Metodologia

El treball per projectes és una metodologia en si, i és una metodologia activa, una metodologia amb enfoc constructivista, perquè aquí és l’alumne qui ha de construir el seu coneixement, sempre amb l’acompanyament del professorat.

Aquesta metodologia interdisciplinària i globalitzadora, per construir coneixement, parteix de l’aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu, fet que activa la socialització i la comunicació en petit i en gran grup, i així afavoreix l’aprenentatge significatiu, la creativitat, la implicació i l’autonomia de l’alumnat, factors personals decisius per a l’aprenentatge.

El fet de treballar per projectes ens permet combinar tot altre tipus de metodologies o estratègies en funció de l’objectiu: intervencions tradicionals, treball per tasques, grups d’experts, aprenentatge basat en problemes, activitats orals…

L’ús de les TAC està integrat en tot el projecte. Les eines col·laboratives i virtuals i un gran ventall de diferents recursos digitals s’apliquen i es treballen de manera transversal durant tot el procés del projecte.

L’aprenentatge per projectes fa repensar tot el procés d’aprenentatge perquè aquest esdevé més competencial que disciplinari.

Resultado de imagen de núvol conceptual projectes

Ha caigut un meteorit a l’INS Montserrat Colomer!

Ens ha caigut un meteorit a l’INS, per sort no ha hagut cap ferit. Però el meteorit contenia vida… Hem tingut la sort que en aquell moment hi havia un grup d’experts i han començat a analitzar la vida de l’interior del meteorit, uns cucs que han sigut capaços de sobreviure a l’explosió, a temperatures molt elevades. Quan ha passat una bona estona, els cucs s’han mort, hauríem de fer la nostra hipòtesis de què és el que ha passat. Tenim la sort de ser un Centre d’Emergències Biològiques, per la qual cosa la nostra investigació serà més senzilla.

 

Com fem els grups!

Al centre apostem per grups heterogenis. Cada jove tria una parella amb qui es trobi còmode a l’hora de treballar i després fem grups de 4, ajuntem parelles d’una forma heterogènia. El primer que han de fer els joves dels grups és repartir-se els càrrecs que desenvoluparà cadascú, fer un repàs de quina és cadascuna de les seves funcions i pendre el compromís de desenvolupar les seves funcions el millor possible pel bon funcionament del grup.

Organització horària

L’organització horària és un punt important ja que aquest curs hem començat a treballar el projecte al llarg de tot un trimestre. Fem 12h setmanals dedicades al projecte interdisciplinari de 1r ESO distribuïdes de la següent forma.

horari_franja

Aquest horari ens dona l’oportunitat de poder realitzar projectes interdisciplinaris amb totes les matèries que formen part de l’equip docent de 1r ESO.

Per poder treballar com a docent els projectes, tenim una reunió setmanal, tots els dimecres al matí, també ho fem en les reunions de grup impulsor, dilluns a la tarda i si és necessari quedem altres estones fora d’horari …

Entrem a l’aula com a professor de projecte i no com específic de la matèria.

Per a la distribució horària s’han seguit els següents criteris:

  • Destinar una part de l’horari lectiu de 1r de l’ESO a treballar combinant metodologies diferents (projectes, treball per tasques, metodologia tradicional, grups col·laboratius, grups d’experts, resolució per problemes)…
  • Incloure a la franja de projectes el professorat interessat en treballar de forma interdisciplinar.
  • Disposar de les hores que cada matèria posava a disposició del projectes.
  • Disposar de dues hores seguides per permetre donar major continuïtat a la feina feta en grup.
  • Facilitar l’última franja diària de dilluns a dijous, i divendres augmentar el nombre d’hores a 4, per poder dur a terme activitats de més llarga durada.
  • Oferir l’última franja horària per trencar la rutina del dia i treballar d’una forma més autònoma.

 

L’inici del projecte. Mapa mental.

El primer que vam tenir en compte és que voliem treballar amb els nostres joves, es vam qüestionar com ho havíem de fer i que voliem d’ells com a producte final.

En les següents imatges es veuen aquesta pluja d’idees.

Projecte investigacio

Arribem a les següents conclusions:

  1. La temàtica que és desenvoluparà serà al voltant de la caiguda d’un meteorit al nostre institut, amb vida al seu interior.
  2. El producte final serà un video fet pel grup classe on es veurà la temàtica, el fet del que ha passat amb un telenotícies.
  3. Les matèries que tindran més pes seran socials i ciències experimentals. al mateix temps aniran treballant-se la resta de matèries implicades amb diferents activitats o necessitats que tenen els jovens quan se’ls presenta un problema, per exemple català amb la redacció de la notícia, tecnologia amb les diferents maquetes que es oden anar fent, música amb la composició de la sintonia del telenotícies…
  4. Marquem quins seran els objetius que volem que els alumnes arribin en la realització del projecte…

El grup de treball

Ens presentem.

Som la Judit Figueras, professora de Ciències Socials, la Magda Gonzàlez, professora de Ciències de la Naturalesa a l’igual que la Natàlia Mayor, la Marta Carlos, professora de Tecnologia, la Lídia Vidal, Orientadora i Professora de Llengües, i la Rosa M. Albareda, professora de Visual i Plàstica. Totes som professores de l’INS Montserrat Colomer a Sant Esteve Sesrovires, una petita població molt a prop de Martorell. Som professores de 1r de l’ESO, de diferents matèries  interessades en treballar de manera interdisciplinar.

bty