Aquí teniu el material de piràmides demogràfiques que vàrem treballar a classe. També teniu altres informacions que us poden ser útils per a l’examen.
Aquí teniu el material de piràmides demogràfiques que vàrem treballar a classe. També teniu altres informacions que us poden ser útils per a l’examen.
Aquí teniu el material de demografia que hem treballat a l’aula.
Tal i com us vaig comentar a classe, us passo via Internet els apunts pendents d’explicar sobre pintura del segle XV. Teniu informació sobre Botticcelli (de qui heu de comentar El naixement de Venus per a les PPAU), així com de les conegudes com a Escoles del Nord, essencials per a entendre la posterior Escola Veneciana, a cavall entre el Manierisme i un primer Barroc.
Així mateix, i per tal d’entendre bé què foren les Escoles del Nord, us he afegit informació sobre l’escola de pintura gòtica flamenca.
Pel que fa a imatges, crec que en els apunts hi ha forces pistes per poder cercar prou imatges a Internet.
Aquí teniu el material per al treball d’Egipte.
Copieu-vos el model en un pen i treballeu amb ell. De fet, hi ha dos models. Ja us indicaré quin heu de fer.
El dia que us indiqui, m’ho heu d’enviar a l’adreça electrònica que us facilitaré a classe.
I recordeu que compta com una nota d’examen.
Model 1 treball-egipte-v1
Model 2 treball-egipte-v-2
Bona nit / Bon dia a tothom.
Responc les preguntes que m’heu enviat. Espero que sigui útil, tant per als qui me l’has haveu enviat com per a la resta de la classe.
1) A l’hora d’explicar el context històric de l’obra, si et poso el general del Barroc i no l’específic de cada obra, ja està bé?
RESPOSTA: D’entrada, tot és Barroc. Per tant, hi haurà elements del context històric, per exemple, la forta crisi que Europa atravessava en aquests moments, tot i que no a tot arreu es desenvolupés igual, i aquestes diferències s’haurien d’especificar, susceptibles de ser comentats en diverses obres. No és, però, el mateix la societat espanyola que l’holandesa. Per tant, hi haurà una part del context històric de ‘Las Meninas’ que serà diferent del de ‘La lliçó d’anatomia del professor Tulp’.
2) Què hauria de posar a elements formals definitoris de l’estil i elements simbòlics en la distribució de l’espai a San Carlo alle Quattro Fontane?
RESPOSTA: Elements definitoris de l’estil? Pensa-hi: Què és el Barroc –italià- en arquitectura? Assimetria, moviment, teatralitat, llum,… Després, pensa si San Carlo –o qualsevol altra obra- encaixa amb el model.
Pel que fa als elements simbòlics en la distribució de l’espai, pensa si hi ha elements com ara la distribució de l’espai, la cúpula, la façana, susceptibles d’una lectura simbòlica.
3) La composició de ‘La mort de la Verge’ és oberta? Per què?
RESPOSTA: Primer: la composició oberta és una característica estilística del Barroc i l’obra que tu dius ho és de barroca. Fins aquí l’acte de fe. Segon: és oberta perquè l’espai pictòric és obert, va més enllà de la superfície del quadre, el que es pretén es globalitzar l’espai. Tècnicament, aquesta concepció del’espai es plasma en l’existència de punts de fuga externs. El resultat: es percep la superfície del quadre com una part d’un tot, com a quelcom que s’obra cap a aquest tot.
4) Ens hem de saber les dates de totes les obres?
RESPOSTA: Opinió personal meva: jo no us ho penso demanar. Això no treu, però, que doneu una mínima orientació. Per exemple, una aproximació de decenes. Si no ho feu, correu el perill de confondre context històric i, de cara a més endavant, quan els estils comencin a succeir-se ràpidament, fins i tot, de confondre l’estil.
5) Quin és el context històric de …?
RESPOSTA: … ‘La lliçó d’anatomia del professor Tulp’: Holanda que s’independitza de la Monarquia Hispànica, societat calvinista i ‘capitalista’.
… San Carlo: Roma, origen del Barroc, Reforma catòlica.
… Palau de Versalles: auge polític de França en front de la Monarquia Hispànica, monarquia absolutista de Lluis XIV, el rei que, després de la revolta de la Fronda, durant la seva minoria, vol controlar millor el poder de la noblesa i decideix concentrar-la en un gran palau que serà Versalles, a la vegada que aïlla la monarquia del poble.
Totes tres: crisi, tot i que no a tot arreu, es manifesti de la mateixa manera.
Tal i com vàrem quedar a classe, aquest material entra per al primer examen de Ciències Socials d’aquesta avaluació.
Mireu-vos-ho bé i, si hi ha alguna cosa que no l’enteneu, pregunteu-m’ho.
Aquí teniu els tres models per a comentar obres d’Història de l’Art. A classe, us facilitaré l’adreça electrònica on m’heu d’enviar la feina feta per tal que us la pugui corregir. Fora bo que no esgotessiu terminis i, a mida que aneu fent, aneu enviant-m’ho.
Sóc Carme, professora de Socials a l’Euclides del Poblenou (Pineda de Mar, Alt Maresme)