FOTOGRAFIA

EXERCICI 1

Comentari de fotografies

La fotografia, expressió artística.
Alumnat.
Activitat pensada per alumnes d’optativa de 4t d’ESO
Objectius.

Metodologia.
L’activitat es planteja amb grups d’uns tres o quatre alumnes. Se’ls donaria les fotografies agrupades dels fotògrafs: Làszlo Moholy-Nagy, Man Ray i Edward Weston.

Moholy-Nagy

Man Ray

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Haurien de comentar el següent:
1. Descriure què veiem a la fotografia. La veritable importància d’una fotografia es troba en allò que hi veiem representat: els signes, els detalls, no en el que ja sabem iinduïm. Almenys una fotografia de cada bloc. 2.Explicar com és la llum que hi veiem.
3. Totes les imatges són realment fotografies. Rayogrames. Els alumnes haurien d’arribar a la conclusió que malgrat no estar fets amb una càmera fotogràfica i no representar de vegades cap realitat, si que estan basats en els elements bàsics de la fotografia: la llum i un material fotosensible que impressionat primer és fixat després.
4. Aquestes fotografies tenen un significat concret. Escriure o expressar tots aquells pensaments que et suscita la imatge: Què està succeint? O què està descrivint?
5. Cal concretar amb dos o tres frases les diferencies entre la visió dels tres autors. Definir amb les teves paraules, quin és el caràcter diferencial de cadascun dels fotògrafs analitzats.

Els alumnes haurien d’arribar a la conclusió per exemple en les diferències fonamentals entre els rayogrames deMoholy-Nagy i els de Man Ray.El primer elimina tot vestigi de la realitat. Les seves imatges poden ser vistes des de qualsevol posició, no existeix una forma predeterminada per ser vistes. Les figures resultants són totalment abstractes. Amb aquest plantejament Moholy-Nagy assumeix els principis dels constructivistes europeus,no partidaris de reproduir la realitat, sinó de produir nous elements i noves realitats, d’acord amb la idea de l’home-màquina, un realitzador de tot tipus d’objectes nous a partir d’altres realitats.

Man Ray va ser un experimentador incansable de les tècniques fotogràfiques, va participar en els moviments cubista, dadaista isurrealista. Va crear un nou estil fotogràfic que emfatitzava els efectes del’atzar. Va emprar tècniques ja conegudes però mai abans utilitzades de maneraartística, com la solarització o efecte Sabattier, tractament del gra,fotografia sense càmera (Rayografíes), situant objectes tridimensionals sobreel paper fotogràfic i exposant-ho a la llum. Aquests objectes són totalment reconeguts per l’expectador, agafa tot el que cau amb les seves mans: la clau de l’habitació de l’hotel, un mocador, un llapis, un tros de corda. Utilitza la seva gran capacitat d’invenció, de joc, gaudeix de la vida i es diverteix.

6. Posaran en comú les anàlisis fetes.
Durant l’exposició de cada grup el professor hauria d’anar concretant iendreçant els comentaris procurant aclarir i definint els següents conceptes ivocabulari:
Activitats alternatives (depenent del temps que hi vulguem o puguem dedicar)
1. Buscar informació del fotògraf ,conèixer com treballava, quins propòsitstenien les seves obres i mostrar a la classe altres imatges seves.
2. Realitzar fotografies en grup amb temàtiques similars a les analitzades.
Avaluació
Valorar en cada grup les aportacions fetes a classe:
1. La qualitat de les seves anàlisis.
2. La seva capacitat d’observació.
3. La seva empatia en la recerca de significats coherents amb els elements visualsobservats.
4. La claredat expositiva.
5. L’actitud mostrada durant el procés.

http://www.elangelcaido.org/fotografos/lmoholy/lmoholycom.html

http://www.taringa.net/posts/arte/1003897/Man-Ray—Fotografo.html

http://www.elangelcaido.org/fotografos/weston/weston.html

 

EXERCICI 2

Semblances i diferències:
Josep Renau i John Heartfield

Tipologia i nivell de l’alumnat
Aquesta activitat està dissenyada per alumnes de 4t d’ESO (Optativa).

Objectius del treball
L’autor triat, JosepRenau, resulta un artista que ha patit la injustícia de la marginació i l’oblit de la cultura “oficial”, una cultura que només té interès en promocionar l’art-luxe, i menysprea l’art-compromís, que manté ignorat i apartat l’art que ens mou i ens remou. La proposta de treball pretén ser una reflexió pel seutreball, l’actualitat i la vigència del mateix.

En 1918 Raoul Hausmann iHannah Höch, van crear el fotomuntatge com a concepte artístic. El jove Renau, va estar molt influenciat per aquests artistes, sobretot per Heartfield a quiva fer continus homenatges, tant fotogràfics, com literaris. Heartfield va tenir un concepte de fotomuntatge molt proper a la visió de Renau, també tenien en comú l’humor àcid, el compromís polític i moltes idees sobre la creació artística.

L’objectiu principal del’activitat és un apropament a l’ús de la fotografia amb finalitats de comunicació visual i crítica social, la fotografia com a document social.

Un segon objectiu seria fer una anàlisi de l’obra de Josep Renau i John Heartfield, semblances i diferències fonamentals.

Descripció i procésde Treball
1. En primer lloc els alumnes triarien obres dels dos artistes proposats: John Heartfield i Josep Renau (Quatre obres de cada autor, fent les parelles de fotografies amb temàtica similar). Haurien de cercar les imatges per Internet.
A continuació farien una anàlisi seguint un model de fitxa i fixant les semblances i diferències fonamentals:

· Personatges o protagonistes utilitzats.
· L’ambientació, l’escenari.
· La composició, tipus de pla i angulació.
· El color.
· El missatge.
· Títols dels fotomuntatges.

2. El treball es planteja en grup, preferentment de 3 o 4 persones. Després de fer l’anàlisi de les obres, els alumnes treballaran el tema del fotomuntatge amb l’objectiu de crear un cartell per la festa de Carnestoltes a l’institut. Es treballarà la competència digital amb un programa d’edició d’imatges: Gimp o Photoshop.

3. Després cada grup farà una presentació amb un powerpoint on indicaran les opcions més nteressants.

Avaluació
Valorar en cada grup:
1. La qualitat dels fotomuntatges i l’originalitat. Cartell Carnestoltes.
2. La claredat expositiva.
3. La originalitat dels títols triats pels fotomuntatges i la recerca de significats coherents.
4. Les reflexions sobre el tema proposat.
5. La seriació de les fotografies en la presentació i la creació d’un missatgesuggerent i coherent
6. L’actitud general durant tot el procés.
7.L’análisi de les obres dels artistes: semblances i diferències.

COMPETÈNCIES TREBALLADES

Les competències més treballades a aquesta proposta didàctica són les següents:

· Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
· Competència artística i cultural.
· Competència social i ciutadana.
· Competència d’autonomia i iniciativa personal.
· Competència d’aprendre a aprendre.
· Competència en tractament de la informació.
· Competència digital.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *