Projecte basat en problemes – Project based problem
Per a nosaltres va ser un gran repte quin tipus de projecte volíem fer. Teníem el neguit de deixar oberta la pregunta i partir d’una pregunta sorgida del grup. Per una altra banda teníem interés en generar una situació problema i demanar-lis propostes de solució.
Definitivament ens vam decantar més per fer un Projecte basat en un Problema (Problem based project).
A partir del problema cívic que hi ha a les hores de l’esbarjo en els espais comuns es va fer una recerca de les causes i conseqüències del problema i després els hi donavem l’autonomia de proposar solucions.
Cartografia
Una altra metodologia que vam introduir al projecte va ser l’elaboració d’una cartografia a la classe que resumís tots els aspectes treballats durant la primera setmana.
A la cartografia vam penjar feines fetes per ells i també fotografies que ells mateixos portaven.
Carpeta d’aprenentatge
Totes les feines que anaven creant i tota la documentació anava recollida en una carpeta d’aprenentatge on al final afegien una valoració del treball fet.
Rúbriques
Moltes de les activitats proposades es feien a partir d’una rúbrica on els alumnes podien conèixer perfectament tots els criteris d’avaluació d’aquella activitat.
Brainstorming
Seguint la teoria dels brainstorming on totes les idees inicials són acceptades vam realitzar dos brainstorming per incentivar la creativitat i la participació en les diferents propostes on ells tenien la iniciativa.
Assemblea
Per valorar el projecte vam crear un espai diferent a l’espai de la classe per debatir els punts forts i febles del projecte. També van poder reflexionar sobre els aprenentatges adquirits i van fer propostes molt interessants per a propers projectes.
Treball cooperatiu
Evidentment tota aquesta feina s’ha fet en grups heterogenis on la col.laboració entre les diferents persones era imprescindible per a tirar endavant el projecte. Cada membre del grup aportava les seves potencialitats i s’intentava cercar l’equilibri. El treball cooperatiu ha fomentat l’aprenentatge entre iguals i una interacció diferent entre els alumnes i també entre els alumnes i els professors.