Totes les coses tenen ombra?

Per tal d’esbirnar-ho vam fer un experiment en grups de treball cooperatiu, on cada grup va posar colorant a diferents gots amb aigua i  van observar el resultat.

ombra color1

Va ser una activitat molt interessant i a més el seu desenvolupament va tenir algun imprevist. En primer lloc, un cop estàvem tots a punt d’observar el què passava, va venir un núvol, de manera que els nens/es  van verbalitzar “que no hi havia ombra perquè no hi havia sol”. Entre tots/es vam decidir que havíem d’esperar a que tornés a sortir el sol, així que vam anar a esmorzar.

Un cop va sortir el sol, vam poder anar per grups a observar el què passava i tot seguit ho van exposar.

color ombra3

Durant la sessió ens vam adonar que allò que alguns nens/es creien que era ombra, era el reflex, ja que segons el DIEC una ombra és “la part definida de l’espai a la qual la interposició d’un cos opac priva d’arribar els rajos de llum provinent d’un cos lluminós” (DIEC 2016). Així doncs, vam decidir que el millor era deixar que cada grup arribés a la seva pròpia conclusió.

  • Equip dels conills: “Els gots no tenen ombra perquè les ombres són negres”
  • Equip dels gats: “Els gots tenen ombres i són dels colorins”.
  • Equip dels tomàquets i les mandarines: “Els gots no tenen ombres perquè són de colors”
  • Equip dels avions: “Els gots tenen ombra i color”.
  • Equip dels plàtans: “No hem vist ombres, hem vist els colors dels gots”.
  • Equip dels peixos: “Si que tenen ombres els gots, i les ombres dels gots eren de colors”.

Juguem amb la llum

En aquest article recollim un conjunt de sessions que es van realitzar al llarg del projecte que tenien com a objectiu experimentar amb la llum.

Demanem que cada nen/a porti una llanterna de casa, iapaguem els llums i experimentem què passa.

Demanem que cada nen/a porti una llanterna de casa, iapaguem els llums i experimentem què passa.

Els infants se n'adonen que les ombres estan a tot arreu, fins i tot en el projector de l'aula. Aprofitem i experimentem!

Els infants se n’adonen que les ombres estan a tot arreu, fins i tot en el projector de l’aula. Aprofitem i experimentem!

En aquesta sessió els infants van agafar joguines per buscar la seva ombra a la pissarra digital. Tot anava bé fins que es van adonar que la joguina era massa petita i l'ombra gairebé no s'apreciava. Finalment van decidir canviar les joguines per unes altres de més grans i uns dels infants va proposar projectar un paisatge de selva! Tota una experiència!

En aquesta sessió els infants van agafar joguines per buscar la seva ombra a la pissarra digital. Tot anava bé fins que es van adonar que la joguina era massa petita i l’ombra gairebé no s’apreciava.
Finalment van decidir canviar les joguines per unes altres de més grans i uns dels infants va proposar projectar un paisatge de selva!
Tota una experiència!

Vam aprofitar la taula de llum per tal de relacionar els nombres i les figures geomètriques amb la seva ombra corresponent.

Vam aprofitar la taula de llum per tal de relacionar els nombres i les figures geomètriques amb la seva ombra corresponent.

 

Representació ombres xineses

Vam tenir la sort de tenir amb nosaltres a la Núria, una alumna de pràctiques, i va tenir la genial idea de preparar una representació d’ombres xineses amb el conte d’en “Puff era una drac màgic”. Després de la representació van sortir en petits grups per tal de provar ells mateixos les ombres xineses.

puff1

puff2

Aquest fet va motivar encara més els alumnes en l’elaboració del seu propi teatrí.

Aquí us deixem una petita mostra de la representació de l’obra.

La Carlota ens porta un teatrí

Aquesta sessió va sorgir del material que va portar la Carlota, era un cartró retallat tot formant una ciutat, estava preparat per ser projectat a la paret, enfocant-lo amb una llanterna. Vam pensar que era un bon punt de partida per iniciar-nos amb les ombres xineses.

teatrí1

Així doncs, vam apagar els llums de l’aula i la Carlota ho va ensenyar a tots els seus companys/es. Per grups es van anar apropant per veure-ho més detalladament.

Els nens/es es van anar engrescant i vam decidir que faríem un teatrí!

teatrñi3teatrí4

Anem al pati a observar les nostres ombres!

pati1pati2pati3

Arrel de l’última sessió decidim fixar-nos en les nostres ombres, però aquesta vegada no les veurem darrere un llençol, sinó que les veurem al terra. Decidim anar al pati a buscar-nos les nostres ombres… després fem diversos jocs, ens agafem de les mans, juguem a trepitjar ombres o bé juguem a esquivar…també provem de fer ombra a les parets del pati…

De tornada del pati, ens vam reunir i vam arribar a la conclusió que tots/es tenim ombra i que aquesta és de color negra.

