Implementació del projecte “Som el que mengem”

El projecte s’ha implementat durant el tercer trimestre amb una càrrega horària de 8h i 20min a la setmana.

Els 7 primers dies un bloc introductori comú per tot l’alumnat. Després 4 blocs que duraven 9 dies cadascun d’ells i que s’implementaven amb els alumnes del nivell dividits en 3 grups heterogenis. Al finalitzar es van realitzar 3 sortides amb tot l’alumnat: una a la botiga Intermón Oxfam, una altre per visitar el Prac Agrari i finalment el Mercat de Sant Ildefons.

El projecte s’acabava amb 6 dies de creació del producte final. L’alumnat va escollir quin dels 4 productes volia realitzar i cadascun d’ells estava lligat amb algun bloc d’aprenentatge.

Avaluació “Els Ossos panda”

Per avaluar el nostre projecte vam decidir fer diverses coses. Per una banda, la realització d’una rúbrica per valorar les exposicions orals i una altra per valorar el mural i el treball en grup. Aquestes rúbriques van ser elaborades pels propis alumnes, per tal que coneguessin millor el que havien de tenir en compte.

I per l’altra banda, cada alumne va escriure en el seu àlbum tot allò que havien après durant la realització del projecte. D’aquesta manera es podien fer conscients de tots els aprenentatges obtinguts mitjançant aquest projecte.

 

Metodologia del projecte “Som el que mengem”

Per plantejar les activitats i blocs hem seguit la seqüència d’aprenentatge que comença amb una exploració del coneixement previ, després segueix amb la construcció del nou coneixement, alguna activitat de síntesi i finalment l’aplicació. En tots els blocs s’han seguit aquests passos i finalment la creació del producte final ha estat molt centrada en l’aplicació.

En tot el procés l’alumnat ha estat utilitzant metodologies de treball cooperatiu, experimentació i indagació.

 

Producte final “Les màquines”

05 d’abril: Dediquem el matí a començar la carpeta d’aprenentatge com a eina que recull d’una manera individual tot allò que han anat aprenent al llarg del projecte. Es mostren molt entusiasmats amb la idea de poder-s’ho endur a casa i explicar-ho a les seves famílies.

Entre tots pensem quines coses podem “plasmar” a la carpeta i fem un esborrany de com quedaria. Cada nen i nena munta la seva carpeta tridimensional i apunta a cada cara el que anirà. I comencem a muntar-la!

07 d’abril: Es dediquen les dues hores del matí a continuar la carpeta d’aprenentatge i a deixar-la acabada a excepció del text de la sortida.

 

Avaluació “Les màquines”

03 d’abril: Avui fem les exposicions orals. Abans de començar es presenta la rúbrica d’avaluació d’aquesta, dedicant força estona a entendre el seu funcionament ja que és la primera vegada que ho veuen i ho fan. Sorprèn la facilitat amb la qual entenen la dinàmica.

Un cop explicada, cada grup té una estona per “refrescar” el que han d’explicar i acabar d’acordar com ho faran, així com a practicar.

Apartem les taules i les cadires i ens posem tots en rotllana. Adeqüem un tros de la paret per poder enganxar la cartolina i, així, poder visualitzar-la tots i totes.

La sessió ha estat espectacular. L’alumnat ha estat molt rigorós amb la seva avaluació i han escoltat amb molt respecte totes les aportacions dels seus companys/es.

Per la tarda es fa una valoració col·lectiva de com ha anat i expressen que, a l’haver d’avaluar, han escoltat molt més als companys i companyes ja que eren part activa de l’exposició tot i que no parlaven.

04 d’abril: Dediquem la primera part del dia a fer el buidatge de la rúbrica de l’exposició oral en un Excel. Concorden les valoracions que fan elles i ells amb les que fa la mestre. Aquesta activitat permet visualitzar els alumnes que són molt exigents amb els altres (i coincideix que solen ser-ho també amb ells mateixos), als que tot els està bé i per tant puntuen la majoria de vegades molt alt, …. S’insisteix en que no s’han d’enfadar amb els companys i companyes sinó que han de preguntar el per què per poder millorar.

06 d’abril: Es dedica la 1a sessió del matí a explicar i fer la rúbrica personal del treball en grup i de l’exposició oral.

Aquesta activitat ha permès constatar aquells alumnes que es mostren insegurs (la majoria de vegades es valoren per sota del treball del seu grup), aquells alumnes que els costa admetre les pròpies dificultats (la majoria de vegades es valoren per sobre del seu grup) i aquells alumnes que es coneixen i saben les seves virtuts i els seus defectes.

 

Producte final projecte “Els Ossos Panda”

Cal dir que se’ns van plantejar molts dubtes a l’hora de pensar en un producte final. Hem estat investigant sobre el tema, hem dissenyat activitats, les hem treballat… i ara, com tanquem tot això?

Després de compartir amb els alumnes com volíem deixar plasmat el que havíem après, vam decidir fer un àlbum individual on es recollirien totes les activitats realitzades, així com un recull de fotografies significatives i els codis QR amb els enllaços als vídeos de les exposicions orals realitzades.

