5 conceptes bàsics

Quan s’ elabora un treball de recerca, ja sigui en la fase inicial o en la redacció definitiva del text, cal tenir en compte les següents consideracions:

  • El TR no és simplement parlar d’ un tema. Es tracta de respondre a una pregunta o hipòtesi que et formules al principi.
    • D’ aquesta manera, si el tema del TR són les energies renovables, la pregunta que pots respondre podria ser “Quina de les fonts d’ energia renovables és la més eficient?” i tot el treball aniria encaminat a donar informació per poder respondre a aquesta pregunta adequadament i arribar a unes conclusions.
    • Els treballs humanístics també han de complir aquest requisit. Per exemple, si el tema és “El fenòmen Harry Potter” et podries plantejar respondre a “Què tenen les noveles de Harry Potter per haver-se convertit en un best-seller?”.
  • El treball de camp és de gran importància en l’ avaluació del TR. S’ entén per treball de camp qualsevol activitat per obtenir informació que impliqui sortir de la comoditat de l’ habitació.
    • Es considera treball de camp fer entrevistes, visitar empreses, passar enquestes, treballar en un laboratori, cercar informació en biblioteques universitàries, fer sortides d’ observació, etc.
    • Cada TR és diferent i demana un tipus de treball de camp adequat. Si fas recerca sobre la població d’ aus al delta del Foix, s’ entén que hauràs de fer un número de sortides d’ observació suficientment representativa com per a poder parlar del tema. Si, en canvi, estàs investigant les paraules marineres del Garraf, s’ espera que hagis parlat amb un número representatiu de persones a Vilanova, Sitges, etc.
  • El fil conductor del treball ha de ser clar. Pensa en què qualsevol persona, sigui experta o no en el tema, ha de ser capaç d’ entendre com has arribat a les conclusions finals. Això vol dir que has de raonar: 1) quina informació cal incloure; i 2) en quin ordre cal donar-la.
  • Respecta les fonts bibliogràfiques. Ningú neix ensenyat i és normal que gran part del treball estigui fonamentat en les lectures que s’ han fet sobre el tema. Ara bé, cal especificar l’ autor/a de les idees, textos o altre material que fem servir. Frases com les següents poden ser-nos de gran utilitat
    • “Segons Sterne (1998), la classificació de les malalties de la pell és…”
    • “Pel que fa a la distribució del gripau comú a Catalunya, segueixo els resultats d’ un estudi de Ramon Pidall (2003)…”, o
    • “A partir d’ ara, la definició de … segueix els criteris establerts per Fernández (2001).”

Amb frases avisem al lector que el que segueix no són les nostres pròpies idees, si no les d’ algú altre que ha treballat i estudiat el tema abans que nosaltres.

  • I finalment, diversifica les fonts bibliogràfiques. No et conformis amb un parell de llibres o pàgines que hagis trobat. Sovint hi ha punts de vista diferents sobre el mateix tema, i és un error molt greu obviar-los. De la mateixa manera, assegura’t que el tutor/a et recomana els textos bàsics per coneixer el tema que fas recerca. En el cas de què el tutor/a no conegui el teu àmbit de recerca, pregunta al personal de la biblioteca on vagis a buscar informació o busca a la xarxa “lectures imprescindibles” i el tema del teu treball.