La primera vegada que vam sentir a parlar del treball de recerca va ser quan cursàvem quart d’ESO, encara que com és lògic no ens va preocupar gaire. Més que res perquè potser totes no teníem clar si escolliríem fer Batxillerat o buscar altres estudis fora del centre després de l’educació secundària obligatòria. A més nosaltres només compartíem algunes hores de classe juntes. No va ser fins a primer de batxillerat que ens vam conèixer del cert. Un cop iniciat el curs vam tenir un primer contacte amb la recerca, a les exposicions dels alumnes que cursaven segon de Batxillerat en aquell moment. A l’hora d’escollir quines exposicions volíem escoltar, observar i prendre-hi exemple de les mateixes ens vam decantar per temes relacionats amb la mitologia, amb les humanitats o d’àmbit artístic. Ja que des d’un primer moment vam tenir clar que el nostre treball no seria quelcom científic sinó lingüístic.
Després les exposicions ja vàrem agafar els primers apunts i les primeres idees provisionals per fer el nostre treball de recerca. Vam decidir fer-ho sobre la mítica guerra de Troia, ja que a la classe de llatí havíem treballat la famosa pel·lícula de Wolfgang Petersen titulada: “Troya”. A l’inici del curs havíem conegut i estudiat tota la mitologia precedent a la guerra de Troia i més tard en veure la pel·lícula vam poder observar que res tenia a veure amb el mite clàssic; que tant els personatges com la història estaven deformats i adaptats a la nostra època. Per aquesta raó vam voler investigar amb més profunditat quina era la realitat de Troia, com havia estat transmesa al llarg de les generacions i quina és la influència de la mitologia grecollatina a la nostra cultura.Així el nostre treball va començar per una questió de curiositat.
El primer contacte que vam tenir amb la nostra recerca va ser quan es va idear l’esborrany. Aquest constava d’un índex provisional on amb l’ajut de la professora, vam apuntar diversos temes a tractar i ho vam dividir en apartats: pel·lícules, art i mitologia, investigacions històriques, i d’altres. Principalment, havíem de conèixer la historia pròpiament dita de Troia, és a dir, si va existir realment la ciutat o si va ser una invenció mitològica i si va existir a on es trobava i per qui va ser trobada. A més d’investigar els orígens també històrics de la guerra; si de debò s’hi va originar una guerra i si es va a dur a terme per quins motius, etc. Aquesta part havia de ser comparada amb la mitologia, així tindríem la base del nostre treball de recerca.
Un cop fet això vàrem repartir equitativament la feina fraccionant inicialment el treball en tres grans blocs: Troia a la història; allò que ens ha arribat a través d’escrits deixats per historiadors i d’altres indicis històrics. Troia a la mitologia; a més d’explicar per què s’usava la mitologia (solia tenir un ús didàctic i eren utilitzats com a recurs per explicar esdeveniments o per donar respostes) investigar i trobar tots els mites relacionats amb Troia i amb la seva guerra pertinent. Finalment la part pràctica: Troia i els seus mites en l’art; on esbrinaríem realment la influència mitològica transmesa a través de les representacions artístiques.
Aquesta va ser la nostra primera estructura del treball però a mesura que anaven treballant, començaven a sortir nous temes i apartats, que inicialment van suposar un mal de cap. Hi havia molta informació registrada a internet, llibres i demes i nosaltres havíem de sintetitzar-la el màxim possible perquè al final ens sortiria no un, sinó tres treballs de recerca! Així que, vam haver d’aprendre a seleccionar informació, i no solament això sinó que a més s’ha de seleccionar la informació adequada que sigui correcte, és a dir que aporti significat al treball. Per exemple nosaltres no hem aprofundit en la situació de les dones a Troia després la seva caiguda, donat que és innecessari.
La informació de cada una de les parts l‘ hem extreta majoritàriament de llibres de la biblioteca municipal i d’internet. A més la tutora que ens portava el treball, ens va facilitar revistes, llibres, textos i pel·lícules de les quals ens vam documentar i extreure informació molt útil. A mesura que el treball anava avançant i amb ajuda de les correccions que ens anava fent la nostra professora vam saber organitzar una estructura, col·locar de forma ordenada la informació i redactar d’una forma més enriquidora.
Per un altre costat la idea de treball en format bloc, és a dir per internet, ens va proposar alguns problemes. Inicialment el treball vam anar-lo realitzant i completant en format word, durant l’estiu encara que no ens hi vam posat massa seriosament i anàvem una mica perdudes en alguns àmbits del mateix treball. No vam tocar el bloc fins després l’estiu. Això ens va plantejar un problema de temps, perquè havíem de passar tot el treball realitzat en word al bloc i no és solament copiar i enganxar sinó que funciona d’una manera més complexa el bloc. Però vam aprendre ràpid a utilitzar-lo correctament. A més una vegada agafada la pràctica de l’edició al bloc ens va sortir un problema d’última hora, havíem sobrepassat el límit d’imatges permeses. Amb l’ajut de la tutora ho vam solucionar rapidament. Però per un altre costat ens agrada més fer-ho amb aquest format perquè és més visual i no t’has de preocupar d’imprimir a última hora i de paginar, ja que l’índex a més es fa sol.
Durant tot el procés a part del bloc es van presentar problemes d’organització, i encara quan quedaven pocs dies per finalitzar, entràvem en conflicte entre nosaltres perquè ens col·lapsaven i deixàvem de banda el treball. Tot i així amb molta paciència i de mica en mica ens vàrem anar posant i va sortir el treball endavant.
Finalment encara que ens faltava el temps no volíem acabar el treball sense fer alguna cosa o objecte per nosaltres mateixes. Així, com que havíem de presentar quelcom físic per donar constància del treball, se’ns va acudir construir el nostre propi cavall de Troia amb fusta. Aquest el vam presentar amb un missatge original penjat del cavall.