El treball per projectes és una metodologia en si, i és una metodologia activa, una metodologia amb enfoc constructivista, perquè aquí és l’alumne qui ha de construir el seu coneixement, sempre amb l’acompanyament del professorat.
Aquesta metodologia interdisciplinària i globalitzadora, per construir coneixement, parteix de l’aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu, fet que activa la socialització i la comunicació en petit i en gran grup, i així afavoreix l’aprenentatge significatiu, la creativitat, la implicació i l’autonomia de l’alumnat, factors personals decisius per a l’aprenentatge.
El fet de treballar per projectes ens permet combinar tot altre tipus de metodologies o estratègies en funció de l’objectiu: intervencions tradicionals, treball per tasques, grups d’experts, aprenentatge basat en problemes, activitats orals…
L’ús de les TAC està integrat en tot el projecte. Les eines col·laboratives i virtuals i un gran ventall de diferents recursos digitals s’apliquen i es treballen de manera transversal durant tot el procés del projecte.
L’aprenentatge per projectes fa repensar tot el procés d’aprenentatge perquè aquest esdevé més competencial que disciplinari.