Aprenem a tractar residus (II)

El dia 6 de març l’alumnat del Joan Oró de Lleida ens va explicar com havien elaborat sabó de pastilla. Nosaltres vam estar molt atents a les seves indicacions i ho vam anotar tot ja que el divendres següent aniríem al laboratori a fer-ne.

Caldria escanejar el que van copiar

D’aquesta manera, el dia 13 de març ens vam tornar a posar les bates, les ulleres i els guants i vam elaborar el nostre sabó dur tenint en compte tot el que ens van dir.

La veritat és que vam treballar molt bé (excepte un grup que no estava massa concentrat). Ja era la segona vegada que experimentàvem al laboratori i ja sabíem que per a que el treball fos satisfactori havíem d’estar molt atent, concentrats en la feina i treballar conjuntament (ajudar-nos els uns als altres).

Guions grupals (escanejar)

Ara, només hem d’esperar 40 dies per poder-lo utilitzar. Quines ganes tenim!!!

Sabó de Raquel, Ayoub, Mustafá i Elias (imatge propietat de MGG).

Sabó de Mercè, Fàtima, Davinia i Bachir (imatge propietat de MGG).

Sabó de Andrea, Adelayda, Mohammed, Ismael i Ruslan (imatge propietat de MGG).

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Recerca sobre l’experiment de la tinta

La tarda del dijous passat, les companyes del màster d’Educació Inclusiva van realitzar el mateix experiment que els alumnes de 1r ESO C van proposar als futurs mestres.

DSCN0202 - copia

Judit, Judit i Marta van quedar bocabadades. La taca de tinta negra va esdevenir una taca de molts colors. No obstant, allò que van obtenir era desigual.

Judit Mir Garcia: Quan vaig fer l’experiment de tinta, em va despertar curiositat el fet que a una companya meva li hagués sortit un color diferent a l’experiment. Crec que això es deu a que la seva tinta era d’un color diferent. Atès que, l’experiment provoca que tots els components de la tinta es separin. Per tant, els components de la seva tinta eren diferent als meus, i per això el resultat de l’experiment va ser diferent.

Alumnat de 1r ESO C, podeu ajudar-nos?

Publicat dins de Aprenentatge entre iguals, Empoderament, Experiments, Investigacions | 2 comentaris

Empoderament a la Universitat de Lleida

Copia  de IMG_1056

1PANO_20150305_134918470Copia  de IMG_1121

Taller UdL_2

 O

Publicat dins de Aprenentatge entre iguals, Empoderament, Jornada de Convivència | 14 comentaris

Aprenem a tractar els residus (I)

Un dia Fàtima, a l’hora de Variable a Mida, va comentar que per quin motiu no treballàvem el tema del reciclatge. A tothom li va semblar bé i des de que vam tornar de Nadal que estem aprofundint en aquesta temàtica. Cadascú dels alumnes de 1r ESO C va investigar com tractar un residu i  fou Raquel qui va investigar com tractar l’oli de cuina ja utilitzat.

Foto cartell Raquel

A més a més, vam llegir que aquest residu era molt contaminant.

Volem saber-ne més!

Cada vegada que fregim aliments o quan obrim llaunes d’aliments conservats amb oli, estem generant oli vegetal usat. Aquest residu és aprofitable i llençar-lo a l’aigüera contribueix a contaminar el medi ambient i encarir la depuració de les aigües residuals provinents de les llars.

La mitjana catalana de producció d’oli domèstic usat es situa per sobre dels 4 litres per persona i any.

L’oli de cuina usat es pot reutilitzar. El més comú és fer-ne biodiesel (combustible similar al gasoil del petroli), però pot tenir altres utilitats.

L’oli és un gran contaminat de l’aigua, si el llancem a l’aigüera comporta un mal funcionament de les depuradores, també la possible contaminació dels rius, del mar i/o dels aqüífers, ja que interfereix a la vida natural i degrada l’entorn. A més a més, llençar l’oli per la pica provoca problemes a les canonades dels desaigües de les cases i a les clavegueres, ja que les obstrueix (les tapona).

S’han de tenir en compte els perjudicis que comporta fer una mala gestió dels residus. És necessari responsabilitzar-se i reciclar.

 Què hem de fer amb l’oli usat?

Un cop usat, hem d’esperar a que l’oli es refredi i després, el posem en un envàs de plàstic, per exemple en una ampolla d’aigua de 1,5 litres (ben seca). Quan estigui plena, s’ha de portar a la deixalleria.

També podem fer sabó que després utilitzarem per netejar la roba.

D’aquesta manera, vam decidir que nosaltres podíem fer una petita contribució i reciclar l’oli de les notres cuines. Així, el dia 20 de febrer vam anar per primera vegada al laboratori a fer l’experiment. No obstant, com que mai abans havíem estat en un laboratori de Física o Química, el dia 18 de febrer vam fer la classe de Variable a Mida en aquest espai com a mesura d’aproximació.

IMG_1022 - copia

Presa de contacte amb el laboratori (imatge propietat de MGG).

Així, ens vam posar tots els EPI’s (Equip de Protecció Individual) i vam començar a treballar.

Alumnat amb els EPI’s (imatge propietat de MGG).

Malauradament, el sabó no segueix un procés instantani de formació i durant un temps haurem d’agitar 1 minut durant tots els dies de la setmana. Per fer-ho, hem establer torns per parelles responsables i d’aquesta manera, garantirem el procés sigui satisfactori.

mgonellgomez's Proces sabo liquid album on Photobucket

Foto seguiment (full on escriuen els alumnes)

Foto sabó acabat

Publicat dins de Aprenentatge entre iguals, Convivència, Empoderament, Experiments, Investigacions, Reciclatge | Deixa un comentari

Ens escriuen!!!

Hola a totes i tots,

M’he estat mirant amb detenció el vostre bloc i m’ha agradat molt. Els nens són els mateixos però m’he adonat que estan molt motivats a classe.

Records a la Glòria i a tots.

Montserrat Dalmau

IMG_0907

Publicat dins de General | 1 comentari

Què ens diuen les nostres parets?

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Volem saber-ne més!

Si tot va segons el previst, avui haureu de treballar de manera autònoma en la classe de Variable a Mida. Un altre professor/a estarà amb vosaltres i el vostre comportament serà exemplar (és una prova de foc).

Si recordeu per avui teníem deures. Aquestos els entregareu en acabar la classe juntament amb la feina que fareu durant aquesta hora.

En primer lloc, havíeu de contestar a dues preguntes. La primera era:

Per quin motiu les persones guardem els taps de plàstic de les ampolles?

13924015691861 - copia

Imatge extreta de l’article de El Mundo.

Suposo que la teniu contestada, però per completar-la podeu llegir un article molt interessant fent click AQUÍ. En el full que us han donat anoteu la informació que vosaltres havíeu buscat i completeu-la amb la d’aquest article.

La segona pregunta deia:

Quan de temps costa degradar els materials dels objectes?

Imatge extreta del Pla de Sostenibilitat de la UB.

Per saber-ne una mica més podeu visitar la següent PÀGINA. En aquest cas heu de reomplir la taula que hi ha en el full. Caldrà que indiqueu l’objecte d’exemple, el material amb el que està fabricat i el temps de degradació.

Per fer la següent activitat heu d’anar a la pàgina de RESIDU, ON VAS?

Residu - copia

Imatge extreta de Residu, on vas?

Observeu els residus que hi ha en les diferents imatges. Trieu-ne un i anoteu la informació referent al seu procés de reciclatge. Si voleu investigar altres residus podeu posar el nom del residu en el cercador (“Buscar un residu”) i us mostrarà el seu procés.

IMPORTANT!!! No podeu repetir el residu. Cadascun ha de triar-ne un de diferent. Així, una vegada el tingueu escollit l’heu d’anotar en el següent FULL DE CÀLCUL. No esborreu res, només poseu al costat del vostre nom el residu que heu escollit. No cal guardar canvis, ho fa sol.

Si recordeu l’últim dia de classe ens van sorgir un dubtes en relació a l’hora de reciclar diferents objectes. Per exemple, un d’ells era si podíem llançar un got de vidre al contenidor verd. La resposta era que no perquè els fabricants de gots no pagaven l’impost de reciclatge. Així, per saber-ne una mica més, a PREGUNTES FREQÜENTS i contesteu a les diferents preguntes del full.

Finalment, per comprovar que entenem molt millor el reciclatge podeu jugar als següents jocs:

Imagen2 - copia

Imatge del Joc del Reciclatge.

EL JOC DEL RECICLATGE

EL RECICLATGE

Recordeu que tant els deures com la feina que heu fet avui, heu de lliurar-la al professor/a de guardia.

Publicat dins de Reciclatge | Deixa un comentari

Per molts anys MARIA!

Avui la nostra professora i companya Maria Sellés ha fet anys i hem volgut fer-li un petit regal!

O

Maria mostrant el regal (imatge propietat MGG).

O

Moment per al record (imatge propietat MGG).

Que siguis tan feliç com nosaltres en aquestos moments!

Publicat dins de Celebracions, Convivència | Deixa un comentari

Aprenem de tots… Compartint!

Noies i nois de 1r ESO C estem d’enhorabona! Han publicat un article de la nostra companya Raquel a la revista de l’institut sobre la Jornada de Convivència que vam fer al desembre, en la qual tothom va gaudir moltíssim!

Portada

Revista Institut Antoni Torroja.

Per llegir l’article cliqueu AQUÍ.

Publicat dins de Convivència, Jornada de Convivència, Normes de convivència | Deixa un comentari

Petites investigacions: H2O

L’aigua és un dels elements clau per a que la nostra Calandiva visqui. No obstant, vam llegir que és una planta que no necessita massa aigua. Per aquest motiu, quan la reguem ho fem amb una cura.

Per poder saber una mica més sobre l’aigua hem iniciat una petita investigació en un racó de l’aula. En què consisteix?

Copia  de IMG_0829

Recull d’informació (Imatge propietat Mireia Gonell Gómez).

IMG_0824 - copia

Alumnat preparant l’experiment (Imatge propietat Mireia Gonell Gómez).

IMG_0827 - copia

Experiment (Imatge propietat Mireia Gonell Gómez).

IMG_0826 - copia

Racó de l’experiment (Imatge propietat Mireia Gonell Gómez).

IMG_0828 - copia

Cartell informatiu (Imatge propietat Mireia Gonell Gómez).

Ahir, 14 de gener, vam continuar aquesta activitat i vam aprendre molt. Fins que reprenguem l’activitat podeu veure aquestos vídeos:

 

Publicat dins de Calandiva, Investigacions | 1 comentari