Engresquem als infants

Inicial 1inicial 2

Per tal de motivar als infants vam preparar a la sala de psicomotricitat un llençol i una llum. L’objectiu era experimentar lliurement què passava. Un petit grup es va posar darrera el llençol i la resta de companys/es van observar.

Seguidament vam compartir les experiències de cadascú:

  • “NOSALTRES ENS HEM FICAT AL DARRERA D’UN LLENÇOL I ENS NENS NO ENS VEIEN, NOMÉS LES OMBRES”
  • SI ENS ACOSTÀVEM A LA LLUM, ENS FÈIEM GRANS.
  •  HEM FET OMBRES NOSALTRES I ENS MOVÍEM. SI ENS MOVÍEM NOSALTRES LES OMBRES TAMBÉ.
  • HEM FET OMBRES, PERQUÈ HI HAVIA LLUM.
  • JUGAR A UN JOC, A QUE ELS NENS/ES E ES POSAVEN A DARRERA DEL LLENÇOL I ES VEIEN NEGRES, PERQUÈ HI HAVIA LA LLUM.”

Presentació de l’escola i l’equip d’educació infantil

La nostra escola s’anomena Jungfrau i és una escola pública que imparteix les etapes d’Educació Infantil i de Primària, ubicada al barri Coll i Pujol, de la ciutat de Badalona, al límit dels barris de Dalt la Vila i Centre.

SANYO DIGITAL CAMERA

PATÍ D’EDUCACIÓ INFANTIL

Ens declarem escola inclusiva, aconfessional i pluralista, compromesa amb el conjunt de valors democràtics, de respecte als Drets Humans.

Entenem l’educació com un procés integral que va més enllà de la simple instrucció o traspàs de coneixements i, per tant, vetllem pel desenvolupament harmònic de la persona en la seva globalitat.

Partim dels principis de la pedagogia activa i prioritzem el treball competencial, d’adquisició d’estratègies i habilitats, d’hàbits, actituds i valors per davant de l’aprenentatge de fets i conceptes que, malgrat tot, han de gaudir d’un tractament adequat, procurant que no hi hagi desconnexió entre teoria i pràctica, entre treball i estudi.

Volem proporcionar a nens i nenes un ensenyament igualitari en un marc de coeducació.

Des de sempre hem estat compromesos en la inclusió d’alumnes amb necessitats educatives especials. Des del curs 2005-06 l’escola compta amb el recurs d’una USEE i des del curs 2006-07 som escola de concentració d’alumnes amb dèficit auditiu. Entenem la diversitat com una característica implícita a tot grup, la qual genera una riquesa de valors (acceptació, cooperació…), d’intercanvis, d’experiències, formes de relació… que enriqueixen des d’un punt de vista educatiu.

En la línia de treballar la diversitat, el respecte pel fet pluricultural i els valors de la solidaritat i la cooperació, mantenim des del curs 97-98 un agermanament molt actiu amb l’escola Francisca González de Chichigalpa (Nicaragua)

Des de l’any 2015 som escola verda  que treballa per educar en el respecte i cura del medi ambient,  que pren consciència de les pròpies accions i la incidència en el nostre entorn natural.

I aquí us mostrem l’equip d’educació infantil reunit per tal de posar fil a l’agulla i iniciar el projecte “Què són les ombres?” , cal tenir en compte que les 8 persones de l’equip estan en formació del curs de les xarxa de competències bàsiques (XCB).

En aquesta reunió es va veure palès que les inquietuds i els interessos dels alumnes ens van donar la clau per poder reflexionar i marcar el punt d’inici.

Equip d'educació infantil de l'escola de Jungfrau de Badalona.

Equip d’educació infantil de l’escola de Jungfrau de Badalona.

 

Què hi ha allà?

Aquest projecte va sorgir de la curiositat mateixa com a motor d’aprenentatge que tenen els infants de manera innata.

Estàvem a la classe acabant una activitat, quan de sobte alguns nens i nenes es van fixar en el que estava passant a fora de l’aula…! A partir d’aquí uns quants nens van començar a fer hipòtesis: “És un monstre!”, “És un senyor que es mou!”, “És en Martí”!(conserge de l’escola), “És un fantasma!?” no van trigar massa a venir a buscar-me per explicar-me el que estava passant. Vaig aprofitar per sortir de l’aula, i fer extensa aquesta preocupació a la resta de companys/es que encara no se n’havien adonat.

Aquesta és la porta de l’escola i l’ombra que veien els nens/es des de la classe.Què és això?