Valorem

L’avaluació del projecte a secundària es va realitzar mitjançant el recull d’observacions fetes a cada sessió durant les converses que compartíem al voltant dels objectes que els alumnes portaven per a la construcció del taulell. Valoràvem junts la idoneïtat de cada proposta que fèien i junts dissenyàvem el taulell pensant pas a pas com ho posaríem al taulell de manera que fos segur per oferir-li a infants tan petits.

D’aquestes converses va sorgir el disseny i la professora anava observant i anotant les diverses propostes que ells fèien i també el nivell d’implicació amb el projecte.

Durant el procés tecnològics ens vam aturar a conèixer les eines i les seves mesures de seguretat i mitjançant el joc del Kahoot la professora va valorar quins alumnes havien adquirit millor els coneixements necessaris per començar la construcció.

A l’acabar el projecte els alumnes van poder valorar la seva col.laboració i aportació al disseny i a la construcció mitjançant una rúbrica d’avaluació aportada per la professora.

Part de l’avaluació també va consistir en recollir les impressions i comentaris que els joves feien al tornar a l’institut després de visitar als infants de l’escola bressol. La mirada de respecte de les educadores, la manera de preparar els espais i els materials per facilitar l’aprenentatge va despertar el seu interès per com havien après ells mateixos i quines coses els havien anat bé per aprendre en la seva vida. Aquest fet no era un dels nostres objectius, però ens va sorprendre i emocionar veure com la vida cridava a la vida i com veure les primeres passes d’aquells infants despertava interès per la pròpia vida en els joves.

Durant la darrera setmana del curs vam tornar a l’escola bressol a portar més joguines i propostes per a ells.

De tot això què va sortir?

10 plafons de psicomotricitat fina molt diversos van ser part del producte final obtingut

També vam poder gaudir d’escoltar els relats de vida dels companys de classe a través de les seves joguines.

També vam poder gaudir de com els petits de l’escola bressol jugaven amb els plafons que havíem construit.

Cada mig grup va poder crear la seva pròpia proposta.

I això com ho vam fer?

La importància de fer bé la pinça com a pas previ a l’escriptura va ser un element important per comprendre la feina que s’anava a fer.

Es va proposar als alumnes de 1r d’ESO de l’institut construir unes taules de psicomotricitat fina pels alumnes de l’escola bressol El Timbal que es troba molt a prop de l’institut. Primer de tot es va explicar als nois i noies què era la psicomotricitat fina i com els infants podien anar adquirint força a la musculatura de les mans. Van poder visualitzar diverses taules de psicomotricitat fina i la diversitat de materials que poden servir per millorar la psicomotricitat fina en nens de 1 a 3 anys. També van conèixer amb quin material podrien comptar per fer els taulells (pestells, pom pons, interruptors, candaus…).

Tot va ser dissenyar, reflexionat i representat gràficament a escala 1:3.

A continuació, se’ls hi va demanar fer un esbós de la seva idea de taulell de psicomotricitat fina individualment. Tot seguit en grups de 4 persones van fer un croquis més detallat d’una proposta conjunta. Els grups van defensar les seves propostes i una era l’escollida. A la proposta escollida podrien afegir-se alguns elements que haguessin agradat de la resta de propostes. Per tal de completar la proposta els alumnes van anar portant materials de casa que poguessin formar part del taulell. Molts d’ells van portar materials molt importants que vam anar analitzant conjuntament la seva idoneïtat per formar part del taulell.

A partir de la proposta que havien definit conjuntament preníem mesures dels objectes i van dibuixar el plànol del seu taulell a escala 1:3. Paral.lelament al dibuix del plànol anàvem construint el taulell i aprenent a utilitzar cada una de les eines necessàries per fer totes les instal.lacions.

Durant el procés de disseny es van anar fent visites per conèixer els nens i nenes de la llar d’infants. Les trobades tenien com a objectiu que els joves coneguessin als destinataris del seus projectes per tal de crear un vincle i al mateix temps conèixer les instal.lacions, el projecte del centre i observar com eren els materials que se’ls ofereix als petits per estimular el seu desenvolupament.

Vincles molt bonics es van donar durant les visites a l’Escola Bressol

Les visites començaven amb una primera trobada en una aula polivalent per explicar en els alumnes l’objectiu de la visita, tot fent una breu explicació de com n’és d’important el desenvolupament motriu dels infants, així com fer una referència al tipus de material que trobaran a l’aula, i així donar idees del treball que estan elaborant per l’escola.

La Núria, directora de l’escola Bressol, explica com treballen a l’Atelier i com preparen i pensen totes les propostes.

Aquestes trobades en petits grups a les aules dels infants de 2 i 3 anys amb els joves de 1r d’ESO de l’institut van ser tota una revelació tant per a la directora de la llar, com per a les educadores i per a les professores de secundària. Els petits al principi van estar una mica tímids i fins i tot algun s’espantava per la presència d’aquells nois i noies desconeguts per a ells, però a mesura que es van anar acostumant als visitants cada cop eren més extravertits i comunicatius amb els joves i ja els esperaven d’una setmana a la següent.

En algunes de les visites han pogut compartir els treballs fets a l’institut i els joves van poder gaudir de les reaccions de sorpresa i alegria dels infants davant dels seus treballs.

Els joves també van quedar molt sobtats per l’experiència, es van sorprendre molt dels espais i van demostrar poder ser molt respectuosos amb els infants. Cada un d’ells va connectar amb emocions i moments viscuts. La majoria dels joves van gaudir molt de l’estona de joc amb els petits, alguns no van voler jugar amb ells i també ho vam respectar. Al sortir d’una estona de joc entre grans i petits la Núria, directora de l’escola bressol els hi explicava com preparaven els materials i els hi presentava l’Atelier de l’escoleta.

 

En aquest espai els joves podien expressar quines coses els hi havia agradat, què els havia sorprès i fer les preguntes que necessitessin fer.

Un cop a l’institut es produïa una conversa sobre la sortida i els comentaris també van ser molt rellevants i van despertar noves línies de treball. Un dels nois que van visitar la llar d’infants ens va fer un comentari que van trobar molt interessant. En Fran, que així es diu el noi que va fer el comentari, va comentar durant la conversa que li havia sorprès tota la reflexió que hi havia al voltant de l’aprenentatge, ell mai s’havia plantejat com aprenia i això li resultava interessant.

La construcció del taulell va durar unes cinc setmanes i a l’acabar un grup va poder portar uns quants dels taulells a l’escola bressol.

 

Un cop acabada la construcció un dels grups va realitzar un treball al voltant de la seva vida a través de les seves joguines més rellevants. Per fer aquest treball els joves havien d’entrevistar a alguna persona que hagués conviscuts amb ells durant tota la seva vida i que pugués dir quines van ser les joguines més importants. L’entrevista havia de ser registrada.

 

Un cop a l’aula, amb la col.laboració de la Carmina Rodríguez, professora del departament de Ciències Socials els alumnes van rebre una rúbrica per tal de fer un eix cronològic de la seva vida indicant els moments rellevants de la seva vida i les seves joguines.

Per fer aquest eix croonològic els alumnes teníen a la seva disponibilitat diversitat de materials per fer una expressió plàstica i artística al voltant de l’eix cronològic. Per fer aquesta feina els alumnes van tenir dues hores al taller.

Treball transversal que va consistir en la creació d’un eix cronològic de la seva vida a través del relat de les seves joguins.

Mètode

Tot el projecte ha estat un procés participatiu on tothom podia dir la seva. El disseny ha estat un procés col.laboratiu on totes les propostes han estat escoltades fins arribar a un consens.

Per dissenyar aquest projecte hem seguit la proposta de la metodologia de treball per projectes.

 

I tot això com i per què ho farem??

Esbós projecte plafó de psicomotricitat fina

Ens vam plantejar que els alumnes de secundària assolissin la competència 7 de l’àmbit cientificotecnològic, que consisteix en utilitzar objectes tecnològics de la vida quotidiana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental. Tanmateix aquest treball ha reforçat la competència transversal 8, competència social i ciutadana, comprometent als nois i noies amb la construcció d’una societat millor des d’una comprensió global de la societat on conviuen.

Els continguts claus i curriculars treballats han estat: Objectes tecnològics de la vida quotidiana, disseny i construcció d’objectes tecnològics, el procés tecnològic, el desenvolupament de projectes tecnològics, l’organització del treball i els materials.

Els objectius que ens proposem amb els alumnes de l’institut van ser:

  • Dissenyar i construir un objecte tecnològic que fos útil per algú de la seva comunitat.
  • Conèixer l’ús de les eines i màquines eines del taller així com les mesures de seguretat
  • Aprendre a organitzar-se el treball al taller minimitzant els riscos en la manipulació.

Recursos

Tenint en compte l’objectiu del projecte, des de l’escola bressol, hem seleccionat molt acuradament els materials que posem a l’abast de l’infant, hem utilitzat plafons de fusta, teles de colors neutres, elements amb volum, elements sonors, elements per manipular, elements que fomenten la descoberta i la precisió.

