La Batucada
A partir de la motivació dels nens de 6è i després de valorar la falta de música i animació a la rua de Carnaval i altres festes, es va pensar fer un grup de batucada, tenint en compte que els protagonistes són els alumnes. Per tant, l´escola decideix fer un grup de batucada a 6è.
Planificació:
1.Presentació del projecte a 6èA.
2.Escrit per part dels alumnes APP informant a les famílies de les sortides.
3.Sortida a Can Tirel per a realitzar un taller de percussió amb la tutora i la mestra de música que pertany al grup d´animació “La Xaranga” de Cornellà.
4.Visionat de vídeos sobre Batucades.
5.Com fer els nostres instruments?
Per on comencem?
Ja fa uns anys que a l’escola Mn. Jacint Verdaguer fem projecte interdisciplinaris, un mínim d’un per curs, a tots els nivells. Quan vam haver d’escollir quin projecte faríem, vam valorar la possibilitat d’aprofitar un projecte ja fet altres cursos on es treballaven les plantes ja que era un aspecte que a les altres activitats de coneixement del medi no s’havia treballat.
PLANIFICACIÓ DEL PROJECTE
Inicialment no sabíem ben bé per on començar, però a la darrera trobada del Grup Impulsor, l’institut que va presentar la seva manera d’actuar, va fer una sèrie de reflexions que ens van servir per tenir un punt de partida.
Aleshores vam fer una mena de guió per centrar-nos i tenir clar per on començar:
- Pensar una motivació
- Fer una pluja d’idees de les coses que pensem que els alumnes de cicle inicial haurien de saber sobre les plantes, podria ser un mapa mental
- Anar pensant activitats competencials que es podrien anar proposant als alumnes per anar avançant
Trobar una motivació i/o producte final
Com el projecte anava al voltant de les plantes vam fer un llistat de possibles motivacions o productes finals que podrien guiar el nostre projecte:
– Fer melmelada de maduixa o llimona, fer una collita pròpia i comprar més fruita al mercat
– Plantar els propis alumnes maduixeres en testos i cuidar-nos per tenir una collita pròpia
– Vendre la melmelada que hem fet a una paradeta, i els fons donar-los a Cathratxos. Vendre també llavors de l’Associació Juanitos
– Com els alumnes ja havien intentar plantar unes llavors i no va anar bé, podem partir de “l’error” inicial i fer-nos preguntes de perquè no va funcionar… què necessiten les plantes per viure i créixer
Pluja d’idees de les coses que pensem que els alumnes de cicle inicial haurien de saber sobre les plantes
- són éssers vius
- les seves parts i les funcions d’aquestes parts
- importància dins de la natura
- funcions vitals: què necessiten
- reproducció
- creixement
- tipus de plantes: herbes, arbustos, arbres
- Quines són comestibles i quines no
- Per què són importants
- Per què serveixen
- Per què són verdes
- Per què els necessitem nosaltres, per què no les hem de trencar
- Quines condicions necessiten per créixer
- Fruits secs i carnosos
- Per què tenen diferents mides les plantes ( grans petits i mitjanes)
- Mesurar tot el procés de creixement d’una planta amb unitats de mesura
- Per què algunes plantes comestibles es poden menjar crues i d’altres s’han de cuinar.
Activitat inicial
Activitat per fer sortir tots els coneixements previs dels alumnes, sobretot aquells que van concloure quan no van viure les plantes que van cuidar fa un temps.
Activitats d’observació, investigació i indagació
Arrel dels coneixements previs anirem planificant les activitats que ajudaran a confirmar o modificar les idees prèvies.
Escola Torre de la Miranda
Hola!!!
Som el grup impulsor de l’Escola Torre de la Miranda. Ens hem dividit en dos grups, el grup d’Educació Infantil i Cicle Inicial, i el Grup de Cicle Mitjà i Cicle Superior.
La nostra escola és de dues línies i som 39 mestres.
Amb els nostres alumnes estem realitzant un projecte de sostenibilitat, tallers experimentals de matemàtiques, racons de llengua, el projecte de l’hort, etc.
Potenciem l’ús de les tecnologies, tenim pissarres digitals a totes les aules de primària i una a educació infantil, on estem introduïnt els Bee bots, a més, treballem amb tablets, portàtils i a Cicle Superior usem el GSuite.
Per tant, som una escola activa, amb ganes d’aprendre, millorar i fer coses noves.
Creiem que el projecte de Xarxa de CB’s és una bona oportunitat per tal d’innovar i dur a terme una activitat que sigui el màxim enriquidora pel nostre alumnat.
Formar part d’aquesta xarxa és molt interessant, ja que ens serveix d’espai de debat per tal de reflexionar sobre la nostra tasca pedagògica, alhora que ens permet compartir i intercanviar experiències entre diferents escoles.
Tal com deia Nelson Mandela: “L’educació és l’arma més poderosa per canviar el món”.
Institut de Cornellà
Vam néixer el curs 2015/16 amb la intenció de treballar per projectes i tenir una mirada diferent envers l’adolescent. El nostre lema era “nascuts per formar persones dignes i lliures”. Som un institut petit, de dues línies que compartim espai amb l’escola Sant Ildefons.
A l’equip impulsor s’hi han apuntat 9 professors dels 12 que formen l’equip docent. Això mostra la seva implicació en aquest manera de treballar més interdisciplinar i en equip.
Una dels nostres punts forts com a centre és el treball en equip i la coordinació entre el professorat per tal de tirar endavant els projectes. Aquestes 9 persones que formen part de la Xarxa de Competències treballem en un equip cohesionat internivells, de moment 1r i 2 d’ESO, a mesura que anem creixent s’incorporaran altres nivells d’ESO. Això vol dir que l’espai de treball per projectes coincideix a l’horari de 1r i 2n d’ESO. D’aquesta manera els professors podem rotar entre els diferents grups en funció de les necessitats del projecte.
Un dels motius d’entrar a la Xarxa de Competències es fer els nostres projectes cada cop més interdisciplinars trencant amb la motxilla que portem tots els docents de secundària al llarg de la història. Un altre dels motius és aprofundir en l’autoregulació i l’autoavaluació per millorar l’autonomia dels alumnes.
Escola Anselm Clavé
Som el grup impulsor de l’Escola Anselm Clavé de Cornellà format per 7 mestres de diferents cicles i especialitats.
La nostra escola és d’una línea i som 16 mestres entre Infantil i Primària. Aquest curs hem començat amb moltes novetats a l’escola i amb un equip amb molta energia per engegar projectes i per aprofitar totes les oportunitats de formació per enriquir-nos. En aquest sentit volem gaudir del nostre propi procés d’aprendre a aprendre, voldríem generar innovació a l’aula i introduir-hi canvis metodològics per permetre que tota la comunitat es senti inclosa.
Aquest curs estem fent difefents projectes com el d’Expressart, el Projecte School to School de Vicenç Ferrer, i el del Turisme Sostenible. Tot i que ens centrarem amb dos projectes que hem iniciat arrel d’aquesta formació: un seria a P.3 ( La tortuga Mia és nen o nena ? ). i l’altre a 3r. ( Un viatge pel Baix Llobregat )
És una gran oportunitat formar part de la Xarxa de Competències Bàsiques. Ho aprofitarem tant per compartir i intercanviar les nostres experiències, com per nodrir-nos de les dels altres membres de la xarxa.
I com deia Gandhi: “Sigues el canvi que vols veure en el món”.
ADMIRA-LES, projecte de setmana cultural a l’ INS Esteve Terradas de Cornella
L’ INS Esteve Terradas som un institut de Cornellà de Llobregat. Tenim més de 40 anys d’ història a la nostra vila i ens hem afegit a la xarxa de treball de Competències Bàsiques amb la concreció d’ un projecte de setmana cultural que es desenvoluparà durant la setmana de Sant Jordi.
Aquesta experiència serà aplicada per més de 200 alumnes i la intervenció de tot el professorat que treballa a l’ ESO
Participen en aquest projecte , l’ alumnat de Primer i Segon d’ ESO amb el disseny d’una sèrie d’ activitats adreçades a investigar i descobrir el paper de diferents dones que han estat “invisibles” en diferents àmbits del coneixement.
I si pensem amb els interessos dels alumnes?
