PLANIFICACIÓ

El projecte dels Oficis del Circ va sorgir a partir de la idea de fer un projecte engrescador on els alumnes poguessin descobrir que darrere d’un espectacle fascinant hi ha la feina d’un grup de persones que treballen en equip transmetent als nostres alumnes un seguit de valors que els ajudarà a créixer com a millor persones.

Després de presentar el nom del projecte tots els infants volien compartir tot allò que ja sabien. El punt de partida va ser recollir tot els coneixements previs i aquelles preguntes que s’anaven plantejant al llarg de la conversa.

Aprofitant que al nostre municipi anualment es realitza el Festival de Pallassos, vam presentar el cartell publicitari. Per tal de crear un ambient més màgic i enriquidor, les mestres van decidir penjar el cartell abans de l’entrada dels infants. D’aquesta manera es va crear un clima on els infants van poder anticipar-se i fer hipòtesis sobre la publicitat i així donar la benvinguda al  nostre projecte.

BENVINGUTS AL CIRC DE L’IGNASI IGLESIAS!

 

L’escola Ignasi Iglesias és a Cornellà de Llobregat. Està ubicada al barri del Pedró.

El centre es va crear al 1980 i cap als anys 90 es va fusionar amb una altra escola del barri, el Torres i Bages. El curs 2007-08 es va traslladar al nou edifici amb capacitat de dues línies d’etapa d’infantil i primària.

Aquest curs 2017/18 també formem part de la Xarxa de Competències Bàsiques, és el nostre segon any. Volem continuar instaurant aquesta metodologia dins de les aules per tal d’instaurar-les com a mètode de treball innovador al nostre centre.

Aquest any ens hem endinsat en els Oficis del Món. Els alumnes de segon han treballat els Oficis del Circ.

 

 

Producte final

EDUCACIÓ INFANTIL

Amb tota la feina treballada hem el·laborat una carpeta d’aprenentatge per cada alumnes, on es recullen les activitats realitzades. Lapbook.

CICLE  INICIAL

Cada alumna va fer un recull de les activitats que havien realitzat en un dossier. Cada grup de treball va fer una exposició oral de l’invent que havia treballat a la classe i cada alumne que va confegir un invent a casa seva amb la família ho va portar a l’escola i ho va exposar davant els seus companys i companyes.

20170308_170055_opt 20170308_170115_opt 20170308_170125_opt 20170308_170238_opt DSC_2641_opt

Avaluació

EDUCACIÓ INFANTIL

L’avaluació s’ha portat a terme a partir de l’observació diària de l’alumnat en les diferents activitats realitzades.

CICLE  INICIAL

L’avaluació s’ha portat a terme a partir de l’observació directe dels alumes. Cada alumne ha realitzat una valoració dels projecte i una autoavaluació d’ells mateixos i dels seus companys i companyes de grup.

Metodologia

EDUCACIÓ INFANTIL

S’ha treballat tot el projecte en gran grup mitjançant assemblees i converses guiades per la tutora i la mestra de suport.

A l’aula hi ha un racó fixa de joc simbòlic específic de la perruqueria. La metodologia emprada ha estat per racons de treball (grups de 5 o 6 alumnes).

Les mestres han guiat el desenvolupament del projecte i han anat afegint activitats a partir dels interessos, neguits i necessitats de l’alumnat.

El projecte ha inclòs continguts de les següents àrees: descoberta d’un mateix i dels altres, descoberta de l’entorn i llenguatges. És un projecte globalitzat que s’ha dut a terme durant tot el curs.

 

CICLE  INICIAL

El tema del projecte ja estava establert pel claustre, ja que seguim un fil conductor.  El projecte es va iniciar a partir d’activitats en gran grup tenint en compte els interessos i neguits dels alumnes. Vam fer activitats en gran grup, activitats en petit grup i activitats individuals. En tot moment la mestra ha fet de guia i suport del desenvolupament del projecte. El projecte s’ha portat a terme durant 16 sessions i s’ha treballat des de les següents àrees: català, matemàtiques, castellà, música, coneixement del medi natural i social i plàstica. Ha estat un projecte globalitzat.

Implementació

EDUCACIÓ INFANTIL

A la classe va sorgir interès pels polls, ja que hi havia alumnes que en tenien. Donat això, vam aprofundir més sobre aquest animal.

Aprofitant el seu interès pel mon animals vam fer una comparativa dels animals més grans i petits que existeixen.

Vam fer un racó de joc simbòlic fixa a l’aula que vam aprofitar per treballar la lectoescriptura a partir dels serveis que ofereix una perruqueria amb el seu preu corresponent; d’aquesta també vam treballar la numeració i l’iniciació a la suma.

A partir dels diferents tipus de cabell vam descobrir que depèn de la procedència i genètica de les persones tenim un tipus de cabell determinat (es fa un treball dels continents) i ho representem en forma d’estadística.

A partir d’una conversa sobre la societat i els tipus de persones, vam veure que existeixen diferents tribus humanes i un aspecte important que defineix cada tribu és el cabell.

CICLE  INICIAL

Un cop tenint en compte els interessos dels alumnes, vam demanar a les famílies la seva col·laboració, buscant a casa informació sobre un invent escollit per ells. També els hi vam donar l’opció de confegir un invent a casa seva i que desprès ho portessin a l’escola i ho presentessin davant els companys i companyes.

A partir de la informació que cada alumne va portar es va confegir l’estructura del projecte. Es van fer petits grups i cada grup va fer un anàlisi extraient i seleccionant informació per desprès fer una exposició oral a la resta de companys i companyes: any d’invenció (per després situar-los a la línia cronològica), materials emprats en la seva el·laboració, funció i funcionament.

A partir dels projectes que va sorgir a cada classe vam confegir una gràfica de barres per veure quins alumnes disposaven dels invents treballats a casa s

Planificació

EDUCACIÓ INFANTIL

Educació Infantil té establerts quatre eixos per escollir el nom de les aules cada any (contes, oficis, animals i esports, olimpiades). Aquest any l’eix que es va triar va ser el dels oficis.

Concretament aquest projecte es du a terme amb els alumnes de P5. Es va presentar a la classe una mostra de diferents oficis i es va fer una votació, sortint guanyador l’ofici de perruquer/barber.

El projecte es treballa un cop a la setmana, una sessió de 1h i 45 minuts, durant tot el curs. Això ens ha permès treballar totes les àrees curriculars de manera globalitzada. Les diferents activitats les duu a terme la tutora.  A la classe hi ha  un racó fixe de  perruqueria, on els alumnes poden anar de quatre en quatre i fer un joc simbòlic.

Volem promoure l’aprenentatge com un desafiament, provocant inquietuts per què l’alumne pensi i indagui. Per això els continguts que hem treballat  han sorgit en tot moment de les necessitats i interessos dels infants.

Els continguts treballats són:

  • Els polls. Aproftant que hi havia alumnes a la classe amb polls, vam treballar els insectes, els animals més grans i més petits del món, …
  • Societat:  Diferents tipus de tribus socials i les seves caracterítiques físiques, concretament els cabells i la barba.
  • Continents: Tipus de cabell en funció de la teva procedència.
  • Introducció de la suma i la resta: A partir d’un llistat de preus que vam el·laborar conjuntament a la classe, dels serveis que ofereix  una perruqueria.
  • Estadística: Segons el color dels cabells.
  • Itineraris: Establint el seus docimicilis i les seves perruqueries habituals, vam fer itineraris fins a casa seva i fins a l’escola.
  • Invenció d’un conte conjuntament.
  • Elaborem entre tots la nostra disfressa de Carnestoltes.

CICLE INICIAL

L’etapa de primària  té establerts quatre eixos per treballar el projecte interdisciplinari cada any, a escollir entre: ciències, art i literatura, esports (olimpiades) i el nostre entorn (barri, municipi, ciutat, …).

Aquest any, el cicle inicial farà el projecte de ciències concretament dels invents.

Realitzarem el projecte durant 16 sessions, quatre sessions setmanals durant quatre setmanes. Aquest projecte es treballa de manera globalitzada, tenint en compte totes les àrees curriculars.

Les activitats es duran a terme pels tres tutors, pels mestres especialistes (música i castellà). Degut que al cicle hi ha una nena amb discapacitat visual, també intervé la mestra d’educació especial, la vetlladora i una mestra itinerant de la ONCE.

Tot i que el tema del projecte ja ens ve donat, afavorim a través de la conversa i el debat que els alumnes es plantegin hipòtesis que els permetrà confeccionar el seu propi projecte.

El mestre acompanyarà a l’alumne alimentant la seva indagació, afavorint aprenentatges significatius i autonomia.

