[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-NiPWYpTwQo&feature=related[/youtube]
RECREACIÓ D’UNA OBRA D’ANTONI MUNTADAS: EL APLAUSO
INTRODUCCIÓ.
Els alumnes visualitzaran un vídeo de l’obra d’Antoni Muntadas “El aplauso”. Santafé de Bogotà, 1999. Aquesta obra es pot veure actualment al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía de Madrid fins al 26 de març del 2012.
Amb aquesta obra s’ofereix una visió incisiva de la violència soferta per la societat colombiana. Muntadas pretén denunciar la morbositat obscena amb que els mitjans de comunicació, sobretot els informatius, insensibilitzen a la població mostrant de la manera més crua la violència quotidiana al costat dels certàmens de Misses i els resultats del futbol. A Colòmbia no hi ha censura de la violència, però en equiparar-la quant a format de presentació amb la resta d’informació, s’aconsegueix neutralitzar les implicacions reals del conflicte. L’audiència, segons Muntadas, pren una mirada còmplice d’aquesta situació de violència a través dels mitjans de comunicació.
L’aplaudiment seria el gest extrem d’aceptació d’aquesta violència.
L’obra s’estructura en tres projeccions que generen un recinte. Les imatges mostren un
auditori aplaudint amb vista de conjunt i fragments que enfoquen les mans. La imatge central s’interromp a intervals regulars per imatges fixes en blanc i negre de fets violents, com a flaixos de menys d’un segon.
http://www.youtube.com/watch?v=-NiPWYpTwQo&feature=related
Objectius de l’activitat.
• Observar, mirar, comprendre i interpretar de forma reflexiva i crítica l’entorn natural i cultural propi, demostrant sensibilitat vers la realitat patrimonial i les seves qualitats, estètiques i funcionals, així com contemplar d’altres realitats culturals, com a forma d’enriquiment cultural i de generar nous coneixements.
• Apreciar els valors culturals i estètics identificant, interpretant i valorant els seus continguts, entenent-los com a part de la diversitat cultural, contribuint al respecte, conservació i millora.
• Emprar diverses tècniques i recursos artístics per representar de forma creativa, la realitat, les idees, les emocions, els sentiments, les vivències., mostrant les adequades competències comunicatives i expressives.
• Comprendre els conceptes artístics i visuals, així com les tècniques i els procediments que permeten la necessària competència comunicativa graficoplàstica suficient per comprendre i comunicar-se.
• Expressar-se amb creativitat, mitjançant les eines del llenguatge plàstic, visual i audiovisual i emprar de forma flexible altres recursos, tècniques i mitjans, provinents d’ altres àmbits del coneixement.
• Conèixer i utilitzar diversitat de tècniques i procediments artístics i els recursos TIC en les propostes i creacions personals i col•lectives.
• Planificar i reflexionar, de forma individual i col•lectiva, sobre el procés de disseny i de realització d’un objecte partint d’uns objectius prefixats i revisar i valorar en cada fase del projecte l’estat de consecució.
• Desenvolupar activitats i projectes col•lectius que potenciïn les possibilitats expressives, crítiques i comunicatives dels diferents procediments i processos de recerca artística i visual i afavoreixin el diàleg i la col•laboració.
• Observar, comprendre i reflexionar sobre el sentit i la diversitat de les imatges de la cultura visual i mediàtica, mostrant el necessari sentit crític i delimitant el seu origen, els canals, els àmbits dels que provenen i la seva funció.
COM ES TREBALLARIA A L’AULA?
L’activitat està adreçada a alumnes d’optativa de quart d’ESO. Es treballaria en grups de tres alumnes. Primer es faria la introducció de l’activitat amb la visualització del vídeo. L’objectiu principal de l’activitat és crear un espai d’exposició a un centre educatiu per la diada de Sant Jordi. Els alumnes s’hauran d’organitzar per triar els temes o les realitats que vulguin denunciar. Es tractarà que siguin temes propers a l’alumnat: bulling a les aules, racisme, fracàs escolar, realitys show a la televisió, programes de telescombraries o qualsevol altre tema. Els alumnes podran optar per cercar vídeos a youtube o enregistrar els mateixos les realitats més properes.
A l’espai d’exposició hi haurà almenys tres projeccions on s’intercalaran les imatges de denúncia i els aplaudiments de manera irònica. S’haurà d’adequar l’espai d’exposició amb la il•luminació adient, creant un ambient que fomenti la reflexió. Després l’activitat continuarà amb l’enregistrament de les observacions d’alumnes i professors que visitin la mostra.
COMPETÈNCIES TREBALLADES
Les competències més treballades a aquesta proposta didàctica són les següents:
Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
Competència artística i cultural.
Competència social i ciutadana.
Competència d’autonomia i iniciativa personal.
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència en tractament de la informació.
Competència digital.
AVALUACIÓ.
Valorar en cada grup les aportacions fetes a classe:
1. La qualitat de les seves anàlisis.
2. La seva capacitat d’observació.
3. La seva empatia en la recerca de significats coherents amb els elements visuals observats.
4. La realització de vídeos amb la denúncia de realitats properes als alumnes.
5. L’actitud mostrada durant el procés.