La guerra de Troia: El sacrifici d’Ifigènia

INTRODUCCIÓ

Les representacions d’aquest mite no són molt abundants, podem trobar des de els més antics mosaics i pintures fins a quadres i representacions més modernes i properes al nostre temps. Tot i que hi ha interpretacions mitològiques de diferents èpoques, la representació artística segueix amb fidelitat la història i personatges narrats al mite. Així, per exemple,entre un dels mosaics trobats a Catalunya i el famós quadre de Timantes, del qual només es conserva una copia provinent de Pompeia, podem trobar grans similituds.

Ifigenia sacrificio

Títol: El sacrifici d’Ifigènia Cronologia:( c. s. I dC.) Autor: Desconegut Tècnica: Mosaic Suport: Mur o terra Mides: 55 x 60 cm. Localització actual: Museu d’ arqueologia de Catalunya, Empúries.

El-sacrificio-de-Ifigenia

Títol: El sacrifici d’Ifigènia Cronologia: s.I aC Dimensions: 16,30×16,90cm Tècnica: Pintura al fresc Autor: Desconegut ( còpia del quadre de Timantes) Localització actual: Museu Nacional de Nàpols, Itàlia.

COMENTARI GENERAL

Pel que respecta al mosaic romà en primer plànol trobem un petit altar. Sobre d’ell hi han col•locats : una torxa i un bucrani ( espècie d’ornament romà típic als altars de sacrificis que representa cranis de bou embolicats o decorats amb garlandes de fruites o flors). A l’esquerra de l’altar es troba Agamèmnon que s’emporta la mà a la cara; en el centre, Odisseu i Ifigènia agafada del seu braç. Al costat d’Odisseu hi trobem a Calques, vestit de blanc amb una cinta en el cap i un ganivet per realitzar el sacrifici ; a la part inferior dreta es veu un petit noi que es l’ajudant a l’hora de dur a terme els sacrificis. També trobem al rei Menelau al costat de Calques, agafant un ceptre. De fons observem joves visualitzant l’escena. Sobre una columna, a la part esquerra, hi han col•locades les estàtues d’Apol•lo,el deu del sol i d’Àrtemis. Just darrere en una muntanya apareix la mateixa Àrtemis amb un cérvol.

Pel que fa al quadre guarda forces similituds amb el mosaic. Però la pintura té un caràcter més expressiu, la imatge és capaç de transmetre molt més que el mosaic, a on els gestos dels personatges són gairebé inexpressius. A l’obra Agamèmnon cobreix la seva cara amb una mà i un vel. D’aquesta forma, es mostra el sentiment d’aflicció i de gran dolor que te un pare en haver de sacrificar a la seva filla, en aquest cas Ifigènia. Pel que fa als altres persontages, el pintor va reflectir cadascuna de les emocions dels acompanyants d’Agamèmnon davant la cruel sentència d’ Àrtemis.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *