Activitats Digitals
Activitat 1: Disseny caràtola grup musical.
Activitat 2: Comentari de Fotografies.
Aquesta activitat la plantejaria a alumnes de 1r d’ESO. Es faria en un forum del moodle, penjaria diferents imatges com de paisatges, animals, diversos elements, … i cada alumne caldria escollir una imatge i explicar perquè. Es suposa que els comentaris serien sobre les sensacions i les emocions que els han trasmet les imatges. Un cop han fet aquest primer comentari treballariem la percepció pràctica, identificació i funció del element i/o elements que surten a la imatge. A continuació, treballariem la percepció estètica, haurien de fer comentaris de valors expressius i/o estètics, referents a la composició, tamany, textures, colors, formes,…
Finalment, es faria un recull de tots els comentaris de cada una de les fotos, obtenint d’aquesta manera un comentari bastant extens de cada foto i fet amb petites aportacions de cadasqun dels alumnes. Ademés cada alumne escull la foto que més li atrau per el motiu que seguidament explica i s’impliquen amb ella.
Si per exemple un alumne escull aquesta foto, explica al forum que li ha agradat molt aquesta imatge perquè li encanten els gats, i li ha despertat un sentiment de tendror. Més tard caldria explicar que són dos gats petits dintre d’una taça cada un, que no te cap funció concreta, simplement la imatge podria se decorativa. I més tard, parlaria dels aspectes estètics, una composició estructurada en una linia diagonal des de la part dreta inferior fins a la part esquerra superior, donant-li dinamisme a la imatge. Predominen colors neutres com el blanc i el gris del pelatge dels animals, i colors càlids com el groc del parquet. Es podria comentar la textura del pelatge dels gatets, la comparació de tamanys que s’aprecia a la imatge dels gats amb les taces,… Com ja he explicat, posteriorment es faria un recull de totes les opinions i comentaris.
Activitat 3: Fer Reportatge Fotogràfic.
Proposaria un reportatge fotogràfic a alumnes de 3r d’ESO, sobre el Parkour (disciplina que consisteix en desplaçar-se de la forma més fluida possible, fent servir principalment les habilitats del cos humà). És una temàtica en la que els meus alumnes estan molt implicats. Ademés tinc una hora a la semana que desdoblo amb un altre professor i podriem treballar la fotografia digital en grups reduits. Anar a un lloc que practiquin aquesta activitat i amb càmeres digitals o amb la càmera dels mòbils, fer fotos en les que aparegui el que jo els hi marco prèviament: fer almenys una fotografia que és vegi un moviment o resulti una composició dinàmica, una foto de detall, un primer pla d’una cara que tingui una expresió facial que transmeta algun sentiment, una foto d’un cos sencer i que no es vegi el fons, una foto de detall d’uns peus i una altra d’unes mans, per últim una foto que es vegi la figura i el fons. Posteriorment, es podrien modificar o retocar una mica les imatges amb el programa picasa, per a després crear una película amb la galeria fotogràfica de windows, per exemple o un àlbum dogital amb qualsevol altre programa.
Activitat 4: Apropament a l’Art Contemporani mitjançant l’anàlisi de l’obra del fotògraf Josep Renau.
-Alumnes a qui va dirigida.
Alumnes que cursen l’optativa de 4t d’ESO
-Artista triat i aspectes que es proposen treballar a partir de la seva obra.
L’artiste triat és Josep Renau, i el faria servir per a profundir en el fotomuntatge i treballar més l’art de denúncia com el Dada.
-Avaluació
Els punts més valorats a l’hora de l’avaluació són: l’originalitat, la composició, la relació figura-fons i la professionalitat en l’execució (que no es notin els contorns de les imatges, que les proporcions siguin adeqüades, fer servir les eines que aporta el programa més adients per al que es pretén fer com fer servir capes, les màscares de capa, etc., si s’han retocat les imatges). Després clar també es tindria en compter si s’entrega en la data prevista.
-Passos
Aquesta activitat es plantejaria a la segona avaluació, es suposa que em fet un repàs en quan a la composició de les obres art, em treballat la distribució dels elements en el espai, la seva estructura, els ritmes, les tensions visuals, els colors. Llavors, comencem a fer un estudi de totes els moviments artistics, que normalment ja es coneixen els més classics, però penso que desconeixen bastant l’art contemporani i m’agradaria aprofundir en aquests i els artistes vanguardistes. Treballar el surrealisme, el moviment Dada, l’art de denúncia i fer una combinació amb l’obra de Josep Renau. Es suposa que al curs anterior ja havien treballat els programas d’edició de fotografies. Llavors els presento la següent obra:
Activitat 5: La Fotografia
Treballar la fotografia com a tal partint d’un referent. Per parelles redissenyar un cartell publicitari d’una pel·lícula. Han d’observar l’original, per exemple volen fer “Miami antivicio” s’han de caracteritzar dels protagonistes, trets facials, vestuari,… i fer-se un reportatge fotogràfic per tindre material i poder crear el seu pròpi cartell, però ha de ser diferent al model. Després passarien a la següent fase que seria des d’un programa d’edició d’imatge com el picassa o el photoshop, fer el muntatge, introduir el text amb el nom de la película, els crèdits, etc.
A l’aula d’informàtica disposen d’un espai per fer-se els reportatges fotogràfics, i posaria a la seva disposició la càmera del departament i la del centre si és possible, ademés de dir-los a d’ells que portin la seva càmera si en tenen, d’aquesta manera agilitzar una mica la part dels reportatges. Si no tinguessin càmeres per tothom, per torns anirien fent-se les fotos i posteriorment en un ordinador fer el fotomuntatge. A l’aula d’informàtica si que hi hauria un ordinador per cada parella i per tant no ens trobariem amb cap problema.
La meva intervenció seria únicament d’assesorament i recolsament, es pretén donar-los una llibertat de creació i iniciativa, i no tallar-los la creativitat propossant-los un treball excesivament pautat.
L’entrega d’aquest treball, personalment i francament, demanaria que els pengessin al moodle en un forum per a que tots podessin veure els treballs dels seus companys i perquè a mi em resultaria molt més còmode. Però penso que una idea més original seria penjar-ho al youtube, per exemple.
Activitat 6: Proposta de creació audiovisual
Aquesta activitat va dirigida a un grup de 30 alumnes de 1r d’ESO. Se’ls plantejaria gravar un videoclip de Lady Gaga, fer una còpia del real.
L’objectiu principal és que se n’adonen de l’equip humà necessari per desenvolupar un projecte d’aquest tipus, de la imaginació que cal tenir en el que respecta a idees de tot tipus, la feinada que comporta, de la importància que té, que cada persona desenvolupi la seva feina, cal que ho fagin correctament i amb eficàcia, per obtenir un resultat acceptable fruit d’una feina conjunta.
En aquest cas les funcions que es repartirien serien: 1 alumne de Lady Gaga, 8 alumnes de ballarins, 1 director, 2 càmeres, 3 alumnes encarregats del vestuari, 2 de maquillatge, 2 scripts, 1 escenògrafs i la resta ajudants de l’escenògrafs i puntualment algun alumne seria ajudant de vestuari o maquillatge.
A criteri del professor s’assignen unes funcions a cada alumne que han de complir.
Activitat 7: Narracions audiovisuals: narracions en els mitjans
En primer d’ESO al final del 3r trimestre veiem la publicitat, els recursos que es fan servir (repetició, comparació, hipérbole,…), els aspectes que tenen en compter per fer la publicitat (a qui va dirigit, colors, formes, missatge, figures, fons,…), complir amb l’objectiu de captar l’atenció del receptor, que es quedi amb el missatge, ser concís, ràpid, …
Penso que es podria plantejar una activitat en la que tots aquests trets s’analitzaren de la següent forma: he escollit tres anuncis, i divideixo als alumnes en tres grups. Es fa un sorteig, a cada grup li toca un d’aquells spots publicitaris, i l’han de defendre. Aquell anunci han de convèncer a la resta de la classe que és el millor de tots tres, el més treballat, el més ben pensat, raonant quins recursos han fet servir, els ambients, el missatge… de cada un d’aquests paràmetres s’encarrega un alumne del grup. Al moodle es crea un forum i s’inicia un debat. El grup que millor argumente els diferents apartats tindrà la nota màxima. Per suport, sempre s’argumentarà amb fonament, educadament i quan no sigui així l’alumne serà sancionat.
Si volem aprofundir en aquest tema es podria plantejar fer una publicitat entre tots. Cada alumne escriuria un guió d’un anunci, es faria una votació i el guanyador seria l’spot que gravariem entre tots els de la classe. Uns prepararien els fons o escenaris, altres serien els protagonistes, uns altres els càmeres, scripts,… una mica es repartirien en papers com l’activitat anterior on tenien que fer un videoclip.
Activitat 8: Processos de l’art contemporani
Amb els alumnes el que es farà és: al pati del centre, en una zona de terra que no estigui esfaltada, s’intentarà fer rius de colors, de banda a banda. Aprofitant els surcs de la terra, els alumnes (dividits en sis grups) tindran a la seva mà un got de plàstic amb pintura (cada grup tindrà un color diferent), i cada grup s’encarregarà de que el seu riu arribi de part a part, amb la condició de que el seu trajecte no pot ser recte, d’aquesta manera ens assegurem de que hi haurà una interacció entre els diferents rius, relacionant-se entre ells, creant diverses composicions. Darrerament cada alumne farà dos o tres fotos, les quals seràn penjades a un forum del moodle amb els comentaris dels alumnes explicant que els ha semblat l’experiència i que opinen del resultat de l’acció artística que han desenvolupat.