Totes les coses tenen ombra?

Per tal d’esbirnar-ho vam fer un experiment en grups de treball cooperatiu, on cada grup va posar colorant a diferents gots amb aigua i  van observar el resultat.

ombra color1

Va ser una activitat molt interessant i a més el seu desenvolupament va tenir algun imprevist. En primer lloc, un cop estàvem tots a punt d’observar el què passava, va venir un núvol, de manera que els nens/es  van verbalitzar “que no hi havia ombra perquè no hi havia sol”. Entre tots/es vam decidir que havíem d’esperar a que tornés a sortir el sol, així que vam anar a esmorzar.

Un cop va sortir el sol, vam poder anar per grups a observar el què passava i tot seguit ho van exposar.

color ombra3

Durant la sessió ens vam adonar que allò que alguns nens/es creien que era ombra, era el reflex, ja que segons el DIEC una ombra és “la part definida de l’espai a la qual la interposició d’un cos opac priva d’arribar els rajos de llum provinent d’un cos lluminós” (DIEC 2016). Així doncs, vam decidir que el millor era deixar que cada grup arribés a la seva pròpia conclusió.

  • Equip dels conills: “Els gots no tenen ombra perquè les ombres són negres”
  • Equip dels gats: “Els gots tenen ombres i són dels colorins”.
  • Equip dels tomàquets i les mandarines: “Els gots no tenen ombres perquè són de colors”
  • Equip dels avions: “Els gots tenen ombra i color”.
  • Equip dels plàtans: “No hem vist ombres, hem vist els colors dels gots”.
  • Equip dels peixos: “Si que tenen ombres els gots, i les ombres dels gots eren de colors”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *