Introducció
Tots els treballs de disseny gràfic o il·lustració que veiem diàriament es realitzen amb l’ajuda d’ordinador. Els programes informàtics per fer aquesta tasca són variats per tal de facilitar la feina dels dissenyadors i dissenyadores, ja sigui en la manipulació d’imatges o textos, o en la reproducció tecnològica d’aquests.
La utilització de programes de tractament d’imatges a l’aula de dibuix ja no és una novetat. Hem d’abandonar els prejudicis i desmitificar els aparells de tecnologia digital. Hem de reconèixer que el nostre alumnat és capaç d’aprendre amb rapidesa qualsevol dels programes però, tot hi sent un gran consumidor d’imatges, esdevé un semi-analfabet visual sinó es treballa la cultura visual. Un dels avantatges dels programes de dibuix per ordinador és que permet veure i entendre millor els continguts curriculars de la matèria. És més pràctic, per exemple, aprendre les regles i les lleis de composició amb un ordinador, ja que podem simplificar tasques com: provar, guardar, veure i rectificar, engrandir i reduir, comparar, canviar de color, etc. Tot es pot fer de manera immediata; l’ordinador és una eina útil, però sempre cal aplicar la creativitat.
. Exercici 1 – Disseny de la portada d’un CD
Objectiu general del missatge visual que es vol comunicar .
La caràtola del CD que he dissenyat pretén ser una presentació de tots els documents, fotografies, vídeos i processos que farem durant aquest curs telemàtic. M’interessava crear una capa fons amb una sèrie d’espais per simbolitzar els diferents blocs del curs i trencar la monotonia d’un espai monocrom. A més a més he afegit un autoretrat tractat digitalment. He volgut transmetre amb els colors, una gama de blaus, una sensació d’ordre i serenitat; només trencada en el contingut del curs, “ Creativitat Digital”, per un color vermell intens que contrasta amb la resta de la tonalitat cromàtica.
CD 1
La opció 1 és el punt de partida de la idea. A la capa fons hi ha una sèrie de rectangles semitransparents amb una tonalitat cromàtica de colors freds. És vol donar una sensació de calma, tranquil·litat, modernitat, elegància i serenitat, reforçada per l’estabilitat que donen les formes dels rectangles. L’harmonia de colors contribueix a remarcar aquestes idees.
L’autoretrat superposat en transparència ha estat tractat digitalment amb un filtre artístic (Fotocòpia) amb una opacitat del 43%. Hi ha un procés d’abstracció en la fotografia, però encara resulta molt evident la identitat del representat.
Per últim s’ha afegit el títol del curs “ Creativitat Digital” prioritzant el contingut de les noves tecnologies amb el color vermell, creant un contrast amb la resta de la composició.
CD 2
La segona opció ha suposat una simplificació de la idea original tractant de seguir la màxima “Menos es más”, potenciant d’aquesta manera la fortalesa de la imatge.
En quant a l’autoretrat s’ha optat per augmentar el procés d’abstracció utilitzant un filtre de distorsió, en concret Grava amb franges negres,amb una opacitat del 41%. S’ha fet també un altre enquadrament de la imatge: un primer pla que torna a reforçar la imatge.
La tipografia utilitzada, la Sans en majúscules, molt neutra i senzilla aconsegueix transmetre sensació de modernitat molt d’acord amb l’ús de les noves tecnologies aplicades a la matèria de visual i plàstica. Per millorar la llegibilitat del text s’ha utilitzat el text de color blanc sobre rectangle fosc i text en gris metàl·lic sobre fons clar (imatge positiva-negativa).
Penso que aquesta segona opció assoleix millors el objectius proposats.