Jornada de Convivència

Dies abans de les vacances de Nadal, ja es vivia un ambient diferent pels passadissos i aules del Torroja. És un fet generalitzat, en aquest institut i en altres, que l’alumnat demani al professorat organitzar algun tipus d’acte de germanor com ara un pica-pica, l’amic invisible, etc.

Davant les prediccions, no ens vam equivocar. L’alumnat de 1r ESO C també ho va demanar. La seva primera opció va ser fer l’amic invisible i aquesta no va agradar massa al professorat ja que implica una despesa econòmica sense cap fi educatiu. Potser, si s’haguessin marcant unes directrius bàsiques com ara la utilització de materials reciclats, regals fets a mà, etc. si que s’hagués pogut portar a terme.

La seva segona opció va ser fer un pica-pica entre tots. L’alumnat ens va explicar que cadascú podia portar una mica de menjar i entre tots i totes tindríem un bon esmorzar. Aquesta idea va tenir una bona acollida entre el professorat i a més a més, podia tenir una vessant eductiva.

Vam conversar i conversar… el pica-pica va prendre format: seria una JORNADA DE CONVIVÈNCIA en la qual l’alumnat portaria una mostra d’un plat típic del seu país. A més a més, les seves famílies estarien convidades a venir al centre, conèixer la seva aula i compartir l’experiència. Per tant, el que es volia crear era un espai multicultural on tothom tingués el seu espai i gaudís d’aquest.

També, cal destacar que abans de tirar endavant la idea es va realitzar una petita reunió amb la directora de l’institut en la qual se li va presentar la idea i en que consistiria. Finalment, Blanca ens va donar el vist-i-plau i ens va encoratjar a fer-ho.

Així, només quedava decidir la data. La veritat és que fou una qüestió difícil ja que podien ser dos dies: el 19 o el 22 de desembre. Després de fer balanç, el professorat va decidir que encara que el dia 19 era prou abans de la data de finalització de les classes era el millor dia ja que tot l’alumnat podia assistir i es valorava la seva presència.

D’aquesta manera, va arribar el dia 19 i a l’hora de l’esbarjo l’alumnat de 1r ESO C va començar a preparar l’aula per a la Jornada de Convivència.

IMG_0866 - copia

Alumnat preparant la taula (Imatge propietat Mireia Gonell).

Al mateix temps, les famílies van començar a arribar i l’alumnat va començar a ensenyar els diferents racons de l’aula.

Arribada

Famílies arribant i alumnat mostrant aula (Imatge propietat Mireia Gonell).

IMG_0874 - copia

Inici Jornada de Convivència (Imatge propietat Mireia Gonell).

Tot seguit, l’alumnat es va presentar, també va presentar la seva família (si aquesta havia vingut), va compartir les seves aficions i va explicar que havia portat.

Segons Cabrera (2009:1) l’educació és una tasca compartida entre pares i educadors, l’objectiu del qual és la formació integral dels nens i nenes. La línea d’acció ha de portar-se a terme de manera conjunta, tant el professorat com les famílies tenen la responsabilitat de fer-los partícips als altres i facilitar-los tota la informació necessària per a que l’institut i la família es sentint units i per tant, responsables del procés educatiu dels nens i nenes. A més, afegeix per que a portar a terme una educació integral de l’alumnat es necessita que existeixin canals de comunicació i l’acció conjunta i coordinada de la família i el centre educatiu, només així es produirà el desenvolupament intel·lectual, emocional i social dels nens i nenes en les millors condicions. Aquesta acció estimularà en el nen i nena la idea de que es troba en dos espais diferents però complementaris.

També, destaca que estudis sobre la participació de pares i mares en la vida escolar assenyalen que una participació activa es materialitza en una major autoestima de l’alumnat, un millor rendiment acadèmica, millors relacions i actituds més positives dels pares cap a l’escola. Per descomptat, la realització d’aquesta jornada tenia com objectius cadascun dels punts destacats anteriorment.

Aquí us deixem un recull del que va ser la Jornada de Convivència. Esperem que us agradi!

Finalment, ens agradaria donar les GRÀCIES a totes les persones que ens van visitar en un dia tan assenyalat per a nosaltres com fou el dia 19 de desembre.

Tots

Visites que vam tenir (imatge propietat de MGG).

Referències:

Cabrera, M. (2009). “La importància de la colaboración familia-escuela en la educación”, Revista digital Innovación y Experiencias Educativas, núm. 16.

Aquest article ha estat publicat en Celebracions, Convivència, Jornada de Convivència. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Jornada de Convivència

1. Retroenllaç: APRENEM DE TOTS… COMPARTINT! | Punt de Mira