El carnestoltes i la dansa de Torelló

El Carnestoltes, nom popular amb què es coneix el Carnaval, se celebra a Torelló des de fa molts anys. Les primeres notícies daten de principis del segle XX. Segons aquestes dades, l’acte principal d’aquesta festa era justament  la Dansa de Torelló  que creava molta expectació. Aquestes festes no eren ben vistes ni per l’església ni per la classe benestant. Quan va arribar la dictadura franquista es van prohibir totalment.

La dansa de Torelló , doncs , basada en el típic contrapàs, es ballava durant els dies de Carnaval, generalment a la plaça Vella. Abans de començar la dansa es feia una cercavila amb els dansaires dalt d’un carro acompanyats per una banda de música i la gent del carrer s’anava afegint a la rua. Un cop a l’indret escollit la gent se situava en rotllana i els dansaires ballaven.Aquesta dansa es coneix també amb el nom de Ball del Vano o la dansa del Paga-li Joan.  Actualment , i des de fa uns quanta anys s’ha recuperat i es balla el vespre del dia 31 de juliol, vigilia de la Festa Major ala plaça Vella. Els nens i nenes que hem fet aquest llibre virtual , juntament amb la mestra de música, l’hem grabat amb flauta i l’hem cantat perquè qui no la sàpiga pugui escoltar la seva melodía.

flauta_43flauta

veu_45        rec