Espectre dels materials educatius digitals

CD RainbowEl nostre llenguatge sovint es queda curt per descriure fenòmens en ràpida evolució. És el cas de les aplicacions educatives basades en les TIC que, amb l’apel·latiu genèric de TIC educatives, engloben una variada gama de recursos, materials i enfocaments metodològics molt variats.

Aquesta manca de vocabulari específic comporta inconcrecions i pot conduir a confusions importants: utilitzant els mateixos termes, ens podem referir a usos molt diferents. Un exemple el trobem en els anomenats “continguts” terme molt reduccionista però àmpliament utilitzat, tant pels professionals de l’educació i la formació, com en altres sectors del món de la cultura (segur que heu llegit o escoltat parlar de continguts audiovisuals o televisius).

La reflexió d’aquesta nota, és que ens cal diferenciar i ampliar les tipologies dels materials i recursos educatius TIC. La terminologia que ara utilitzem, basada en els materials educatius convencionals (impresos i audiovisuals), no recull adequadament les noves modalitats de recursos didàctics en suport digital, i és ben sabut que allò que no té nom no es veu o no existeix.

Per obrir el debat proposo una taxonomia, amb set categories, que de forma anàloga a l’espectre de la llum visible, pretén descomposar i fer explícits els nous tipus de recursos i usos pedagògics de les TIC. Aquesta classificació és una proposta oberta que sotmeto a la consideració de la blogosfera per validar si pot ser d’utilitat. Qualsevol comentari o suggeriment serà molt benvingut.

Taxonomia de materials i recursos educatius digitals

  1. Informatius: Integren aquesta categoria aquelles obres de consulta i documents de referència que continguin informació estructurada, però sense propòsit educatiu a priori. La seva consulta és oberta en el sentit que no tenen un itinerari prefixat per a la seva consulta.
    Exemples: Bases de dades, enciclopèdies, informes, articles, apunts, manuals, guies, conferències enregistrades (podcasting), etc.
  2. Instruccionals: Materials dissenyats amb una intencionalitat formativa precisa. La navegació pel contingut està preestablerta en menús o seqüències d’aprenentatge. Es poden definir diverses seqüències instruccionals en un mateix contingut en funció dels coneixements previs o del ritme d’aprenentatge. Dins d’aquesta categoria trobem: activitats d’exercitació, tutorials interactius, cursos elearning…
  3. Avaluatius: Constitueixen una variant dels materials instruccionals, i tenen una finalitat exclusivament avaluativa. Podem distingir qüestionaris d’autoavaluació formativa, proves d’avaluació sumativa i enquestes d’opinió. Exemple: Quaderns Virtuals.
  4. Instrumentals: Serveis o aplicacions interactives que cobreixen nombroses facetes de suport a l’aprenentatge, inclouen eines per a la recerca, el tractament i la visualització d’informació. Aquestes aplicacions són de navegació oberta.
    Exemples: atles virtuals, cercadors, calculadores, traductors, etc.;
  5. Experiencials: Escenaris formatius interactius que es basen en jocs o simulacions. Afavoreixen l’aprenentatge basat en problemes i el desenvolupament de competències estratègiques de presa de decisions. Existeix una àmplia gamma de simulacions i de jocs que responen a aquestes característiques. Podem trobar continguts experiencials de baix nivell d’interactivitat (algunes modalitats de Webquest) o altament immersius (simulacions científiques i mons virtuals).
  6. Conversacionals: Els materials i serveis conversacionals consisteixen en els diàlegs síncrons o asíncrons en els quals hi ha comunicació (converses) entre els participants en una activitat formativa. Les converses poden ser obertes (grup) o tancades (consultes al professor). Exemples: llistes de distribució, fòrums, xats, missatgeria instantània, comentaris a Blogs, audio i videoconferències, etc.
  7. Col·laboratius: Aquest tipus de materials inclou un ampli conjunt de propostes de treball en xarxa, des d’activitats totalment obertes a les altament formalitzades. També pot implicar des de uns pocs usuaris fins a comunitats molt àmplies. Aquí la xarxa constitueix el mitjà per establir la interacció entre les persones i la gestió del coneixement compartit. Exemples representatius d’aquesta categoria són molts dels projectes telemàtics, els entorns Wiki i les aplicacions orientades a la creació i gestió de coneixement en xarxa, com són FLE3 o Synergeia.

16 thoughts on “Espectre dels materials educatius digitals

  1. Carme Barba Corominas

    Discrepo, les Webquest no son activitats de baix nivell d’interactivitat, i tampoc son “només” activitats que puguis enmarcar en aquest apartat. Les Webquest son també instrumentals, esperiencials, col·laboratives,
    (seguint la teva definició)
    Et recomano la lectura de la comunicació de Bernabé i Adell
    http://www.webquestcat.org/iolanda-bernabe-munoz.pdf

  2. Jordi Vivancos

    Carme,
    Gràcies pels teus comentaris. Certament les Webquest són un tipus de recursos/metodologies d’ensenyament-aprenentatge difícils de classificar, atesa la variada tipologia de tasques educatives que permeten.

    M’he intentat curar en salut i he procurat matisar la seva ubicació. Veig que no me’n he sortit. Rectifico: Les Webquest que impliquen l’adopció de rols per part dels alumnes, són un exemple de recursos experiencials.

    Un altre terme que també requereix concreció és el “d’interactivitat”. De les dues accepcions que figuren en l’article de la Wikipedia (http://es.wikipedia.org/wiki/Interactividad) jo l’he aplicat en el sentit de la interacció persona-ordinador.

  3. Marauder

    Un trabajo excelente. Me he tomado la libertad de citar y traducir al español la clasificación que aparece en este post. He publicado en mi blog una entrada acerca de ello. Si hay alguna incorrección en el texto, por favor hágamelo saber.
    Muchas gracias.

  4. Jordi Vivancos

    Marauder,
    En primer lloc donar-te les gràcies per citar-me i trobar suggerent aquesta taxonomia dels enfocaments pedagògics de les TIC, que és fruit de més de 20 anys dedicat a promoure el seu ús educatiu. En segon lloc felicitar-se per la teva excel·lent traducció al castellà, que demostra les teves habilitats lingüístiques i que el català no és tan difícil com alguns el pinten. I en tercer lloc, proposar-te una petita esmena, en lloc d'”Evaluadores” jo proposaria “Evaluativos”.
    Una cordial salutació des de Barcelona,
    Jordi

  5. Lu

    Certament, és molt interessant posar ordre al maremagnum d’informació. Calen reflexions como aquesta en el camp educació de les TIC.

  6. xavi

    Jordi,
    Proposes una taxonomia molt clara i entenedora…
    Trobo que has fet un molt bon treball de síntesi que ens ajudarà a parlar i utilitzar els diversos recursos i materials TIC amb una mica més de “propietat”…
    Et felicito 🙂

  7. Cristina

    Et felicito es una bona classificació de tot el material que tenin al nostre abast.
    Salutacions,

  8. Jordi Vivancos

    Moltes gràcies a tots els que heu deixat constància del vostre interès per l’assaig de classificació dels materials educatius en suport digital.
    Aquest és sols el primer nivell de classificació. Ara ens cal verificar si els diferents tipus de recursos, aplicacions, serveis i tal vegada usos de les TIC educatives, encaixen en aquest 7 grups. Algú s’anima a participar en un Wiki on anem classificant les subcategories?

  9. Jordi Vivancos

    Montserrat,
    Moltes gràcies per difondre aquesta nota en el Blog Educació en Valors.

    Jordi

  10. Montse Blasi

    Sóc conscient de que, dins de la immediatesa d’Internet, afegir amb data de novembre un comentari a una proposta de febrer és equivalent a haver perdut el tren. Però és ara que he descobert la taxonomia i l’he trobada molt interessant i encertada. Però jo em moc dins del camp de l’Educació Especial, de les persones amb Necessitats Educatives Especials, de les persones amb discapacitació, de les persones amb necessitats específiques de suport (o qualsevol altre terminologia equivalent!) I he provat d’incloure en alguna de les categoriés proposades aplicacions com les opcions d’accessibilitat o la intercacció amb el PC a través d’una Webcam mitjançant els propis moviments. Possiblement haurien d’anar dins de l’apartats instruccional, però m’ha semblat que aquestes aplicacions van una mica més enllà. Per a aquestes persones, disposar d’aquests recursos els ofereix la possibilitat de desenvolupar (i de portar a la pràctica i de demostrar-les) capacitats que d’altra manera els és totalment impossible de desenvolupar. I a les persones que treballem en la seva educació i per a la seva inclusió dins de la societat, ens suposen uns recursos irrenunciables.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *