Per què Aprenentatge Cooperatiu?

L’Aprenentatge Cooperatiu és, probablement, el paradigma educatiu més ben documentat i sobre el qual s’ha investigat més. Per això es coneixen perfectament les seves múltiples virtuts, i es poden citar, per a cada una d’elles, diversos treballs d’investigació que la sustenten. En aquesta secció es descriuen les virtuts més destacades.

Promou la implicació activa de l’estudiant en el procés d’aprenentatge

Malgrat l’evidència científica que l’atenció dels estudiants decau molt ràpidament passats 15-20 minuts des de l’inici d’una classe expositiva, aquesta estratègia docent contínua sent la més utilitzada a la Universitat, de manera que l’estudiant queda relegat al paper de mer espectador passiu.

Les tècniques d’aprenentatge cooperatiu permeten als estudiants actuar sobre el seu propi procés d’aprenentatge, implicant-se més amb la matèria d’estudi i amb els seus companys. A més, l’aprenentatge cooperatiu facilita la implicació de TOTS els estudiants, en contraposició amb altres tècniques que sovint només arriben a captar la participació d’un número reduït d’estudiants, que acaben dominant la sessió.

Capitalitza la capacitat que tenen els estudiants per incrementar el nivell d’aprenentatge mitjançant la interació entre companys

La recerca mostra que els alumnes poden tenir més èxit que el propi professor per fer entendre certs conceptes als seus companys. La raó fonamental d’aquest fet és que els companys estan més a prop seu pel que fa al seu desenvolupament cognitiu i a l’experiència en la matèria d’estudi.

La recerca mostra també que no només el company que aprèn es beneficia de l’experiència; també l’estudiant que explica la matèria als seus companys aconsegueix una major comprensió.

La utilització de grups cooperatius en classe, especialment si els grups són heterogenis, és un mecanisme ideal per aprofitar el potencial de l’aprenentatge entre companys. A més, s’ha comprovat que l’ús de grups a la classe augmenta la probabilitat que els estudiants es reuneixin fora de classe per a continuar estudiant junts.

Redueix els nivells d’abandonament dels estudis

L’aplicació de tècniques d’aprenentatge cooperatiu té com a resultat una més gran persistència dels alumnes en l’esforç necessari per completar els seus estudis. Les raons són:

  • Es facilita la integració social, que pot satisfer la forta necessitat d’afiliació que tenen molts estudiants.
  • Els estudiants manifesten també un major nivell de satisfacció amb les activitats de classe (la satisfacció cal per a la persistència).
  • La interdependència positiva incrementa el compromís dels estudiants amb els seus companys.

Permet aconseguir els objectius de l’ensenyament liberal i de l’educació general

Els mètodes i procediments docents tenen tanta importància com els propis continguts de les matèries d’estudi, pel que fa a la consecució dels objectius de l’educació general.

L’aprenentatge cooperatiu té diferents elements en sintonia amb els objectius d’una educació general:

  • La formació de grups heterogenis, que permet que els alumnes estiguin exposats a una diversitat d’experiències i perspectivas
  • L’assignació de diferents rols a diferents membres del grup, que facilita que la tasca s’abordi des de diferents punts de vista
  • La major responsabilitat de l’estudiant en el procés d’aprenentatge, que li permet treballar amb un grau superior d’independència respecte a la figura que representa l’autoritat

Promou l’aprenentatge independent i autodirigit

La capacitat per aprendre de manera autònoma durant tota la vida és un dels requisits que amb més insistència s’assenyalen com essencials per tenir èxit en la societat del segle XXI.

L’aprenentatge cooperatiu permet que els estudiants treballin de manera independent i que assumeixin responsabilitats en el seu propi procés d’aprenentatge.

Promou el desenvolupament de la capacitat per raonar de manera crítica

Hi ha diferents elements en l’aprenentatge cooperatiu que són consistents amb els requisits per desenvolupar la capacitat per al raonament crític:

Enfrontar-se amb un problema des d’una perspectiva crítica i adoptar alternatives diferents representa sempre un risc emocional important.

  • El suport que ofereix un grup de companys fa que aquest risc emocional sigui més fàcil d’assumir.
  • El desenvolupament d’una perspectiva crítica requereix l’experimentació de situacions en les quals els estudiants puguin independitzar-se del professor.
  • El fet que en l’aprenentatge cooperatiu s’usi un cert temps per a la reflexió sobre la qualitat de la interacció entre els membres del grup fa que els estudiants hagin d’adoptar una perspectiva crítica sobre el seu procés d’aprenentatge.

Facilita el desenvolupament de l’habilitat per escriure amb claredat

El treball en grup ofereix als estudiants l’oportunitat d’escriure per a una audiència que parla el seu mateix llenguatge. Quan els estudiants escriuen per als professors, amb freqüència, ho fan de manera poc natural i forçada. L’escriptura per a els companys és el primer pas per al desenvolupament d’una escriptura més acadèmica.

Facilita el desenvolupament de la capacitat de comunicació oral

La por de parlar en públic, que molts estudiants manifesten, pot dificultar el desenvolupament de la seva capacitat d’expressió oral. El treball cooperatiu en grups petits pot oferir un escenari més confortable i amigable per donar els primers passos.
 
Incrementa la satisfacció dels estudiants amb l’experiència d’aprenentatge i promou actituds més pòsitives cap al material d’estudis

Aquest fet s’ha demostrat sobre la base d’enquestes de satisfacció dels estudiants. A més, s’ha vist que quan els estudiants fan un curs en el qual es promou la interacció entre companys augmenta la probabilitat que triïn assignatures optatives de la matèries afins.

Permet acomodar els diferents estils d’aprenentatge dels estudiants d’avui dia

La recerca ha demostrat que certs col·lectius d’estudiants tenen un rendiment acadèmic més gran quan s’utilitza l’aprenentatge cooperatiu. Aquests col·lectius d’estudiants són:

  • Membres d’un grup racial o ètnic comunitari
  • Estudiants adults
  • Dones
  • Estudiants estrangers

La recerca també mostra que els estudiants prefereixen el treball en grups heterogenis amb una certa diversitat cultural.

Facilita un major rendiment acadèmic en les àrees de matemàtiques, ciència i tecnologia

Se sap que els nivells de fracàs acadèmic en els estudis de matemàtiques, ciencia i tecnologia són especialment alts en determinats col·lectius minoritaris d’estudiants.

D’acord amb la recerca, un dels motius d’aquesta situació és que els estudiants minoritaris perceben aquest tipus d’estudis com competitius, impersonals i individualistes. La recerca també indica que el rendiment d’aquests col·lectius millora en un context més cooperatiu.

Permet la preparació dels estudiants com a ciutadans

L’aprenentatge cooperatiu motiva als estudiants a perseguir objectius comuns, i estimula que es preocupin més pels altres, en contraposició amb una actitud més individualista i egocèntrica. És una pedagogia per a la democràcia, que atorga el poder als estudiants i no tant a una figura autoritària (el professor). A més, permet desenvolupar habilitats de caràcter cívic, com són: dialogar, adoptar múltiples perspectives de les coses, jutjar de manera col·lectiva, i actuar de manera col·lectiva en assumptes d’interès comú.

Permet desenvolupar la capacitat de lideratge

Tot i ser un dels objectius d’aprenentatge més habituals, no és freqüent veure plans docents concrets per al desenvolupament de la capacitat de lideratge.

Algunes de les característiques de l’aprenentatge cooperatiu estan en sintonia amb el concepte modern de lideratge, que emfatitza la cooperació, el lideratge d’equips i el reconeixement de múltiples perspectives.

Prepara als estudiants per al món del treball actual

Una una bona part de les companyies actuals més d’èxit es basen en la utilització d’equips humans que s’autogestionen. Aquests equips són grups d’empleats interdependents que poden autoregular i integrar els seus esforços per desenvolupar una determinada tasca.

No obstant això, aquestes companyies indiquen que han de dedicar un temps important de entrenament “on-the-job”, perquè els titulats que contracten presenten carències en la seva capacitat per treballar en grup.

L’aprenentatge cooperatiu representa una pedagogia consistent amb aquest context laboral que trobaran els estudiants al titular-se.

Deixa un comentari