Un dia Fàtima, a l’hora de Variable a Mida, va comentar que per quin motiu no treballàvem el tema del reciclatge. A tothom li va semblar bé i des de que vam tornar de Nadal que estem aprofundint en aquesta temàtica. Cadascú dels alumnes de 1r ESO C va investigar com tractar un residu i fou Raquel qui va investigar com tractar l’oli de cuina ja utilitzat.
Foto cartell Raquel
A més a més, vam llegir que aquest residu era molt contaminant.
Volem saber-ne més!
Cada vegada que fregim aliments o quan obrim llaunes d’aliments conservats amb oli, estem generant oli vegetal usat. Aquest residu és aprofitable i llençar-lo a l’aigüera contribueix a contaminar el medi ambient i encarir la depuració de les aigües residuals provinents de les llars.
La mitjana catalana de producció d’oli domèstic usat es situa per sobre dels 4 litres per persona i any.
L’oli de cuina usat es pot reutilitzar. El més comú és fer-ne biodiesel (combustible similar al gasoil del petroli), però pot tenir altres utilitats.
L’oli és un gran contaminat de l’aigua, si el llancem a l’aigüera comporta un mal funcionament de les depuradores, també la possible contaminació dels rius, del mar i/o dels aqüífers, ja que interfereix a la vida natural i degrada l’entorn. A més a més, llençar l’oli per la pica provoca problemes a les canonades dels desaigües de les cases i a les clavegueres, ja que les obstrueix (les tapona).
S’han de tenir en compte els perjudicis que comporta fer una mala gestió dels residus. És necessari responsabilitzar-se i reciclar.
Què hem de fer amb l’oli usat?
Un cop usat, hem d’esperar a que l’oli es refredi i després, el posem en un envàs de plàstic, per exemple en una ampolla d’aigua de 1,5 litres (ben seca). Quan estigui plena, s’ha de portar a la deixalleria.
També podem fer sabó que després utilitzarem per netejar la roba.
D’aquesta manera, vam decidir que nosaltres podíem fer una petita contribució i reciclar l’oli de les notres cuines. Així, el dia 20 de febrer vam anar per primera vegada al laboratori a fer l’experiment. No obstant, com que mai abans havíem estat en un laboratori de Física o Química, el dia 18 de febrer vam fer la classe de Variable a Mida en aquest espai com a mesura d’aproximació.
Així, ens vam posar tots els EPI’s (Equip de Protecció Individual) i vam començar a treballar.
Malauradament, el sabó no segueix un procés instantani de formació i durant un temps haurem d’agitar 1 minut durant tots els dies de la setmana. Per fer-ho, hem establer torns per parelles responsables i d’aquesta manera, garantirem el procés sigui satisfactori.
Foto seguiment (full on escriuen els alumnes)
Foto sabó acabat