11. Auto i coavaluació del professorat

Som a la recta final del  nostre  repte. Volíem dissenyar projectes per primer i segon que donin cabuda a aprenentatges competencials, incloent els continguts d’emprenedoria i recerca.

Ara ens toca reflexionar i avaluar la nostra tasca, amb la finalitat d’incorporar millores de cara el proper curs.

Comencem per buscar un sistema d’avaluació que ens permeti una certa rapidesa i, sobretot, efectivitat. Per aquest motiu decidim que les persones de l’equip impulsor de la Xarxa, siguin les que liderin el procés d’avaluació que, clarament, seguirà una metodologia coavaluativa.

Utilitzarem com a instrument la base d’orientació que ja disposa el centre per autoavaluar les programacions de projectes i organitzarem el procés a l’entorn d’un seguit de preguntes que consignem aquí sota:   

      • Objectius generals del projecte: consignem amb claredat què volem que els alumnes siguin capaços de fer en acabar el projecte. Tal com ja vam explicar al post anterior, els objectius generals plantegen una pregunta complexa o repte i que necessita de diversos objectius específics per poder ser resposta. Així que els objectius generals no són res més que una forma de generar una driving question que ens permetrà formular els objectius específics de la seqüència didàctica i, al mateix temps, implicar l’alumnat en la creació de més preguntes a l’entorn del tema inicial.
      • Competències clau: se seleccionen les competències clau que es volen treballar, prioritzant sempre el treball col·laboratiu i el pensament estratègic.
      • Competències bàsiques: Escollim en el currículum les competències bàsiques a desenvolupar. Cal incloure sempre les competències transversals: digital, comunicativa i aprendre a aprendre.
      • Continguts: destrio quins són els aprenentatges fonamentals en relació als objectius que ens hem proposat. En aquest apartat s’hi poden incloure continguts específics d’una matèria depenent de la temàtica del projecte. S’inclouen continguts d’emprenedoria o recerca. Els continguts defineixen accions que han de permetre assolir els objectius del projecte. Els continguts dels projectes solen ser més pràctics (més de “saber fer) que no pas teòrics.
      • Criteris d’avaluació: Es redacten els criteris d’avaluació d’acord amb els objectius que permeten avaluar si l’alumne els ha assolit. Els criteris d’avaluació són compartits amb l’alumnat i es preveu la possibilitat que els alumnes participin en la seva redacció. Els criteris s’han de concretar a partir d’indicadors observables i mesurables per poder determinar-ne el grau d’assoliment.
      • Activitats d’avaluació: Es preveuen activitats d’avaluació d’acord amb els criteris establerts. A la vegada, es dissenyen els instruments (rúbriques, bases d’orientació…) que permetran l’autoavaluació i la coavaluació. Aquestes eines, que poden ser elaborades conjuntament amb l’alumnat.
      • Al llarg del desenvolupament del projecte s’han d’anar arbritrant els mecanismes de recuperació que permetin a tots els alumnes assolir els objectius.

BASE D’ORIENTACIÓ PER AUTOAVALUAR LES PROGRAMACIONS DE PROJECTES

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *