Comunicació del producte final

Els alumnes de 3r han realitzat un Petxakutxa per presentar el producte final del projecte. Aquí us deixem un exemple d’un grup:

Quan el grup el presentava un altre grup feia la coavaluació de la mostra de Petxakutxa a partir de Rúbrica que hem elaborat.

Valorem molt positivament el treball per projectes,  per una banda la seva metodologia, per l’altra saber expressar-se davant del públic i comunicar el què han après realitzant un Petxakutxa en equip. Creiem que aquest és el camí que hem de seguir els mestres perquè als alumnes arribin a ser competents en la societat que els espera.

Ús deixem unes imatges de la carpeta d’aprenentatge.

DSC05098DSC05101DSC05102DSC05105

Donem per finalitzat el nostre treball, ha estat un plaer aprendre i poder ensenyar-ho!!!

Núria Martinez i Mariona Serra

 

 

 

 

 

 

 

 

Buscant obres dels picapedrers…

Aquesta setmana hem fet una activitat en la que els alumnes han de buscar pel poble les diferents obres que han fet els picapedrers.
Hem fet grups heterogènis de quatre nens/es, els hem facilitat un mapa amb uns punts que han d’anar a localitzar i observar quines obres dels picapedrers hi ha en aquest lloc.
A més, cada grup porta una tablet que els ha de servir per tirar fotos a les obres que hi trobaran.
Després, a classe aquestes fotografíes ens servirán perquè els alumnes posin en comú totes les obres importants que els picapedrers han fet al poble i les puguin utilizar per anar creant el PetxaKutxa.

IMG_20160511_123653928

Realitzant aquesta activitat ens hem adonat que els alumnes fan un treball cooperatiu important, per aquest motiu valorem que de cara el curs vinent avaluarem aspectes com: s’ajuden, arriben a acords, es reparteixen el treball, s’organitzen, són autònoms…

Ens autoavaluem

A classe d’Educació Física, visualitzem el vídeo en el que vam gravar la representació de l’auca dels Picapedrers. Els alumnes s’autoavaluen utilitzant una rúbrica que els ajuda a pensar com ho han fet i com ho poden millorar. Aquesta quedarà inclosa a la seva carpeta d’aprenentatge.

DSC00991_2576x1932

REPRESENTEM L’AUCA DELS PICAPEDRERS

En Joan Vilamala, veí de Folgueroles, mestre jubilat, filòleg i auquer, sabent que estavem fent aquest treball sobre els picapedrers ens va fer una auca parlant de la vida, les eines i l’ofici d’aquests.
Aquest any l’hem recuperat amb l’objectiu de que els nens/es coneguin què és una auca i aprenguin a fer rodolins. Amb grups també hem estat investigant el vocabulari i les frases fetes que hi surten per a poder-lo entendre i donar-li un sentit entre tots, i a posteriori poder-la representar.

Continuant amb el treball d’expressió corporal que estem fent a les classes d’Educació Física, se’ns ha acudit representar aquesta auca perquè els alumnes puguin acabar d’assentar els aprenentatges. Aquí teniu un vídeo del treball final:

Com a reflexió final , i per tal d’enriquir aquest treball, no adaptaria l’auca afegint frases meves al guió de l’obra de teatre, sino que repartiría els rodolins perquè fóssin els mateixos alumnes els que ampliéssin adequadament el text del guió. Això, ens serviría perquè aquests apliquéssin allò que han après i fóssin més concients del que significa, i a la vegada treballar la seva creativitat i capacitat d’expressió escrita.

Fem un Petxakutxa de l’ofici dels picapedrers

A l’escola fem cada curs una mostra de Petxakutxa ( exposició oral d’ un tema realitzant un power point). A classe entre tots vam parlar de quins temes els agradaria presentar. Molts d’ells van proposar fer-lo de l’ofici de picapedrers, ja que estàvem fent un projecte i sabíem moltes coses. Vam votar i vam decidir que era una gran idea.

Vam crear equips de tres o quatre alumnes i vam elaborar una base d’orientació amb els criteris d’avaluació que els ajudarà a realitzar el power point i escollir la informació que hauran d’ explicar en cada diapositiva.  Aquesta activitat ens servirà d’autoavaluació del projecte.

Aquest treball és molt interessant perquè d’una banda els alumnes treballen en equip, han d’arribar a acords per seleccionar la informació i buscar-la a la seva carpeta d’aprenentatge, resumir-la i triar imatges adients a l’explicació que fan de cada diapositiva. També aprenen a utilitzar les eines digitals, a ser creatius, ser reflexius, crítics… Hauran d’explicar el què han après de Com era i és l’ofici de picapedrer? Com s’expressen fent una exposició oral davant d’ altres companys o les famílies ( encara ho hem d’acabar de decidir).

Aquí us deixem un vídeo de com els grups cometen aspectes i van aprenent a organitzar-se i fer el power point del Petxakutxa.

 

 

Representem un picapedrer i el seu ofici

En aquestes alçades del projecte, els alumnes han descobert moltes coses de la vida dels picapedrers ( aspectes de la seva vida qüotidiana, vestimenta, curiositats de la seva persona, caràcter…) i sobretot del seu ofici ( eines que utilitzen i que utilitzaven, perquè serveixen, característiques actuals i passades del seu treball…).

Aprofitant que a l’àrea d’Ed.Física estem treballant el bloc d’expressió corporal, ens hem plantejat fer una representació de l’ofici dels picapedrers que ens servirà per avaluar les tècniques d’expressió corporal i els conceptes bàsics d’aquest ofici treballats en el projecte. Entre tots hem creat una rúbrica d’autoavaluació per grup en la que s’autoavaluen a ells mateixos i al grup. L’hauran d’incloure en la seva carpeta d’aprenentatge, ja que creiem que aquesta rúbrica els permet reflexionar i valorar el què i com  ho han après.

Aquí deixem una mostra de com treballen i s’organitzen els alumnes per a la creació de la representació:

 

Activitat d’avaluació: l’abans i l’ara

Després d’aquestes visites fetes a diferents picapedrers de Folgueroles, és el moment de reflexionar sobre el què hem après.

Des de l’àrea de llengua, els hi hem proposat que escriguin què saben sobre com treballaven abans els picapedrers i com ho fan ara.
Aquests han sigut alguns resultats individuals:
bo

A partir d’aquesta primera reflexió individual, ho hem posat en comú i entre tots hem acabat creant un sol document en el que hem recollit totes les idees que sabem i que hem cregut importants, per a posteriori analitzar i valorar l’estructura narrativa, ortografía…com sempre fem en el treball d’expressió escrita.

bo2bo4Aquest treball comú, ha estat útil per recordar i acabar de reflexionar sobre els aprenentatges que han adquirit. Per tant, hem vist clar que ha de formar part de la seva carpeta d’aprenentatge que utilitzarem com a eina d’avaluació.

Reflexió sobre la llibreta d’aprenentatge

A partir de l’entrevista que vam fer al picapedrer vam descobrir que les “rajoles” de les cases de pedra tenen diferents noms segons la seva forma… Us deixo un vídeo d’un gran moment que com a mestra m’ha fet reflexionar.

Aquesta alumna per si sola s’ha creat la seva pròpia llibreta d’aprenentatge!! És genial i penso que en els propers projectes, activitats, temes a treballar…. Podrem instaurar la llibreta d’aprenentatge per cada alumne/a.

Vull comentar que em va fer feliç aquest moment,  a classe havia comentat als alumnes que podien fer dibuixos i portar informació de tot el que trobaven però la idea genial de la meva alumna em va ensenyar!!

Entrevistem al picapedrer Ramon Orra

Vam anar a visitar al picapedrer Ramon Orra al seu taller, abans a l’escola entre tot el grup classe vam preparar una entrevista, aquí la mestra de llengua va aprofitar per treballar: Què sabem d’una entrevista? Com s’elabora?…Després de posar en comú les idees,  vam redactar les preguntes que volíem fer-li i ens les vam repartir. Cada un va fer-li una pregunta i anotàvem la resposta.

Aquí ens adonem que elaborar l’entrevista i portar-la a la pràctica dona  als alumnes un aprenentatge global,  per una banda treballem l’expressió oral i escrita i per l’altre vas ampliant els coneixements de l’ofici de picapedrer, tot  en un entorn pràctic i competencial, aprenentatge significatiu.

[