Sortida a la pedrera

Ens vam posar en contacte amb el picapedrer Ramon Orra i ens va explicar que encara hi ha una pedrera activa a Folgueroles que és d’en Just del Godaiol. Vam quedar amb ells la setmana passada a la pedrera del Godaiol perquè ens expliquessin: Com ho feien abans? I com ho fan ara?

A classe vam preparar una Base d’orientació per totes les sortides que aniríem fent durant el projecte i que ens serviria per fer una autoavaluació.

Ens vam quedar amb moltes ganes de fer més preguntes i vam decidir que volíem preparar una entrevista i anirem a fer-la al taller del Ramon Orra.

La pregunta clau

Partim de la pregunta clau que va sortir a classe: Encara existeixen pedreres a Folgueroles? i Picapedrers? Els alumnes van voler investigar i vam decidir que havíem de buscar informació. Van preguntar a casa, als avis… Amb la motivació engegada uns alumnes ens van portar uns llibres  “Els picapedrers de Folgueroles”. Els vam tocar, fullejar i vam veure que podíem treure molta informació. Els vaig fer anar a la biblioteca de l’escola  a veure si trobàvem més llibres i mira la sorpresa ! els mateixos llibres dels picapedrers, aquest llibre és un regal de l’Ajuntament del poble i creat per autors i picapedrers del poble. Altres alumnes van dir que el seu besavi havia set picapedrer i ens van portar eines…Un altre que el seu veí havia set picapedrer. La gran descoberta va ser que hi havia hagut moltes pedreres i que hi havia algun picapedrer d’abans que ens podria ajudar aprendre moltes coses.

DSC04302DSC04300

DSC04299DSC03244

Planifiquem el treball

En grups de quatre hem fet una pluja d’idees sobre el que sabíem de l’ofici dels picapedrers.
Després cada grup, ha compartit amb tota la classe, les seves idees. Entre tots hem concretat el què sabem, el què ens interessa saber i com ho farem per aprendre-ho (organització, on buscarem la informació, activitats que farem, sortides…)
Aquesta és la planificació que hem construït entre tots.

IMG_20160216_123146815

Motivem els alumnes fent una passejada pel poble

Durant la setmana passada vam engegar el projecte a partir d’una passejada pel poble, per despertar la curiositat i l’interès dels alumnes. El nostre objectiu era que comencessin a observar, tocar, investigar,…fet que els portaria a fer-se les primeres hipòtesis:

Els picapedrers devien utilitzar eines per picar aquestes “rajoles”? I aquestes plaques dels noms dels carrers, números i lletres de les façanes? I l’església també?!! …

Iniciarem el treball a partir de les preguntes que van anar fent els alumnes, ja que és el que els interessa saber.

 

Reunió mestres projecte

Les mestres del cicle ens hem anat trobant una hora setmanal (portem tres sessions) per fer la programació del projecte : concretar els objectius, els continguts, les activitats, els criteris d’avaluació i els instruments d’avaluació (bases d’orientació, carpeta d’aprenentatge, rúbriques, fitxes d’autoavaluació i …)

També hem concretat l’organització de les activitats que nosaltres hem decidit que són imprescindibles que serviran per motivar i orientar als alumnes, per ajudar-los en la investigació i la recerca que faran sobre el tema. Algunes seran de gran grup i petit grup, altres amb parelles  i  individuals. Moltes  activitats es faran a fora al centre, en el nostre entorn proper (casc antic del poble, pedreres de l’entorn, casa del picapedrer…) i d’altres en el centre.

Ara estem reflexionant com volem que sigui la carpeta d’aprenentatge de l’alumne, sabem que hi ha d’haver un recull de les evidencies d’aprenentatge de l’alumne:  reflexions sobre el seu propi aprenentatge, activitats resoltes i productes finals.  Tenim clar que per iniciar el treball farem, amb tot el grup classe, un recull d’objectius o d’intencions del que volem aprendre que pot servir com una presentació del projecte, més endavant elaborarem un index , per què aprenguin a ordenar tot el material i finalment un relat que expliqui el que ha après com a cloenda del projecte.

foto reunió projecte1

Ens presentem.

Benvolguts/des,

Em dic Mariona Serra i sóc mestra de primària i secretària de l’Escola Mossèn Cinto de Folgueroles, estic ensenyant i aprenent amb alumnes de cicle mitjà, en concret de 3r.

El projecte que us volem presentar amb les meves companyes s’anomena Com era i és l’ofici de picapedrer? és un projecte relacionat amb el nostre entorn proper, tenim la sort de viure en un poble amb molta història i cultura ( va néixer Jacint Verdaguer), volem que sigui un treball de recerca i investigació per part dels alumnes, del passat i de l’ara, dels picapedrers de Folgueroles.

foto 1