Els continguts treballats són:

  • Confegim la nostra disfressa de Carnestoltes.
  • Abans i ara. Comparació de situacions d’altres èpoques en les quals no hi havia objectes que ara són imprescindibles: llum, bombeta, electricitat, …
  • Funció dels invents.
  • Invents que ens han canviat la vida.
  • Ser inventor: característiques de l’ofici. Quins han estat els inventors més importants de la història.
  • Treball cooperatiu: treballem un invent:
  • Nom de l’invent..
  • Data d’invenció.
  • Llocs on es va inventar.
  • Material emprat.
  • Per què es va inventar?
  • Cançó dels invents: “Inventem”.
  • Diagrama de barres, comparativa dels invents que ens han canviat la vida.
  • Presentació d’invents per grups. Expressió oral.
  • Situació dels invents en una línia cronològica.
  • Confecció d’un invent.

Producte final

El producte final del projecte ha estat un jocde taula sobre la ciutat de Cornellà. Cada grup ha elaborat el seu propi joc i han sortit jocs molt diferents: d’estratègia, memorístics, etc. Han elaborat també un anunci sobre el joc per promocionar-lo.

És important destacar que el millor joc de cada aula va ser presentat en una exposició davant del representant del CRP de Cornellà i d’una empresa externa de jocs, LU2 , a més de la resta de companys. Els joc seleccionats van ser mostrats a l’Ajuntament de Cornellà. La proposta va agradar tant que l’Ajuntament va convidar als grups a presentar els seus jocs al Dia Internacional de la Família a Can Mercader, la qual cosa va motivar i engrescar moltíssim al nostre alumnat. El projecte no es quedava a l’aula, sinó que sortia del centre i es convertia en una contribució a la ciutat.

IMG_20170328_142156

IMG_20170328_133959

Implementació projecte jocs de taula

L’alumnat tenia coneixements previs sobre jocs de taula i sobre la seva pròpia ciutat, Cornellà. Però calia ampliar-los i ser-ne conscients. Per això, van ser molt importants el taller de l’empresa LU2 sobre els diferents tipus de jocs de taula que hi ha al mercat i sobre la importància del repte en un joc per tal que sigui entretingut per a tothom.

De la mateixa manera, era important tenir en compte tots els punts de la ciutat de Cornellà per introduir-los en el joc de Cornellà i que no fos exclusivament punts històrics. Per això, es van fer itineraris de la ciutat de Cornellà ben diversos: social (serveis socials de la ciutat), natural (volta pels horts urbans i el riu Llobregat) i esportiu (instal·lacions esportives de Cornellà).

Aquestes dues activitats van ser claus per tal que l’alumnat confeccionés el seu propi joc de la ciutat de Cornellà i poder documentar així el seu propi procés de producció del joc.

Fotografies: Realització projecte

 

Metodologia projecte jocs

Per fer el projecte, l’alumnat es va dividir en grups per treballar cooperativament. Per introduir la temàtica que es treballaria es va fer una sessió prèvia, on una empresa externa LU2 va fer una sessió sobre els diferents tipus de jocs de taula que hi ha, quins elements ha de tenir un joc perquè tingui èxit i com construir el primer prototipus del joc. En aquesta sessió, l’alumnat va poder jugar a difernets jocs de taula per fer-se una idea de les diferents possibilitats que hi poden haver-hi. És improtant destacar que prèviament l’empresa també havia fet una petita formació a tot el professorat sobre diferents jocs de taula.

 

El segon dia es va dedicar a fer el prototipus del joc i a mirar què anava millor per a cada grup segons els joc que havien escollit. El tercer dia es va fer una sortida per quatre itineraris diferents per Cornellà: social, natural, històric i esportiu. Cada membre del grup anava a un itinerari diferent per aprendre notes per aportar sobre el seu joc de Cornellà. Durant l’itinerari, feien fotografíes sobre els difernets llocs que després farien servir en l’elaboració del joc.

 

La resta de dies es va procedir a l’elaboració del joc amb el material que cada grup havia escollit. Anteriorment, el director del centre havia donat cinc euros a cada representant del grup que serviria per comprar el material que ells havien triat.

 

Finalment, es van fer les presentacions de cada grup a l’aula. Cada grup va poder jugar al joc que havien fet els companys per saber si funcionava. Es va triar el millor joc de cada aula. Els grups seleccionats van fer la presentació a l’aula polivalent davant la resta de grups i davant del representant del CRP de Cornellà i de l’empresa LU2.