3-6 anys
Seguiment i acompanyament escolar a casa
En aquesta edat comencen a anar al parvulari, on el treball d’hàbits i rutines es combina amb l’aprenentatge d’alguns continguts, juntament amb valors i normes de convivència. En aquest sentit, és bo que conegueu allò que es fa a l’escola i com reforçar des de casa els objectius que el centre proposa.
Compartir els plantejaments aporta una continuïtat i coherència educatives que afavoriran l’èxit escolar dels vostres fills. La connexió entre pares i docents és important al llarg de tota l’etapa, i és bo aprofitar les ocasions com les entrades i sortides, reunions, entrevistes, jornades o celebracions per mantenir el contacte i intercanviar les informacions pertinents per al seguiment escolar dels fills.
En general, per fer un seguiment escolar adequat dels vostres fills és convenient que:
- Mantingueu una bona comunicació i coordinació amb l’escola, per treballar conjuntament els hàbits i rutines que es treballen a l’aula.
- Parleu amb l’escola per actuar de forma coordinada i coherent respecte de com potenciar i consolidar els aprenentatges escolars dels vostres fills.
- Disposeu d’un lloc adequat, que identifiquin clarament, on puguin guardar i tenir a mà els seus llibres, contes, joguines o estris per dibuixar.
- Els acompanyeu a la biblioteca per mirar i llegir contes, o assistir a activitats com el contacontes o titelles, perquè s’hi vagin familiaritzant.
- Els ensenyeu a marcar-se petits objectius respecte dels hàbits i rutines treballades a classe, com escriure el seu nom, classificar i endreçar els estris i objectes, identificar colors, posar-se i treure’s la jaqueta, cordar-se les sabates, rentar-se les mans. Cal que els acompanyeu perquè els aconsegueixin.
- Reforceu els nous aprenentatges que fan a l’escola (colors, lletres, nombres, lectoescriptura de paraules…) amb activitats lúdiques relacionades amb el dia a dia.
- Els guieu en les petites responsabilitats diàries que els donen a l’escola, com ara buscar fotos per a un tema de treball de la classe, dibuixar, llegir un conte, escriure lletres i nombres o copiar paraules.
- Valoreu, amb demostracions d’afecte, l’esforç i el progrés dels vostres fills en assolir nous aprenentatges: nou vocabulari, lletres, nombres…
- Reforceu en les activitats diàries a casa els aprenentatges que fan a l’escola: comptar joguines, fruites; reconèixer lletres en llibres i diaris; reconèixer nombres en diferents llocs de la casa i del carrer; observar elements de la natura.
- Us interesseu pel que aprenen a l’escola, els temes que treballen, les sortides que fan, les dificultats que puguin tenir.
- Us interesseu per les seves relacions amb els companys de classe, mestres i monitors de menjador.
- Parleu amb els vostres fills sobre la importància d’aprendre coses noves.
- Parleu amb els vostres fills sobre la importància de posar atenció en allò que explica el mestre, així li doneu valor i reforceu el respecte i l’autoritat que li és pròpia.
- Els inicieu en el gust per la lectura: llegiu en veu alta, poseu al seu abast llibres de contes, faules, llegendes que tinguin petits textos que estimulin les ganes per aprendre a llegir.
6-12 anys
Seguiment i acompanyament escolar a casa
En aquesta etapa, els vostres fills comencen l’ensenyament obligatori. Tenen més obligacions i responsabilitats derivades de l’escola: estudi, deures, projectes.
És necessari que al començament els ajudeu a marcar rutines, hàbits i horaris d’estudi. Convé també que els ensenyeu a planificar-se les feines, a valorar l’ordre en el seu material o la necessitat de treballar en un lloc adequat, sense soroll. Cal que notin el vostre interès i com valoreu tot el que fan.
És molt important no confondre l’acompanyament escolar amb assumir tasques que no us són pròpies, com fer-los els deures. És beneficiós per a ells fer-los sols; d’aquesta manera, i de mica en mica, s’aniran fent més responsables i autònoms en la realització de les seves tasques escolars, i aniran assolint uns bons hàbits d’estudi. Un bon acompanyament per part vostra suposa que us assegureu que fan els deures, però al mateix temps que reforceu els continguts escolars amb activitats diàries (portar-los a comprar, llegir amb ells abans d’anar a dormir…).
És molt important també que us mantingueu en contacte i col·laboreu amb el centre, i en concret amb el tutor mitjançant l’agenda, que participeu en reunions de classe, entrevistes i altres actes escolars. No només l’intercanvi d’informacions amb el centre ajuda les famílies a fer un millor seguiment del procés escolar dels fills, també el fet de posar-se d’acord i compartir criteris i pautes dóna una continuïtat i coherència educatives que afavoriran l’èxit escolar dels vostres fills.
En general, per fer un seguiment escolar adequat dels vostres fills és convenient que:
- Mantingueu una bona comunicació i coordinació amb l’escola per treballar conjuntament l’adquisició d’hàbits d’estudi i potenciar i consolidar els aprenentatges.
- Disposeu d’un lloc per estudiar a casa que reuneixi unes condicions mínimes: espai ben il·luminat, sense sorolls ni objectes que els puguin distreure.
- Els acompanyeu a la biblioteca, perquè en facin ús.
- Els ajudeu a marcar-se objectius a curt i mitjà termini quant als seus estudis (hàbits de treball, preparació d’exàmens, deures…) i a planificar-se per aconseguir-los.
- Els ajudeu a planificar-se el temps per fer els deures i estudiar, utilitzant l’agenda escolar per ser cada cop més autònoms i responsables.
- Establiu normes adequades perquè compleixin les seves responsabilitats escolars (fer els deures, llegir, estudiar…) i n’exigiu el compliment.
- Valoreu amb afecte i reflexions positives l’esforç, la constància, la dedicació i el progrés escolar dels vostres fills.
- Apliqueu en el dia a dia els temes que han estudiat a l’escola: portar els comptes a l’hora de comprar, redactar el menú de la setmana, ajudar a preparar un viatge…
- Us interesseu pel que aprenen a l’escola, per quins treballs estan fent, les sortides que tenen, els exàmens previstos, els resultats que estan obtenint, les dificultats amb què es troben.
- Us interesseu per les seves relacions amb els companys de classe, mestres i monitors de menjador.
- Els feu reflexionar sobre la importància d’aprendre, com a element bàsic en tots els àmbits de la vida, i la necessitat que escoltin les explicacions i mostrin una actitud positiva i respectuosa.
- Els parleu sobre la importància de posar atenció en allò que explica el mestre, així li doneu valor i reforceu el respecte i l’autoritat que li és pròpia.
- Estimuleu el gust per la lectura: escolliu llibres amb ells, els llegiu junts, us interesseu per les seves lectures de classe o busqueu activitats de lleure familiar per dedicar a aquesta activitat, com anar a la biblioteca plegats.
12-18 anys
Seguiment i acompanyament escolar a casa
En aquesta etapa en què els fills són més autònoms i responsables, l’acompanyament a casa continua sent molt important, encara que se’ls ha de demostrar confiança perquè s’organitzin sols.
Els hàbits d’estudi que han iniciat a la primària es consoliden, i la família ha d’afavorir les condicions perquè tinguin un bon ambient de treball que els ajudi a estudiar una mica cada dia, encara que diguin que no tenen deures. Cal continuar fent un seguiment de l’agenda escolar, valorar el seu esforç, tenint en compte les seves capacitats, i ajudar-los en certes situacions d’angoixa, com ara un examen.
A partir dels 15-16 anys, han de començar a marcar-se els seus propis objectius, tant pel que fa als estudis com al seu futur laboral. També han de començar a preveure com planificar-se per assolir-los. El paper orientador i d’acompanyament de la família en tot aquest procés és imprescindible.
És molt important també que col·laboreu amb el centre i mantingueu el contacte amb el tutor mitjançant l’agenda, que participeu en reunions de classe, entrevistes i altres actes escolars. No només l’intercanvi d’informacions amb el centre ajuda les famílies a fer un millor seguiment del procés escolar dels fills, també el fet de posar-se d’acord i compartir criteris i compromisos dóna una continuïtat i coherència educatives que afavoreixen l’èxit escolar.
En general, per fer un seguiment escolar adequat dels vostres fills és convenient que:
- Mantingueu una bona comunicació i coordinació amb el centre educatiu per treballar conjuntament els hàbits d’estudi i potenciar i consolidar els aprenentatges.
- Us coordineu amb el centre educatiu per poder treballar conjuntament l’orientació acadèmica dels vostres fills.
- Disposeu d’un lloc per estudiar a casa que reuneixi unes condicions mínimes: espai ben il·luminat, sense sorolls ni objectes que els puguin distreure.
- Fomenteu en els vostres fills l’ús d’espais públics, com les biblioteques i els punts de trobada municipals per a joves, per estudiar i fer les seves tasques escolars.
- Exigiu que els vostres fills es fixin objectius a mitjà i llarg termini quant als seus estudis (preparació d’exàmens, qualificacions finals, estudis postobligatoris) i que es planifiquin per aconseguir-los.
- Sigueu exigents amb els vostres fills perquè es planifiquin amb autonomia el temps d’estudi, utilitzant l’agenda com una eina per organitzar-se.
- Establiu normes adequades perquè compleixin les seves responsabilitats escolars (fer els deures, llegir, estudiar…) i exigiu-ne el compliment.
- Valoreu, amb afecte i reflexions positives, l’esforç, la constància, la dedicació i el progrés escolar dels vostres fills.
- Demaneu que posin en pràctica els temes que han estudiat en activitats familiars: ajudar a controlar les despeses de la llar o les seves, planificar l’itinerari d’un viatge amb l’ús de les noves tecnologies, elaborar pressupostos…
- Us interesseu pel que aprenen a l’institut, per quins treballs estan fent, les sortides que tenen, els exàmens previstos, els resultats que estan obtenint, les dificultats amb què es troben.
- Us interesseu per les seves relacions amb els companys de classe i professors.
- Els feu reflexionar sobre la importància d’aprendre, com un element bàsic en tots els àmbits de la vida, i la necessitat que escoltin les explicacions i mostrin una actitud positiva i respectuosa.
- Els parleu sobre la importància de posar atenció en allò que explica el professor, així li doneu valor i reforceu el respecte i l’autoritat que li és pròpia.
- Els animeu a que dediquin un temps del seu lleure a la lectura, a anar a la biblioteca, a comprar o intercanviar llibres amb els amics.