Potser us preguntareu que és això de l’Escape App. Nosaltres ens preguntem com hem estat capaçes de crear-ne un. Per a que ens entengueu, us ho expliquem tot a continuació.
Escape App és una part de la nostra part pràctica del treball. Tot Treball de Recerca ha de tenir una part pràctica, però per a nosaltres ha significat més que això. A l’hora d’escollir el tema del treball és important pensar en aquesta i, quan el vam escollir, abans de saber que seríem voluntàries, ja ens imaginàvem oferint una activitat com un comptacomptes a l’hospital, però aquest s’ha convertit en un Escape App.
Per què Escape App? Probablement us soni més Escape Room, que consisteix en un joc en el qual un grup de jugadors ha d’escapar de l’habitació en la que estan tancats, utilitzant pistes i objectes que troben en un temps determinat. A un hospital, això és molt difícil de fer: no es pot restringir l’espai a la ludoteca i tampoc limitar les edats. A més, s’ha de tenir en compte la capacitat i les limitacions de cada nen. D’aquí va sorgir la idea de fer-ne un, però en caixes: una caixa per a nens petits que resolguéssin amb els pares i una altra per a adolescents. El problema d’aquesta opció era que s’havia de controlar i fer un manteniment del material en tot moment, a part de tornar-lo a col·locar com estava quan s’acabés de jugar. I, quan va aparéixer l’Escape App, vam descartar l’escape amb caixes.
L’Escape App és un tipus d’escape que relaciona l’exterior amb una aplicació de mòbil. És a dir, les pistes per resoldre-ho es troben al món real però les instruccions es donen a l’aplicació. Nosaltres, hem creat un, gràcies a la Laura Agut i al seu equip, l’Anna Biosca i la Isabel Vico.
La Laura Agut, emprenedora d’Enigmaxperience, és qui ha fet que aquest Escape App hagi estat possible. Enigmaxperience és una empresa que va desenvolupar els Enigmas Tour, una nova forma de descobrir les ciutats per mitjà d’un joc. Són uns streets tours en els quals els enigmes es troben per la ciutat i les diferents solucions pels carrers i monuments. A la Laura li vam explicar la nostra idea: crear un escape per la ludoteca del Parc Taulí. I ella, molt amablement ens va oferir crear un apartat solidari on fer el nostre projecte a la mateixa aplicació on tenen els Enigmas Tour. És aquí quan creem Los Valientes del Futuro.
Los Valientes del Futuro va dirigit als adolescents. Per què? Un dels inconvenients que troben els voluntaris i que trobem nosaltres mateixes a la ludoteca és que van molt pocs adolescents ja que pensen que és un espai infantil. Nosaltres, com a dinamitzadores, sempre intentem atraure’ls a entrar i jugar, però no sempre ho aconseguim. Per això ens va semblar bona idea crear-ne un a l’aplicació, on els enigmes s’haguessin de resoldre gràcies a pistes que es trobéssin a la ludoteca. Així, els adolescents anirien, coneixerien i es familiaritzarien una mica amb el que proporciona l’espai. L’únic que no ens agradava era potenciar l’ús del mòbil, però li véiem més “pros” que “contres”.
Ara sí, en què consisteix i com s’ha de jugar a “Los Valientes del Futuro”?
Per accedir al joc s’ha de clicar el següent link:
Una vegada s’entra:
La persona que vol jugar primer s’ha de registrar, pulsant Regístrate. S’ha d’identificar posant el nom, el mail, la contrasenya, la data de naixement i el país i la ciutat on viu. També ha d’acceptar la política de privacitat i protecció de dades. L’únic idioma amb el que es pot fer és en castellà, tot i que els altres Enigmas Tour tenen l’opció de fer-se en anglès.


Quan s’han omplert totes aquestes dades vol dir que la persona s’ha registrat correctament i, per tant, s’envia un mail al correu escrit anteriorement, amb un link amb el que poder accedir a l’aplicació per realitzar l’escape.


Si es clica el link, s’arriba a la pàgina principal de l’aplicació Enigmas Tour, on apareixen tots els que tenen: a Burdeos, Girona, Marrakeck, Roma i Viena.



S’ha de seleccionar l’apartat on posa Proy. Solidarios (Proyectos Solidarios) i Los Valientes del Futuro. Aquest és gratuït.
Una vegada seleccionat apareix el començament de la història, on s’ha de decidir si continuar i fer-lo o rendir-se allà. També hi ha tres apartats més: un amb les recomanacions, un altre amb les normes i l’últim amb un pòdium del joc.






A partir d’aquí, si es vol iniciar l’escape fa falta introduïr un codi que, nosaltres, les dinamitzadores del joc, ens encarreguem de donar.
Quan s’entra apareix el primer enigma:


Com diu, s’ha de resoldre l’enigma per saber aquesta informació secreta. Per fer això, les persones del pòster indiquen el codi. Vol dir que han de dirigir-se al següent pòster de la ludoteca per trobar-lo:

Si no es capta a quina part del pòster surt el codi, es pot llegir aquesta pista a l’aplicació:
“Las Tres Mellizas te ayudarán.” (ja que es troben a prop)
I si l’enigma se supera, apareix el següent:


Per saber quin quadre es repeteix tant a l’aplicació com a l’hospital, és necessari dirigir-se a aquesta paret del passadís:
Si no se sap on anar, hi ha l’opció de veure una pista:
“Busca la pared más artística de la planta.”
Un cop encertat, es contínua amb el proper enigma:
Per fer el puzzle, a la ludoteca hi ha aquest pòster:

Si a l’hora de completar-lo el jugador no sap com fer-ho, pot optar per veure una pista:
“Busca en el interior de la ludoteca y guiáte por tus emociones.”
Una vegada fet, passa al penúltim enigma:

És hora d’inserir una clau. Aquesta es troba a la zona del lleó de la ludoteca:
En el cas que no es trobi el lleó o no s’adivini la clau, es poden veure tres pistes:
“El león está mirando la televisión.”
“Enciende tu bombilla, los tres primeros números ya los puedes ver. Si no sabes el cuarto…”
“El cuarto es la suma de los tres.”
Si la clau és la correcta, s’arriba a l’últim enigma, l’essencial:
Per resoldre-ho cal arribar a aquest pòster de la ludoteca:
Si no se sap quins nombres donen com a resultat les coordenades, es poden veure les dues últimes pistes del nostre escape:
“Hablamos de lunas rojas y azules.”
“El último día de algunos meses.”
I un cop s’obtenen les coordenades…

L’Escape App és una activitat que esperem que agradi i atregui els adolescents a la ludoteca, el nostre objectiu. Volem que gaudeixin d’un joc diferent i poc comú en un ambient hospitalari; un joc que els faci oblidar-se del que han hagut de deixar fora i els converteixi en els valents que ja són, però aquesta vegada per trobar les coordenades de la fàbrica que s’està carregant el planeta; volem conscienciar del nivell de contaminació actual i volem que si al Taulí funciona, el nostre escape arribi a altres hospitals, arribi ben lluny. Seria tot un somni i nosaltres no parem de somiar.
Alhora, ha estat una activitat complexa que ha requerit la inversió de molt temps per pensar la història i crear el nostre propi apartat a l’aplicació, on tot funcionés i no hi hagués cap error. Aquests són un dels motius pels que encara no l’hem pogut posar en pràctica. Ens hagués agradat molt poder-vos explicar el resultat d’aquest escape a l’hospital, però el que tenim clar és que el posarem en pràctica, aviat, quan la nostra coordinadora del voluntariat ens ho permeti. Hem arribat fins aquí per a demostrar el que hem estat capaçes de fer, així que, qui sap, potser en uns mesos tornem a aparèixer en aquest bloc, per tancar aquesta experiència i activitat.
Per últim, volem deixar-vos el link directe a la pàgina web d’Enigmaxperience, l’Instagram i un article que va sortir al diari ARA el dia 8/12/2019, dedicat a la Laura, l’Anna i la Isabel, explicant la seva història, la història que mereixen que tothom llegeixi:
- Link a la pàgina web d‘Enigmaxperience: https://enigmaxperience.com/
- Instagram: @enigma_xperience
- Article del diari ARA: https://emprenem.ara.cat/petites-mitjanes/escape-room-surt-habitacio_0_2358364184.html