La importància de llegir en veu alta.

A qui no li agrada que li llegeixin? El “conte d’abans d’adormir-se” o les hores interminables de contes quan un és al llit amb galteres o amb una grip amb febre són alguns dels records més macos que es té de la infantesa. Als nens, normalment els agrada que els llegeixin contes o que els ensenyin llibres il.lustrats. Són moments de proximitat i recolliment.

Normalment, un s’asseu còmodament amb el nen, i qui llegeix es lliura totalment a la canalla. Molts nens esperen amb il.lusió aquests moments en què se’ls llegeix un conte, per exemple abans d’anar a dormir. És molt diferent que un nen s’estigui sol a la seva habitació amb un conte enregistrat en un casset o amb un adult que l’hi llegeixi. El casset va sonant, i no es pot fer preguntes sobre el que s’escolta, a diferència de quan algú t’ho llegeix en veu alta. La por o les sensacions que el nen vulgui expressar no troben cap interlocutor, el nen està tot sol.

Llegir-li contes a un nen fomenta la capacitat de concentració. Un nen a qui se li llegeixen contes amb assiduïtat normalment es pot concentrar bé. D’aquesta manera, als nens els agrada aprendre i escoltar amb atenció, fer preguntes i divertir-se amb el que els llegeixen.

Llegir-li contes a un nen serveix per ampliar el vocabulari. Els nens als quals se’ls llegeix contes sovint tenen un vocabulari força ampli. És clar que llegir contes a la canalla no s’hauria de fer només tenint en compte aquest aspecte. També ha de divertir!

Llegir-li contes a un nen no s’ha d’acabar amb l’inici de l’escolarització. Quan els nens abandonen l’edat d’anar al parvulari, això no ha d’implicar immediatament que “ara que aprens a llegir, has de llegir tu solet”. Als nens que van a l’escola també els agrada que els llegeixin algun conte. Ja s’encarreguen d’indicar-ho ells quan ja no ho volen.

Comenceu al més aviat possible a llegir-los contes i feu que això esdevingui un hàbit. Més endavant, decidiu plegats què llegir i no perdeu aquest costum.

I què passa quan el vostre fill ja és massa gran i ja no vol que li llegiu res? Doncs, aleshores motiveu-lo perquè sigui ell qui llegeixi a altres; als germanets, als avis…