Treball cooperatiu idees bàsiques

Seguim amb articles del mateix autor, Joan Rué ara especificant una mica com funciona el TC a la pràctica.

Primer nivell de la implantació de l’aprenentatge cooperatiu : la quantitat de temps de treball en equip (o de la interacció entre iguals)
Per estructurar la classe de forma cooperativa el primer que cal fer és dedicar un temps considerable al treball en equip (o donar l’oportunitat a l’alumnat per a què pugui interactuar).
Així:
.En una classe estructurada de forma cooperativa, els segments de temps d’activitat dels alumnes han de ser de tipus cooperatiu en un percentatge elevat.
·És comprensible que els estudiants també treballin sols, quan el professorat ho cregui convenient, tenint en compte però, que l’ajuda dels seus companys d’equip és molt important.
·Dit d’una altra manera: com més els alumnes treballin en equips reduïts en una sessió de classe de 60’, més alt serà el grau de cooperativitat d’una classe.

Segon nivell de la implantació de l’aprenentatge cooperatiu: la qualitat del treball en equip (o de la interacció entre iguals)
Que treballin en equip (o, com a mínim, que els estudiants interactuïn entre si) és una condició necessària, però no suficient, per garantir la cooperativitat d’un grup classe.
Una cosa és la quantitat de temps que es dedica al treball en equip, i una altra cosa molt diferent la qualitat d’aquest treball en equip.
Per tant…
La qualitat del treball en equip entès com a estructura cooperativa, estarà regulada pels següents indicadors:
1.Hi ha una clara distribució de rols dintre de l’equip i cadascú sap les tasques que ha de fer en funció del seu rol, i les exerceix.
2.Abans de fer alguna cosa (resoldre un problema, respondre una qüestió…) parlen i decideixen entre tots quina és la millor manera de fer-la.
3.Es distribueixen el treball, i cadascú es responsabilitza de fer la seva part, i la fa.
4.Discuteixen l’aportació de cadascú i analitzen la coherència del conjunt.
5.Es dóna una “regulació mútua” entre els membres de l’equip: es corregeixen, s’avisen, es proposen compromisos uns als altres…
6.S’animen mútuament: quan algú no sap fer una cosa, o es desanima, els altres l’ajuden i l’encoratgen.
7.Quan revisen el funcionament del seu equip, “parlen clar”, identifiquen el que fan bé i el que han de millorar.
8.Es proposen objectius de millora i els tenen en compte en actuacions posteriors.

Deixa un comentari