Els models en les ciències |
Treballar per models significa adonar-se de la interacció dels fenòmens des de diferents punts de vista, seguint l’esquema següent:
El projecte que hem dut a terme s’emmarca en el Model Ésser viu i en el Model Físic, sobretot la part de les Màquines simples.
El fet de treballar a partir de models permet aprendre ciències tot aprenent a pensar, a experimentar (fer), a comunicar i a sentir.
La construcció del coneixement esdevé quan les idees inicials dels alumnes sobre un determinat fenomen van modificant-se i/o ampliant-se a partir de:
- la interacció amb els fets i fenòmens, observant, experimentant, contrastant.
- la interrelació amb els altres (treball cooperatiu).
- la regulació dels aprenentatges propis.
-
Pensar Experimentar Sentir Comunicar
Disseny de les activitats d’ensenyament-aprenentatge |
Les activitats proposades en el projecte permeten a l’alumne imaginar, comparar, reflexionar, observar, relacionar, manipular, fer prediccions i hipòtesi, comprovar-les manipular, experimentar, mesurar, argumentar i comunicar les seves idees contrastant-les amb les dels altres, debatre, discutir, arribar a conclusions, avaluar i regular el procés d’aprenentatge.
A l’hora de disenyar-les, s’ha tingut molt present el Cicle d’aprenentatge per tal que la gradació i seqüènciació permetés la construcció de coneixement. Així doncs, amb converses inicials i formulació de bones preguntes s’han introduit diferents punts de vista, tot seguit s’han proposat activitats d’exploració que permetés el constrast, la indagació, la observació, la experimentació, la formulació d’hipòtesis. A continuació, activitats d’estructuració (mapes conceptuals, arribar a establir les conclusions), i finalment, les activitats d’aplicació o de transferència.
Enfoc globalitzador |
Tot i que el projecte s’emmarca a l’àrea de medi, cada vegada més, durant el seu desenvolupament anem integrant altres àrees.
Per exemple,el projecte garanteix la comunicació en qualsevol modalitat: oral, escrita, quan expressen les conclusions a les que ha arribat el seu equip; o les exposicions orals; o els informes d’una pràctica; o el plantejament d’una entrevista, o la producció d’un text instructiu. Per la qual cosa també contribueix al desenvolupament de la competència comunicativa.
També, contribueix al desenvolupament de les Competències matemàtiques quan mesurem, fem gràfiques i les interpretem, emprem els números per expressar quantitats, les comparem, fem estimacions,..etc.