Aprenem a tractar els residus (I)

Un dia Fàtima, a l’hora de Variable a Mida, va comentar que per quin motiu no treballàvem el tema del reciclatge. A tothom li va semblar bé i des de que vam tornar de Nadal que estem aprofundint en aquesta temàtica. Cadascú dels alumnes de 1r ESO C va investigar com tractar un residu i  fou Raquel qui va investigar com tractar l’oli de cuina ja utilitzat.

Foto cartell Raquel

A més a més, vam llegir que aquest residu era molt contaminant.

Volem saber-ne més!

Cada vegada que fregim aliments o quan obrim llaunes d’aliments conservats amb oli, estem generant oli vegetal usat. Aquest residu és aprofitable i llençar-lo a l’aigüera contribueix a contaminar el medi ambient i encarir la depuració de les aigües residuals provinents de les llars.

La mitjana catalana de producció d’oli domèstic usat es situa per sobre dels 4 litres per persona i any.

L’oli de cuina usat es pot reutilitzar. El més comú és fer-ne biodiesel (combustible similar al gasoil del petroli), però pot tenir altres utilitats.

L’oli és un gran contaminat de l’aigua, si el llancem a l’aigüera comporta un mal funcionament de les depuradores, també la possible contaminació dels rius, del mar i/o dels aqüífers, ja que interfereix a la vida natural i degrada l’entorn. A més a més, llençar l’oli per la pica provoca problemes a les canonades dels desaigües de les cases i a les clavegueres, ja que les obstrueix (les tapona).

S’han de tenir en compte els perjudicis que comporta fer una mala gestió dels residus. És necessari responsabilitzar-se i reciclar.

 Què hem de fer amb l’oli usat?

Un cop usat, hem d’esperar a que l’oli es refredi i després, el posem en un envàs de plàstic, per exemple en una ampolla d’aigua de 1,5 litres (ben seca). Quan estigui plena, s’ha de portar a la deixalleria.

També podem fer sabó que després utilitzarem per netejar la roba.

D’aquesta manera, vam decidir que nosaltres podíem fer una petita contribució i reciclar l’oli de les notres cuines. Així, el dia 20 de febrer vam anar per primera vegada al laboratori a fer l’experiment. No obstant, com que mai abans havíem estat en un laboratori de Física o Química, el dia 18 de febrer vam fer la classe de Variable a Mida en aquest espai com a mesura d’aproximació.

IMG_1022 - copia

Presa de contacte amb el laboratori (imatge propietat de MGG).

Així, ens vam posar tots els EPI’s (Equip de Protecció Individual) i vam començar a treballar.

Alumnat amb els EPI’s (imatge propietat de MGG).

Malauradament, el sabó no segueix un procés instantani de formació i durant un temps haurem d’agitar 1 minut durant tots els dies de la setmana. Per fer-ho, hem establer torns per parelles responsables i d’aquesta manera, garantirem el procés sigui satisfactori.

mgonellgomez's Proces sabo liquid album on Photobucket

Foto seguiment (full on escriuen els alumnes)

Foto sabó acabat

Aquest article ha estat publicat en Aprenentatge entre iguals, Convivència, Empoderament, Experiments, Investigacions, Reciclatge. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *