En conmemoració al Dia de la Ciència a les Escoles, el departament d’educació, junt amb Talència, ha organitzat tot un seguit d’activitats relacionades amb la biodiversitat i l’apropament de les cultures, els temes protagonistes de l’any 2010.
Es per això que alguns dels centres del seminari ens hem decidit a fer un estudi conjunt sobre la biodiversitat als nostres centres i fer una anàlisi comparativa.
“II CONCURS DE TREBALLS CIENTÍFICS: Què diu l’alumnat sobre…?”
ANTECEDENTS:
A la revista mensual NATIONAL GEOGRAPHIC va sortir fa uns mesos un monogràfic sobre BIODIVERSITAT. En aquest especial hi havia un article on es presentaven d’una forma molt original els resultats d’un estudi de biodiversitat en els diferents ambients més emblemàtics del nostre planeta. De cada regió havien fet fotografies a cada espècie trobada. Havien agafat totes les fotografies i reduïdes a la mateixa mida les havien ordenat formant una quadrícula quadrada. Quan més gran sortia el quadre més biodiversitat havia. Nosaltres hem anomenat a aquests quadres: BIODIVERSIQUADRES!
OBJECTIU
Intentar respondre les següents preguntes:
-
Com és la biodiversitat als centres educatius de la comarca del Baix Penedès?
-
Què hi podríem fer per augmentar-la?
MATERIAL
Càmera fotogràfica digital
Ordinador
MÈTODE
- Organització de les dades: Hem muntat 3 biodiversiquadres
- un per les espècies trobades dins de l’edifici de l’escola,
- un altre per les espècies trobades al pati i
- un últim biodiversiquadre que les englobi totes.
- Anàlisi, avaluació i proposta de mesures que afavoreixin un augment de la biodiversitat al centre
- Anàlisi, avaluació i comparació de les dades rebudes de cada escola
- Elaboració d’un “Biodiversiquadre final” de totes les escoles.
RESULTATS
Els biodiversiquadres, ordenats per escoles i per espais a les escoles. Hem predissenyat una quadrícula de 10 x 10 que serveix com a punt de referència.
No hem posat el nom de les espècies, ni comuns ni científics. Només ens ha fet falta que els nens comprovéssin que cada fotografia corresponia a una espècie diferent!
El resultat són les següents multiimatges. Comparant els diversiquadres dels dos centres:

DIVERSIQUADRE DE TOTES LES ESCOLES
(142 / 100) = 1,42
CONCLUSIONS
Davant dels resultats s’observa:
1. Tots dos centres tenen índex de biodiversitat molt baix a l’interior.
2. Tots dos centres tenen al seu pati un alt índex de biodiversitat
3. El diversiquadre global queda, doncs, prou omplert en tots dos casos
4. Però és més biodivers l’institut Baix Penedès. Possibles raons:
-
El centre amb el diversiquadre més gran és Escola Verda des de fa 9 anys (L’altre centre acaba d’entrar al programa d’Escoles Verdes)
-
Tots dos centres disposen d’hort
-
El segon centre presenta un jardí botànic i mitològic a l’entrada.
-
Tots dos presenten una forta manca d’essers vius a l’interior de l’edifici
Si reflexionem sobre aquestes dades veiem que les zones ajardinades afavoreixen la biodiversitat. Els resultats apunten a una possible empemte del programa Escoles Verdes envers la Biodiversitat. Cada escola hauria de reflexionar davant dels seus resultats i aportar suggeriments que permetin augmentar la biodiversitat al seu centre.
Tots dos centres s’haurien de proposar augmentar la seva biodiversitat dins els seus edificis.
Treball elaborat pels alumnes dels centres esmentats
INS ANDREU NIN
INS BAIX PENEDÈS
I supervisat pels professors corresponents
En el marc del Seminari de Coordinació de Treball en Xarxa En Educació Ambiental en el Baix Penedès
¡Felicitats per la vostra iniciativa i per aquest projecte tan polièdric!
Ahir a l’entrega de premis, em va cridar especial atenció com va néixer, com us vàreu organitzar col·laborativament, com els vostres alumnes han assolit un coneixement tan interessant de l’espai on viuen, com heu combinat noves tecnologies i mètodes de treball clàssic… Així que un cop més, felicitats i espero, pot ser algun dia trobem algun punt d’intersecció i col·laboració.
Actualment, dins de la Mandarina de Newton estem treballant en l’exploració de la creació d’exposicions participatives i col·laboratives, de l’aprenentatge peer to peer, del learn by doing i del valor de combinar mons reals i mons virtuals. Trobareu més informació a Co-Creating Cultures: http://co-creating-cultures.com
Una abraçada i a seguir endavant!!
Hi ha possibilitat d’afegir-nos a aquest projecte. Com ho hem de fer?
SÍ, I TANT! L’OBJECTIU ÉS QUE S’AFEGEIXIN TANTS CENTRES EDUCATIUS DEL BAIX PENEDÈS COM SIGUI POSSIBLE. SI TENIU QUALSEVOL DUBTE EN LA METODOLOGIA ENVIEU-ME’LS AL CORREU:ovillagr@gmail.com