Per l’elaboració d’aquest projecte els recursos inventariables de que disposava l’institut han estat l’aula-taller on els alumnes han pogut fer servir, màquines-eines (trepant i serra de vogir), tot un ventall d’eines (tornavís, martells, pistoles de silicona, barrines), pissarra digital i projector i estris de dibuix tècnic.

Un projecte tecnològica i socialment humà

L’escola bressol El Timbal de Sant Joan Despí ha obert les seves portes als alumnes de 1r d’ESO de l’institut Francesc Ferrer i Guàrdia del mateix municipi per a que aquests poguessin tornar a fer una mirada a la pròpia infància i a la d’alguns petits veïns del municipi desenvolupant un projecte d’aprenentatge i servei entorn a la primera infància de disseny i construcció de joguines per a reforçar la psicomotricitat fina dels més petits.

Per iniciar el projecte van anar a conèixer als nens i nenes de l’escola Bressol El Timbal.

 

AVALUACIÓ

Hem realitzat diferents tipus d’avaluació. De manera continuada hem tingut en compte la motivació, l’interès i la implicació i el treball en equip. També hem realitzat una autoavaluació. Tal com hem esmentat anteriorment, cada alumne/a tenia un dossier individual on es plasmaven els aprenentatges. Aquest dossier ens ha servit per fer una avaluació més individual.

PRODUCTE FINAL

Tots els aprenentatges van quedar recollits en un dossier individual. A més, com ja hem explicat anteriorment, es van realitzar exposicions orals per tal d’anar explicant tot allò que havíem après.

Aprofitant la motivació dels infants amb la sortida al Circ Cric, se’ns va plantejar un problema: calia reservar l’autocar i no sabíem el preu per alumne/a, el nombre d’infants que anaven, etc. Aquesta activitat va ser molt enriquidora, ja que en petit grup van haver de resoldre els problemes  sense seguir cap premissa per part de la mestra. Els alumnes es van mostrar molt satisfets en veure que van ser capaços de resoldre les activitats aplicant les seves pròpies estratègies.

IMPLEMENTACIÓ

Vam iniciar el projecte amb una pluja d’idees, la qual ens va permetre conèixer què és un mapa conceptual. En un mural vam començar a plasmar aquelles idees i s’anava ampliant a mida que avançava el projecte.

D’altra banda, hem alternat l’avaluació contínua per part de la mestra mitjançant la observació, activitats finals d’avaluació, implicació i motivació dels infants, etc.

També vam demanar la col·laboració de les famílies per a que ajudessin als alumnes a buscar informació sobre el projecte. Com que aquest curs hem incidit molt sobre la importància de l’expressió oral, tant la mestra com els companys formaven part d’una valoració de l’exposició feta. El propi alumne/a també feia una autoavaluació amb els possibles aspectes que podia millorar.

Com ja hem fet esment anteriorment, hem realitzat activitats on els infants podien experimentar i fer recerca. Aprofitant la festa de Carnestoltes, vam demanar la col·laboració de les famílies per confeccionar part de les disfresses que els alumnes havien dissenyat anteriorment. Per poder portar a terme aquest disseny, es va fer una recerca d’informació sobre el vestuari de cada ofici (forçuts, malabaristes, pallassos/es, mags/es i mims) i després es va fer un esbós del disseny de la disfressa.

 

METODOLOGIA

Es va decidir realitzar activitats en gran grup, però també en petit grup i de forma individual, ja que ens vam trobar que els dos grups de segon no sabien treballar en petit grup. Tanmateix, hem treballat de forma globalitzada ja que hem intentat introduir totes les àrees. No obstant això, cal destacar que per causes alienes al centre, no s’han pogut portar a terme algunes de les activitats que teníem programades. En tot moment la mestra ha fet de guia i el seu recolzament ha sigut clau per poder portar a terme el projecte.

Des d’un principi no vam fixar una temporització perquè als inicis del projecte, les famílies i alumnes no estaven molt implicades. És per això que vam haver de reconduir la nostra programació i fixar com a fil conductor la sortida que faríem al Circ Cric a principis del tercer trimestre. Les activitats es van programar al voltant d’aquesta sortida. Activitats molt més reals i properes als infants.

A partir del Circ Cric vam poder descobrir que dins d’aquest món hi ha molts professionals que hi formen part i que treballant en equip fan que el circ  sigui possible. Poc a poc, els infants van poder descobrir els diferents oficis i persones que el realitzen.

Oficis com… malabaristes, trapezistes, pallassos/es, director/a de circ. I fins i tot van sorgir oficis que han desaparegut, com l’Home Bala i el Forçut. D’aquesta manera vam relacionar el tema de l’àrea de medi social sobre el Pas del temps i comparar l’evolució  del circ des dels seus inicis fins el dia d’avui.