encarregats de curar als cavallers ferits.
  • Dones remeieres: Tenien un espai propi ple d’herbes. Participaven en la cura dels cavallers ferits però eren perseguides per membres del clergat, acusades de bruixes.
  • Clergues: Beneïen la justa i formaven part de les fanfàrries que anunciaven les batalles.
  • Joglars: Formaven part de la comitiva que acompanyaven al cavaller castellà. Van teatralitzar diferents episodis del CANTAR DEL MIO CID.
  • Trobadors: Formaven part de la comitiva que acompanyaven als cavallers catalans. Hi havia una trobairitz.
  • Bufons: Eren els personatges que jugaven amb el públic i que divertien al públic en alguns moments de la Justa.
  • Peregrins anglesos: Acompanyaven al cavaller escocès, William Wallace, i van representar als primers “guiris” de la Catalunya medieval.
  • Criptògrafs: Eren matemàtics que havien inventat un codi secret per “falsejar” el resultat d’una batalla.
  • Decorats i Narradors: Eren els encarregats de decorar els diferents espais de la Justa i d’introduir al professorat en el context històric i en les parts d’una Justa.

 

 

 

 

 

Florins d’or (1 €)

 

 

 

 

 

 

Escena del Cantar del Mio Cid

 

 

 

 

 

 

Els trobadors en acció amb la trobairitz

Cada grup havia de saber en quin moment de la Justa havia de participar i de quina manera i, per aquest motiu, es va elaborar un esquema argumental on es narraven les escenes principals i secundàries.

Vídeo amb l’actuació dels narradors

Les tasques es van dividir en dos grups: les activitats realitzades durant tres dies de colònies a Besalú i sis dies de treball al centre. El primer dia de treball al centre, es van projectar escenes de pel·lícules ambientades a l’edat mitjana per començar a introduir l’alumnat en el projecte.

Finalment, després de treballar, intensament durant cinc dies, al centre hi va haver la recreació històrica de la Justa. Aquesta recreació es va celebrar a la sala polivalent del centre. Els diferents membres del tribunal estàvem junts per poder avaluar els nostres grups durant la Justa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *