EXERCICI 1
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zX0D-WlRD-Y[/youtube][youtube]Bicentury[/youtube]
TREBALL A PARTIR D’UNA PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL ANUNCIS PUBLICITARIS
INTRODUCCIÓ.
Proposarem a l’alumnat que realitzi un anàlisi d’anuncis televisius de productes baixos en calories. Es tracta de fer un anàlisi exhaustiu des de el punt de vista formal, de continguts i de
valors que es volen transmetre. Tractarem de descobrir de quina forma es genera en els consumidors el desig de comprar d’un producte o un servei determinat, i d’esbrinar amb quin tipus de necessitat es vol connectar el missatge publicitari per activar el desig. L’objectiu de
l’activitat és desenvolupar l’esperit crític de l’alumnat respecte a la publicitat.
Esquema d’anàlisi d’anuncis televisius:
1. La forma
1.1. Les paraules
Quants textos hi ha?
Quin té més importància?
Què diuen els textos?
1.2. Les imatges
Quantes imatges hi ha?
Com es distribueixen?
Què representen?
Què simbolitzen?
1.3. Els sons
Hi ha música? De quin tipus?
Hi ha efectes sonors? De quin tipus?
Quin paper tenen la música o els efectes en l’anunci?
1.4. L’estructura
Quina relació hi ha entre text, imatge i sons?
Què predomina?
Què crida més atenció i es recorda més? Per què?
És un anunci original i que es recorda? Per què?
2. El contingut
2.1. El missatge
Quin és el producte i la marca que s’hi anuncien?
Apareix clarament la marca a l’anunci i es recorda?
Com resumiries el missatge que es vol transmetre? És fàcil d’entendre?
Aquest missatge és adequat per al producte, és adequat per a la marca, és interessant per al consumidor?
Quin creieu que és el posicionament que es vol per a la marca?
2.2. Els consumidors
A quin públic objectiu creieu que va dirigit aquest anunci?
Utilitza l’anunci la manera d’expressar-se pròpia del públic objectiu a qui vadirigit? Com ?
Apareix a l’anunci el consumidor de la marca? Com es caracteritza?
2.3. Els valors
El món que reflecteix l’anunci s’assembla a la realitat? Per què?
Quina representació del món es desprèn de l’anunci?
Quin tipus de persones apareixen a l’anunci, quin paper hi fan i com estancaracteritzades?
Quins valors emocionals i simbòlics s’atribueixen al producte o servei de l’anunci?
http://www.youtube.com/watch?v=c9tVtpuGwLg&feature=related
“Yo soy más lista que el hambre”
http://www.youtube.com/watch?v=zX0D-WlRD-Y
A l’espot de Bicentury que analitzem apareix un text oral explicat per veus de noies, intercalant la veu en off amb les diferents noies que hi apareixen. La part del text més important és la frase inicial que diu: “Yo soy más lista que el hambre”.
(Frase que va protagonitzar l’actriu i presentadora Inma del Moral en un espot anterior).
El text sencer és:
-Tortitas de maíz Nackis de Bicentury.
-Treinta deliciosas calorias.
-Ahora tus tortitas se llaman Nackis de Bicentury.
-Adiós al hambre.
-Adiós…
-Adiós.
-Adiós.
-Ahora tus tortitas se llaman Nackis de Bicentury. Tú ganas.
A l’inici de l’anunci apareix sobreimpresionat el text “Hambre” en una pilota que s’allunya i que puja al cel desapareixent. Torna a aparèixer el text en unes bitlles, en un anunci publicitari lluminós que s’apaga, en un puzle que acaba trencant-se, tot indica com menjant aquest producte desapareix la sensació de fam.
A l’espot de 42 segons de durada hi apareixen 32 plans (imatges) que es succeeixen de manera molt dinàmica i que enquadren noies amb molt poca roba. Les noies que se suposa que provenen de diferents àmbits i realitzen diverses activitats d’acord amb els espais que ocupen,
fan broma, somriuen a la càmera. Ens transmeten l’alegria de viure, la frescor de la joventut, la bellesa, el goig de tenir uns cossos que no s’engreixen perquè fan servir el producte anunciat.
La música és present al llarg de l’anunci. A l’inici de l’anunci hi ha la música del western “La muerte tenia un precio”, mort a la sensació de fam que desapareix amb el consum del producte. Després s’utilitza una música instrumental molt dinàmica, moderna, suggeridora i de presentació, sense estridències, que ens deixa escoltar la veu en off o el que diuen les noies. La música té un paper de teló de fons agradable.
Tant el text, la música o els efectes sonors estan al servei de les imatges, que són l’element predominant. El resultat és un espot molt àgil i visualment molt suggeridor i dinàmic.
El missatge.
El producte anunciat consisteix en unes “tortitas” de blat de moro, que tenen com a funció substituir un àpat, que la sensació de fam desapareixi i contribuir poderosament a l’aprimament de les persones que les consumeixen, però amb totals garanties d’estar menjant un producte nutritiu però amb poques calories.
El públic a qui va dirigit aquest espot, l’anomenat target group , són les dones, joves, d’una edat semblant a les noies que surten a l’anunci, però també una mica més grans i que desitgin “mantenir la línia” i ser boniques.
Els valors.
Un cos jove, bonic i tirant a prim és la via fonamental per aconseguir la felicitat,
per ser admirada, per gaudir de la vida. Aquest és el missatge, pel que fa als valors, de l’anunci.
COM ES TREBALLARIA A L’AULA?
L’activitat està adreçada a alumnes d’optativa de quart d’ESO. Es treballaria en grups de tres alumnes. Primer es faria la introducció de l’activitat amb l’explicació de com fer l’anàlisi d’un anunci publicitari.
Es faria l’exemple citat anteriorment. Després els alumnes haurien de triar dos anuncis: el primer on hi hagués un predomini de contingut merament informatiu del producte, en el segon s’hauria de descobrir de quina forma es generen necessitats no biològiques (necessitat de seguretat, d’estima, de respecte, de prestigi, de reconeixement social, d’èxit…), per poder activar el desig de compra del producte anunciat.
AVALUACIÓ.
Valorar en cada grup les aportacions fetes a classe:
1. La qualitat de les seves anàlisis.
2. La seva capacitat d’observació.
3. La seva empatia en la recerca de significats coherents amb els elements
visuals observats.
4. La claredat expositiva.
5. L’actitud mostrada durant el procés.
EXERCICI 2
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4OTbijQQ2gk&feature=youtu.be[/youtube]MATERIAL DIDÀCTIC PER A REALITZAR UNA CREACIÓ AUDIOVISUAL
d’edició de vídeo.A la proposta treballarem el tema del muntatge:
- 1. Selecció de les preses més adients per a cada seqüència que volen realitzar.
- 2. Convertir les preses de format mov a avi, per poder editar a l’ordinador. Utilitzar un programa “Vídeo converter Platinium” o un altre convertidor.
- 3. Triar la seva longitud, que implicarà el ritme i durada de cada pla. Saber retallar, dividir i suprimir plans.
- 4. Ordenar els plans per crear un argument. Han de tractar de sorprendre a l’espectador.
- 5. Afegir una banda sonora a les imatges. És pot utilitzar músicadehttp://www.youtube.com i un convertidor
a mp3 http://www.youtube-mp3.org/ - 6. Afegir títol, comentaris (opcional) i crèdits al projecte.
- 7. Penjar el vídeo a youtube. Mida màxima 100 Mb. Fins 10 minuts de durada.
- 8. Visionat dels diferents projectes i exposició de cada grup del procés de treball: dificultats i solucions trobades.
filmades pels diferents grups.
Altres recursos
- YOUTUBE. YouTube és un espai molt útil per buscar material útil per a l’aula. http://es.youtube.com/
- EDU3.CAT. El servei educatiu de la xtec conté molts recursos de la corporació catalana de ràdio i televisió. http://www.edu3.cat/
- Els webs de les diferents cadenes ofereixen material per visionar com el 3ala carta de TV3. Destaquem:
-TV3: http://www.tv3.cat/seccio/3alacarta
-TVE: http://www.rtve.es/alacarta/index.html
-ARTE TV (canal francoalemany): http://www.arte.tv/de/70.html
- MEDIATECA EDUCATIVA. Aquesta mediateca educativa de la Comunitat de Madrid ofereix material audiovisual educatiu. La interfície és accessible també en català. http://mediateca.educa.madrid.org/
- RITMES.CAT. Ofereix alguns
videoclips. http://www.ritmes.cat/pritmes/rtHome.jsp
- VIDEOCLIPS. Existeixen diferents espais a Internet on trobar recopilacions de videoclicps, sobretot de la música més comercial.
-Portalmix: http://apps.portalmix.com/fanmix/videoclips/
-Espai de música de Yahoo: http://new.es.music.yahoo.com/videos/
-Jukebo: http://www.jukebo.es/
- CANAL COMUNICA. Aquest és un projecte pedagògic basat en una plataforma digital que ofereix a escoles i famílies activitats d’anàlisi i creació de continguts mediàtics, sobretot del camp de la publicitat, així com també canals oberts de diàleg directe amb
professionals del sector de la comunicació. Hi podeu trobar activitats en línia. http://www.canalcomunica.com/index.php
- LA RENTADORA. Programa de TV3 que repassa 50 anys de publicitat. Es pot accedir als programes.
http://www.tv3.cat/larentadora/espots1.html
- Base de dades de SÈRIES TELEVISIVES: http://www.tv.com/
- Anna Solà, Marta Selva, Mercè Coll (Drac Màgic)(2005): COM
VEURE LA TV? 1. Relats de ficció. Barcelona, CAC. Drac Màgic ens ofereix material i activitats per treballar l’ús, tant del cinema com de les sèries de televisió. El material comprèn el llibret amb informació i activitats així com un DVD amb material videogràfic per a desenvolupar les activitats.
- Xavier Obach (2005): COM VEURE LA TV? 2. Els informatius.
Barcelona, CAC. Xavier Obach ens ofereix un material molt útil per treballar l’ús de la imatge en els telenotícies i d’altres formats informatius televisius. El material comprèn el llibret amb informació i activitats així com un DVD amb material videogràfic extret de diferents cadenes de televisió.
- Joan Ferrés (2005): COM VEURE LA TV? 3. La publicitat. Barcelona, CAC. Joan Ferrés ens ofereix un material molt útil per treballar tots els aspectes que afecten a la publicitat. Aquest és un material
editat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya. El material comprèn el
llibret amb informació i activitats, així com un DVD amb material videogràfic.
- Joan Ferrés, Xavier Obach, Lope Serrano. COM
VEURE LA TV? 4. Altres formats. Barcelona, CAC. Aquests material fa propostes per treballar amb altres formats televisius com els programes roses, els de zàping, els esports, els concursos o els vídeoclips, entre d’altres.