EN QUIN PUNT ENS TROBEM?

De cara a que ells es puguin organitzar i planificar la feina, hem elaborat entre tots un guió que recull allò que conformarà el producte final.

-Tauler de joc

-Targetes de preguntes

-Fitxes i dau

-Normes del joc

-Graella amb el recull de puntuació

-Capsa per desar tot el material

-Coavaluació del treball en grup

Ells tenen a mà aquest guió i aconsegueixen ser molt autònoms.

alguns tots

 

 

PLANIFIQUEM ELS CONTINGUTS DE LES DIFERENTS ÀREES

Com a tutora de 4t em resulta  fàcil programar un projecte interdisciplinar, ja que la majoria d’àrees les treballen amb mi. Però aprofitant que tenim especialistes que donen altres àrees i que fem reunions de cicle cada setmana, he compartit el projecte amb els mestres del cicle, de manera, que els especialistes que han volgut, s’han afegit a la iniciativa i han fet propostes per tal de fer activitats amb els alumnes des de la seva àrea. És el cas de la llengua castellana i de Música.

A llengua castellana se’ls va demanar quatre fotos seves de diferents moments de la seva vida. Van elaborar un text i ho van exposar en una eix cronològic que havíem fet a matemàtiques.

pau

martina

 

 

CARPETA D’APRENENTATGE

IMG_4405 IMG_4403Com que aquest trimestre és molt curt, se n’adonen que quan muntin l’àlbum hi haurà poques feines per presentar. A més s’afegeix el tema que la major part del projecte està fet en grup, de manera que hi ha poques evidències del que s’ha fet, si no es veu el producte final (el joc: tauler, preguntes, fitxes, normativa del joc, graella de puntuació…)

De manera que per a ells pren molta importància tot allò que puguin posar dins la carpeta d’aprenentatge. Finalment, els he donat unes bosses de plàstic transparent amb tapa i velcro que els ha agradat molt per tenir com a carpeta d’aprenetatge. Per a ells és un material nou i els fa molta il.lusió. Però a l’hora de posar-hi les feines que ells volen, tenim una mica de conflicte, ja que tenen unes petites carpetes on han anat desant totes les produccions que han fet en grup i moltes d’aquestes coses, les voldrien posar a la seva carpeta.

Estem intentant trobar una solució que agradi a tothom.

DESCOBREIXEN OBJECTIUS

En més d’una ocasió he comprovat que quan transmets una idea als alumnes i penses que han entès el mateix que el que tu esperes, no sempre és així. De manera que, sovint, intento que siguin ells qui descobreixin allò que jo vull que sàpiguen.

És per això que, en un principi, només els vaig parlar de quin era el producte final i quines eren les accions que caldria dur a terme per tal d’arribar a aquest producte. La setmana passada van elaborar un text titolat reflexiono, on havien de segir un guió a través del qual donarien resposta a les següents preguntes:

-De tot el que hem fet fins ara, què és el que t’ha servit més aprendre? (em van sorprendre amb la resposta, ja que la gran majoria va parlar de la visita que vam fer al MUHBA, justificant-ho força bé. També van comentar altres coses, però la visita va ser un èxit. És cert que van estar molt atents tot i ser una visita llarga.

-De tot el que hem fet fins ara, què és el que més t’agrada? (també hi va haver dues respostes generalitzades: treballar en grup i buscar informació en suport digital)

-A part de treballar Medi Social, quines àrees creus que estem treballant. Aquí havien de justificar, perquè creien que podien parlar d’aquella o aquelles àrees en concret. Alguns eren molt intuitius i descobrien moltes coses. D’altres es quedaven amb fets anecdòtics.

Amb aquesta última part de les reflexions, vull trobar la manera de construir entre tots un MAPA D’IDEES on puguin visualitzar tot el treball que estem fent per tal de donar-li un sentit i una coherència. Utilitzarem l’aplicació EXAMTIME.

TEXT 1TEXT

RECERCA D’INFORMACIÓ

Cada grup haurà de llegir la informació de la que disposa i elaborar preguntes amb les seves corresponents respostes.

La informació l’hauran d’extreure de:

-SUPORT PAPER: Un dossier on està resumida tota la informació que se’ls va donar a la visita al MUHBA. Repartirem el dossier en 5 blocs perquè cada grup, se n’ocupi de la seva part. Amb dues sessions n’hi haurà prou.

-SUPORT DIGITAL: Consulta a unes webs. A cada grup, segons la temàtica escollida, els donaré uns enllaços on podran obtenir la informació rellevant sobre allò que els interessa. Haurem de dedicar-hi dues sessions més.

D’aquesta manera tindrem 5 grups d’experts que elaboraran les seves preguntes i que després hauran de compartir amb els altres. Totes aquestes preguntes formaran part de cadascun dels jocs que elaboraran , és a dir al tauler del grup 1 hi haurà les preguntes dels 5 grups, etc.

Haurem de buscar la manera i el moment de que cada grup presenti les preguntes que ha preparat i que quedaran integrades a tos els grups.

HE TRANSMÈS BÉ LA IDEA DE CARPETA D’APRENENTATGE?

r1reflexionoDesprés de llegir les reflexions dels meus alumnes, estic satisfeta perquè me n’adono que en general han copsat molt bé la idea que jo els he transmès. Alguns són capaços d’explicar-ho francament bé.

En aquesta mateixa reflexió volia que ells em donessin idees de com visualitzaven la carpeta. A vegades els alumnes tenen idees estupendes que a nosaltres mai se’ns passarien pel cap. La veritat és que no he pogut extreure cap idea que em servís per materialitzar aquesta carpeta…Encara li dono voltes mentre anem fent reflexions per tal d’aportar material dins aquesta carpeta.

 

 

OBJECTIUS DIDÀCTICS

Aquesta unitat estava programada a l’escola per tal de donar resposta als següents objectius:

– Evidenciar els canvis i continuïtats entre la vida quotidiana actual i l’època romana.

– Identificar els canvis que han fet ells mateixos al llarg del temps.

– Mostrar una actitud de cooperació i participació dins el treball en grup.

– Utilitzar fonts històriques diverses per obtenir informació.

– Utilitzar els nombre romans

– Utilitzar unitats de mesura per resoldre situacions

– Buscar informació en paper i en suport digital

– Plantejar preguntes amb certa coherència a partir de la informació obtinguda

– Produir textos que s’adeqüin a una intenció concreta en català i en castellà

 

Tot i que la sortida els motiva molt, analitzar tots els aspectes que caracteritzen la societat romana, pot arribar a ser una mica feixuc per aquesta edat. És per això que vaig pensar en fer-ho d’una manera lúdica. La idea de fer un joc de taula els ha motivat molt i estan molt engrescats per visualitzar el producte final.

Com que el joc es centrarà en interpretar la informació de la que disposem i remarcar les idees més importants, penso que caldrà fer altres activitats en paral.lel, que poden ajudar a donar resposta als objectius marcats.

REFLEXIONEM

reflexionoAbans de posar-nos a treballar, cal reflexionar. Així que hauran de contestar per escrit i individualment a les següents preguntes:

1- Què t’agradaria aprendre sobre Barcino i els romans?

Aquesta pregunta servirà per agrupar, segons els seus interessos, els grups de treball, ja que cada grup prepararà 10 preguntes sobre un tema específic.

2-Què és per a tu una carpeta d’aprenentatge?

Els he explicat que haurem de fer una carpeta d’aprenentatge d’aquest projecte. Els he explicat en què consistirà i ells han d’expressar el què han entès, que no sempre és el que nosaltres hem transmès.

3-Com t’imagines aquesta carpeta d’aprenentatge?

Hem d’acabar de definir entre tots com serà la carpeta físicament, si cadascú reflexiona de com podria ser, podem arribar a un consens i donar-li forma. 

 

 

DEFINIM EL PRODUCTE FINAL

Avui hem explicat quin és l’objectiu final del nostre projecte.

Farem un JOC DE TAULA per grups. Aquest joc només ha de complir 4 condicions:

-Haurà de tenir un nom

-Hauran de definir les regles del joc

-S’haurà de contestar a unes preguntes sobre Barcino i la vida dels romans a mida que van avançant les caselles del joc, que ells mateixos elaboraran.

-Hauran de dissenyar una graella per tal de recollir la puntuació. Serà la manera de saber quant han après dels romans.

-Hauran de fabricar tot el joc. (tauler, fitxes, targes de preguntes…) I

-Aquest joc els servirà per aprendre un munt de coses sobre els romans i d’altres temes, que hauran d’anar descobrint a mida que vagi avançant el projecte.