Un cop elegida la línia conductora, es debat amb els alumnes tot allò que saben (coneixements previs) i que volen saber sobre el tema. Elegint al final una pregunta o leit motiv envers al projecte. Aquesta pregunta anirà guiant tot el projecte i serà la pregunta que al final del mateix els alumnes responen.
Amb totes les seves aportacions, els mestres confeccionem un índex o guió de treball sobre el projecte, tenint en compte els objectius que es volen treballar al llarg del mateix. A més a més, cada dilluns ens reunim per tal de programar i adaptar les diferents activitats que es van plantejant i arribem a acords referents a l’ organització del grup,el paper dels alumnes, i el paper dels mestres que formen part del projecte.
INSTITUT FRANCESC FERRER I GUÀRDIA
El nostre centre es caracteritza pel seu caràcter innovador i dinàmic. Creiem fermament que el nostre alumnat s’ha de formar acadèmicament i personalment durant la seva estada a l’institut.
Fa anys que treballem en diferents tipus de projectes però ha estat a partir de la nostra entrada a la xarxa de competències bàsiques de la nostra zona que hem començat a reflexionar sobre la possibilitat de treballar per projectes de manera sistemàtica.
Enguany hem encetat dos projectes concrets:
1r d’ESO: CIVISME AL PATI
2n d’ESO: EDAT MITJANA
Un cop haguem fet una valoració del que hem treballat i els seus resultats, ens plantejarem què farem el curs 2017/2018. Hem encetat un nou camí… amb il.lusió, com sempre.
Planificació del projecte a l’Institut Esteve Terradas
El Leit motiv que ha inspirat el projecte va ser triat per tot el grup impulsor després de valorar diferents temes. Finalment, van veure que un tema transversal era molt adient i permetia obrir un treball d’ investigació sobre les dones que han tingut al llarg del temps un paper significatiu en els diferents àmbits culturals . Hem considerat que som un centre que realitza des de fa temps un treball que hem incorporat a la tasca diària del institut sobre temes coeducatius .
El tema del projecte porta el títol ADMIRA-LES, i l’ eix conductor serà un seguit d activitats que permetran fer una investigació sobre la vida i treballs d’ aquestes persones.
El títol del projecte està directament relacionat amb el descobriment d’ aquestes dones poc o gens conegudes en els diferents àmbits del coneixement(artístic, cultural, polític, esportiu, científic…).
Malgrat el títol pot semblar poc motivador, creiem que les activitats proposades són prou atractives i engrescadores per tal de complir amb els objectius que ens hem plantejat.
Durant la setmana de celebració de la Diada de Sant Jordi, hem volgut impulsar aquest projecte que realitzen l’ alumnat de Primer i Segon d’ ESO durant tres dies.
Les activitats dissenyades permeten obrir una investigació a través del treball cooperatiu. L’ establiment de grups de treball de 4 alumnes permetran fer activitats dins i fora de l’ aula.
A partir de 6 activitats, és concreta la investigació del personatge que han d’ investigar. Aquestes són les 6 activitats :
- Creació d’ un mural biogràfic amb presentacions múltiples.
- La realització d’ una cursa a manera de gimcana.
- La creació d’ un joc sobre les dones investigades per a mòbil : Quizizz.
- Realització d’ una performance./ fem un tràiler.
- Fem un joc de taula : DOMINO i MEMORY
- Fem un tràiler de 5 minuts sobre la dona investigada
Aquestes activitats s’ expliquen i lliuren a l’ alumnat a través d’ un dossier que disposen en el Moodle on trobaran la informació del projecte.
També es fa una presentació del projecte a tot el grup-classe per explicar què es farà i quina organització setmanal tindrà.
La valoració de la tasca que es realitza durant la setmana cultural, tindrà dos nivells d’ avaluació. El professorat disposarà d’ una rúbrica per tal de valorar el treball realitzat durant la setmana i els productes finals dels treballs realitzats .
També, hi ha una rúbrica d’ autoavaluació que farà cada grup sobre la percepció dels diferents treballs diaris que han fet durant la setmana.
Finalment, la nota que surt de les dues rúbriques, s’ incorpora al Crèdit de Síntesi que fan els grups de Primer i Segon d’ ESO durant el mes de Juny.