Per concloure el projecte amb els nostres padrins, vam fer una manualitat d’os Panda.

Productes_ El riu LLobregat

Com ja vam dir en una entrada anterior, els nostres alumnes havien de fer dos productes: la carpeta d’aprenentatge i la presentació del treball feta amb un suport digital.

Els alumnes ens van sorprendre, tot i que al començament del treball alguns alumnes no tenien gaire clar que havien de fer. Al finalitzar el projecte hem vist que hi ha carpetes molt senzilles, però hi han unes quantes que destaquen per la seva creativitat. A continuació teniu un recull d’algunes de les carpetes.

 

Les presentacions digitals també van ser molt variades, ja que va haver grups que van fer enquestes, a més més de les investigacions sobre l’apartat de bloc que havien triat. Aquí us deixem uns quants exemples.

Canva 1

Canva 2

Canva 3

Padlet 1

Una de les coses que teniem clares, era que voliem que a les presentacions tinguessin públic, així que els mateixos companys de 2n van fer de públic per a cada una de les exposicions dels seus companys. El comportament i saber estar que van demostrar durant les exposicions dels companys ens va sorprendre molt favorablement.

Al finalitzar les exposicions, una de les coses que ens van valorar positivament els alumnes va ser precisament haver hagut d’exposar davant dels companys i demostrar tot allò que havien aprés durant el projecte.

 

Implementació- Que hem aprés sobre el riu?

Encetem el projecte!

1a Sessió

El dia 9 de juny els alumnes de 2n de l’ESO van començar a treballar en el projecte sobre el riu Llobregat. La primera cosa que van haver de fer va ser debatre en grup quin bloc sobre el riu volien treballar. Van haver d’arribar a un consens, i els vam donar un temps limitat per a que fessin la selecció el més ràpid possible.

Un cop escollit el bloc, un part dels grups van anar a visitar el museu de les aigües a Cornellà de Llobregat. Allà van aprendre moltes coses interessants: com es bombejava l’aigua a l’antiguitat, com es fa ara, d’on ve l’aigua que els arriba a l’aixeta de casa, etc. Va ser una visita d’allò més interessant, i van haver de prendre notes per a després informar als companys del grup que no hi havien anat. D’aquesta manera aprenien a compartir informació i a treballar en grup, delegant responsabilitats i decidint allò que més convenia per al grup.

Els altres membres del grup van participar en un altre sortida. Ells van visitar la potabilitzadora, on van aprendre com és de complicat tenir aigua segura per a poder beure i cuinar a casa. Tota la informació que van aprendre la van compartir amb la resta dels membres del grup.

Un cop compartida la informació, en grup, van haver de decidir si allò que havien aprés era rellevant per al bloc que havien escollit, o si era informació que volien que sortís en les carpetes d’aprenentatge individuals.

2a Sessió

Dilluns dia 12, els grups van anar a l’agencia Catalana de Consum, on van fer uns tallers relacionats amb l’aigua, el reciclatge i d’altres temes d’interès per al projecte.

Un cop més, els grups van haver de decidir quina informació era rellevant per al seu bloc i quina volien que aparegués a les carpetes d’aprenentatge.

3a Sessió i 4a Sessió

Al llarg del dia, els alumnes van estar treballant en l’elaboració del projecte, tant de les carpetes d’aprenentatge com de les presentacions que exposarien al tribunal i als seus companys.

Alguns alumnes anaven una mica perduts, ja que és la primera vegada que fan un projecte; afortunadament el grup de professors encarregats del projecte estaven disponibles per a orientar i ajudar als alumnes quan calia.

Per a l’elaboració de la presentació es va donar total llibertat als alumnes per a que fessin servir el recurs digital que preferissin. Alguns grups van escollir “Padlet” com a base per a elaborar la seva presentació, i d’altres van triar “Canva”. De totes maneres, els alumnes tenien llibertat, alguns grups van aprofitar aquesta llibertat per a ser creatius, i van fer enquestes als companys, gràfics per exposar la seva investigació, etc.

5a Sessió

Aquest era l’últim dia del projecte, els alumnes van tenir temps per assajar les exposicions orals i corregir les errades que poguessin haver-hi. Els professors van vetllar per a que hi hagués un repartiment equitatiu tant de la feina com de l’exposició oral.

Quan finalment va arribar el moment de l’exposició, els nostres alumnes van demostrar tot allò que havien aprés. Ho van fer molt bé, i vam poder assistir a presentacions molt interessants.

Les carpetes d’aprenentatge van ser tota una sorpresa, ja que va haver-hi alumnes que van presentar meravelles.

Com es va desenvolupant el projecte? Implementació del projecte Banc de Sang

Els alumnes de l’escola saben que cada any s’organitza la campanya de donació de sang i sabien que com a alumnes de cinquè tindrien un paper en l’organització d’aquesta activitat. El plantejament inicial que es va fer als alumnes va ser en forma de pregunta o problema a resoldre. Donat que l’èxit de la campanya depenia del nombre de donacions que aconseguíssim, com ells com alumnes  podien aconseguir més sang durant la donació?

