Les normes de Convivència

Jové, Bertrián i Farrero (2013:208) han analitzat molts anys de treball a l’escola Príncep de Viana (Lleida) i afirmen que “la escucha activa de las Voz del Alumnado (VA) en interacción con los miembros de la comunidad para la toma de decisiones curriculares en la reconstrucción de los dos proyectos ha contribuido a que esta escuela sea cada vez más inclusiva (Betrián, 2012). El objetivo de nuestra contribución es mostrar cómo escuchando la Voz del Alumnado y la de todas las personas que forman parte de la comunidad educativa nos permite desarrollar prácticas educativas inclusivas que favorecen la construcción del sentimiento de pertenencia a la escuela y a la comunidad educativa. De este modo favorecemos la identidad terrenal y la educación planetaria”.

Aquest és un dels pilars que fonamenten l’assignatura de Variable a Mida dels alumnes de 1r ESO C de l’institut Antoni Torroja. No obstant, no és l’únic. La incorporació de les noves tecnologies per generar i evidenciar el nostre procés d’aprenentatge. Per aquest motiu, sempre que sigui possible se’n farà ús d’aquestes.

Actualment tenim dos fronts oberts. Un d’ells és la redacció consensuada de les normes de convivència de la classe i l’altra, és prendre cura d’una Calandiva. Cal destacar que en ambdues experiències les noves tecnologies tenen un paper rellevant ja que engresquen l’alumnat a treballar i a més, evidencien tota la feina realitzada.

Què estem fent?

En el cas de les NORMES DE CONVIVÈNCIA, inicialment, l’alumnat va decidir quines eren les normes que caldria seguir. Aquestes van quedar recollides en un document digital que posteriorment serà imprès i penjat a l’aula. No obstant, com que aquesta activitat ja l’havien fet l’any passat, aquest any se’ls va proposar fer un pas més enllà. Aprofitant un dels murals que hi ha a una de les parets de l’aula (veure part esquerra de la fotografia), es va proposar a l’alumnat utilitzar el LLENGUATGE VISUAL per fer el producte final del procés.

O

Aula de 1r ESO C (imatge propietat Mireia Gonell).

D’aquesta manera, es va introduir a l’aula una càmera de fotos i un trípode per a que els alumnes fossin els directors de les diferents escenes que representarien cadascuna de les normes dissenyades.

Així, se van repartir les normes entre tots els alumnes i van deixar brollar la seva imaginació. Prèviament a la posada en escena havien d’escriure en un full com ho portarien a terme i quins companys/es farien d’actors o actrius.

Redacció de les normes (imatge propietat Mireia Gonell).

Aquest dimecres passat van acabar de fer les fotografies i van començar a fer la producció que quedarà exposada a l’aula. Entre tots van decidir que volien fer un mural on apareix un títol (“Les normes de 1r ESO C”) i les diferents fotografies que representen les normes.

Alumnat de 1r ESO C treballant en el mural (imatge propietat Mireia Gonell).

Si tot va bé, el proper dimecres el penjarem a la paret de l’aula que tenim reservada.

No obstant, l’experiència encara no ha acabat ja que queda el més difícil: aplicar-ho! Com que no volem que l’activitat sense rellevància sinó que aquesta esdevingui una meravellosa experiència, cadascun dels alumnes ha llegit en veu alta la norma que ha preparat i l’hem enregistrada amb l’Audacity.

Moment d’engeristrament de la veu (imatge propietat Mireia Gonell).

Posteriorment, hem sincronitzats aquestos audios amb les corresponents imatges de les normes i ens ha quedat un vídeo molt xulo que hem compartit al Youtube!

Finalment, ens quedarà compartir el nostre aprenentatge amb la resta de professors de l’equip docent. Per aquest motiu, l’alumnat de 1r ESO C redactarà un correu electrònic comú i per parelles l’enviaran. A més a més, en aquest correu adjuntaran el document digital amb les normes i l’enllaç del bloc. D’aquesta manera, tots i totes seran conscients del procés que han seguit.

Avaluació

Aquest treball tindrà un pes molt important de la nota d’aquest trimestres i l’avaluarem conjuntament seguint aquesta rúbrica:

Rúbrica

Rúbrica avaluació (imatge propietat Mireia Gonell).

Per la vostra informació, al fer aquesta tasca estem treballant la COMPETÈNCIA DIGITAL en les següents dimensions:

Dimensió instruments i aplicacions

Competència 2. Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia i tractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals.

Dimensió tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge

Competència 5. Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.

Competència 6. Organitzar i utilitzar un entorn personal de treball i aprenentatge amb eines digitals per desenvolupar-se en la societat del coneixement.

Dimensió comunicació interpersonal i col·laboració

Competència 7. Participar en entorns de comunicació interpersonal i publicacions virtuals per compartir informació

Competència 8. Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu

Dimensió ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital

Competència 11. Actuar de forma crítica i responsable en l’ús de les TIC, tot considerant aspectes ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat i d’identitat digital.

 

Referències:

Generalitat de Catalunya Departament d’Ensenyament (2013). “Competències bàsiques de l’àmbit digital”. Recuperat de:                               http://www.xtec.cat/web/curriculum/competenciesbasiques/ambitdigital

Jové, G., Bertrián, E. i Farrero, M. (2013). “Los ojos hacia el planeta: la voz de los que aprendemos en la comunidad educativa”, Revista de Educación Inclusión, 6 (1), 202-216.

 

6 respostes a Les normes de Convivència

  1. mohammedelhousaini diu:

    Per què no posem el vídeo en color?

  2. mohammedelhousaini diu:

    D’acord.

  3. mohammedelhousaini diu:

    eiiiiii mirella quent de temps

Respon a ismael.elmalki Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *