L’Aula d’Acollida és una eina de treball adreçada a l’atenció de l’acollida de l’alumnat nouvingut, tant pel que fa a l’aprenentatge de la llengua vehicular, el català, com a aspectes de caràcter pedagògic i d’integració social i cultural.
A) OBJECTIUS:
Els objectius concrets de l’Aula d’Acollida són, doncs, els següents:
1.- L’aprenentatge de la Llengua Nivell Llindar.
2.- Reforç pedagògic.
3.- Cohesió social.
B) ORGANITZACIÓ:
Els horaris de l’Aula d’Acollida es combinen amb l’aula ordinària. Això vol dir que, depenent de les necessitats lingüístiques i educatives dels alumnes, aquests surten de 3 a 11 hores de l’aula ordinària per assistir a les classes d’acollida. Preferentment, les matèries a les que deixen d’assistir són les de català, castellà. Per contra, s’afavoreix l’assistència a totes aquelles matèries en les que puguin desenvolupar competències (ed. musical, educació física, anglés matemàtiques) que afavoreixin la integració al grup ordinari.
Pel que fa a l’organització pròpia de l’aula els alumnes s’agrupen diferents nivells de competència lingüística, independentment del curs de primària que estiguin cursant:
Nivell 0: Alumnes sense escolarització prèvia o alfabetització.
Nivell 1: Alumnes nouvinguts que no tenen cap coneixement de català.
Nivell 2: Alumnes que barregen el català amb la seva llengua materna, normalment el castellà.
Aquesta estructuració per nivells de competència no significa, però que els alumnes s’agrupin per nivells en l’horari lectiu, sino que durant una mateixa hora a l’Aula d’Acollida poden assistir alumnes de diferents nivells. D’aquesta manera el que es fa és adaptar l’activitat que s’està treballant a l’aula a cadascun dels nivells o bé proposar activitats diverses a cadascun dels grups esmentats.
c) METODOLOGIA:
La metodologia a l’Aula és força activa. Es tracta d’evitar que les classes a l’Aula es converteixin en classes de gramàtica i vocabulari amb exercicis escrits. Pel contrari, s’intenta que cada hora a l’aula desenvolupi les quatre competències de la llengua (comprensió oral, comprensió escrita, expressió oral i expressió escrita). Per tal que això sigui possible la classe s’organitza entorn una activitat, que pot durar una o més hores, que permeti exercir les quatre competències esmentades. Sovint les activitats es reforcen mitjantçant jocs que permeten consolidar els coneixaments adquirits d’una manera lúdica.
d) PROGRAMACIÓ:
La programació dels continguts curriculars és la que consta a la pàgina d’acollida www.xtec.es/lic/ . Tot i així els continguts curriculars s’adapten a les necessitats dels alumnes depenent, especialment, de la seva llengua de procedència.