D’aquest repte van començar a sorgir els primers dubtes en relació als seus coneixements previs que s’anaven resolent amb els coneixements de companys i amb la recerca d’informació: Qui pot donar sang? Quanta sang pot donar cada persona? Una mateixa persona pot fer més d’una donació? D’aquestes primeres qüestions els alumnes dels dos grups classes van arribar a la mateixa conclusió: havien de convèncer els adults de l’escola i del barri de la importància de donar sang i de que aprofitessin a fer-ho el dia de la festa a l’escola.

A partir d’aquí els alumnes van veure la necessitat d’ampliar els seus coneixements sobre dos eixos: D’una banda, el coneixement al voltant de la sang: quin paper té la sang en l’organisme i per què serveixen les transfusions. Quanta més informació tinguessin millor podrien transmetre-la a la campanya publicitària que es proposaven organitzar.

D’una altra banda, es van fer activitats al voltant dels coneixements sobre la publicitat: destinataris de la campanya, mitjans, què es un eslògan, etc. La recerca d’informació es feia a les sessions de biblioteca i de comprensió lectora digital, es van portar preguntes a casa i es van plantejar també preguntes a experts com els del Banc de sang i la Ràdio. Poc a poc s’anava vertebrant el projecte i els grups s’encaminaven cap als productes finals.

 

 

EMOCIONA’T AMB L’ART

Tots els cursos dediquem un espai i un temps concret a treballar un projecte de manera interdisciplinària. Aquest curs ha estat: “EMOCIONA’T AMB L’ART”.

A través de les dinàmiques proposades els alumnes han connectat amb el seu jo interior i les emocions. “Les emocions són imprescindibles en l’aprenentatge. Sense emoció no es pot aprendre. A part, conèixer-se a un mateix és clau perquè l’alumne s’impliqui de manera activa en l’autoaprenentatge”.

Cada classe ha triat el seu propi projecte:

INFANTIL: P-3: Kandinsky / P-4: Miró / P-5: Picasso.

PRIMÀRIA: 1r.: Paul Klee / 2n.: Van Gogh / C.M.: Antoni Gaudí / C.S.: Escher

El projecte del curs ha estat una eina en contínua construcció, flexible, viva.

Ha estat un procediment altament globalitzador en el que hem treballat en la diversitat d’àrees i integrada a la vida mateixa:

  • Àrea de Coneixement del Medi natural i Social i Cultural treballem l’entorn i la seva conservació, les persones i la salut, persones cultures i societats, canvis i continuïtats en el temps i entorn, tecnologia i societat.
  • Àrees lingüístiques. La llengua és el vehicle constant de treball; en la lectura i escriptura de textos, en els processos de diàleg, en els debats, en les recerques, en les traduccions… Hi ha llengua a tot arreu, i mai tan competencial i contexturalitzada com mitjançant un projecte.
  • Àrea de Matemàtiques. Aquesta àrea esdevé fonamental per la interpretació de dades, el tractament de dades, la creació de taules estadístiques, l`ús del càlcul i de les estimacions, l’anàlisi de gràfiques, dels canvis, l’estudi de l’espai i la forma en l’arquitectura, etc.
  • Àrea d’Educació Artística. L’evidència és el gran treball que s’està realitzant des de la part d’Educació Artística treballant tècniques i materials propis.
  • Àrea d’Educació Física. Utilització d’habilitats motrius bàsiques i sobretot d’expressió corporal.

Igualment amb les competències, perquè si per alguna cosa es caracteritza un projecte és per treballar de forma competencial majoritàriament. Així doncs hem treballat:

  • La Competència comunicativa lingüística i audiovisual, mitjançant debats, visualització de recursos audiovisuals, exposicions orals, argumentacions…
  • La Competència artística i cultural serà treballada des dels continguts propis de l’art relacionat amb el projecte, de les reproduccions que farem, etc.
  • La Competència del tractament de la informació i la competència digital s’abordaran mitjançant l’accés a la informació guiada, amb recerques a Internet guiades mitjançant caceres del tresor, webquests. Després la posterior elaboració de la informació acaba tancant el cicle de construcció del projecte.
  • Competència matemàtica, treballant sobretot la part més funcional de l’estadística per tal de comprendre i elaborar-ne gràfiques i taules de doble entrada.
  • Competència d’aprendre a aprendre, fomentada per l’autonomia de treball, la potenciació de les pròpies curiositats, etc.
  • La Competència d’autonomia i iniciativa personal està afavorida pel sistema de treball obert i menys dirigit, amb capacitats d’elecció en moltes parts del projecte, etc.
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic mitjançant el coneixement general pel projecte que explica formes artístiques i ensenya a mirar des d’altres perspectives i posicions històriques.
  • Competència social i ciutadana practicada sobretot durant el treball cooperatiu constant dins un projecte com aquest en què construïm junts i cal practicar de forma competent les relacions socials.