INTRODUCCIÓ
La representació tant del cavall com de la caiguda de Troia són temes força recurrents a les obres artístiques, donat que és potser un dels fets més importants i que dóna fi a la tan llarga guerra de Troia. Així, trobem des dels més antics objectes fins a quadres i obres actuals que fan al·lusió a aquest capítol de la Ilíada. Tant en l’art com en la literatura hi trobem nombrosos cavalls de fusta que fan referència a la construcció del cavall de Troia, i no solament aquí sinó també a les pel·lícules. De vegades solen representar al cavall amb Epeu, un bon fuster del bàndol grec al qual se li atribueix gran part de la ideació del cavall.
La caiguda de Troia normalment és il·lustrada d’una forma caòtica, vestint la ciutat amb ferotges flames. Donat això sovint també sol anomenar-se l’incendi de Troia. En aquesta escena hi caven molts personatges que queden aglomerats en un quadre o una obra. Els grecs solen ser representats amb torxes i armes destruint tot el que es troben al seu pas. Els troians es confonen amb els grecs, però solen situar-se fugint.
A més a algunes de les representacions de la caiguda final de Troia es plasma la figura d’Eneas, amb la famosa escena d‘ Anquises (el seu vell pare) recolzat a la seva espatlla i acompanyat amb el seu fill Ascani.
La il·lustració de l’objecte va ser la primera representació que es va realitzar del cavall de Troia. Tal com s’explica en el mite els guerrers aqueus se situen construint un cavall d’enormes dimensions amb fusta, per després poder ficar dins un exèrcit sencer i agafar d’imprevist la ciutat troiana. Així o veiem a la gerra on alguns guerrers ja es troben amagat a l’interior del gran regal.
En aquesta altra figura, es mostra també com es va idear el cavall de Troia, però en aquest cas sabem qui l’està construint: Epeu que fou el responsable principal de la seva construcció. En aquest cas el cavall no és de grans dimensions. Al voltant de la figura d’Epeu i el cavall es troben altres guerrers i una dona, potser una esclava.

Títol: Incendi de Troia Cronologia: s. XVII Autor: Francisco Collantes Mides: 145×197 Tècnica: Oli sobre llenç Localització: Museo Nacional del Prado, Madrid.
Observem als grecs i als troians lluitant en una ciutat irreal i encara que incendiada que a poc a poc es va apagant i enfonsant més en misèria. Al mig de l’escena encara se situa el mític cavall de Troia d’on han sortit decidits a destruir aquesta ciutat els aqueus. A l’esquerra inferior del quadre veiem l’escena relatada per Virgili a l‘ Eneida: la fugida d’Eneas amb el seu pare carregat a les espatlles i el seu petit fill Anquises de la mà. La destrucció de Troia va ser un dels mites més freqüents representats a les obres artístiques .